Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: VA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lucky 7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Bare lige et spørgsmål fra en uvidende.

Jeg ser, at der tales meget om VA produkter herinde. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er tale om fantastiske højttalere men,
* Hvilken type musik er de til?
* Jeg tænker, at de udfra navnet, er til klassisk musik??

Jeg leder efter en højttaler, som spiller ultra rent, fremfor højt.

Det musik, som mine højttalere skal spille er:
R.E.M.
Pink Floyd
Pop, rock og rap.

* Hvilken forstærker skal man have, for at drive VA? Hvor mange watt og hvilket prisleje?

Mvh. Jesper

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Nu laver Vienna Acoustics jo højttalere i alle prisklasser undtaget de forskammet billigste så derfor giver det ikke mening at skære dem alle over en kam.

Hvis man alligevel skal sige noget der gælder for mange af modellerne er det at bunden er rigtigt god samt at de er uanstrengene at lytte til. De spiller mange genre rigtigt godt fordi de er i klangmæssig balance.

Hvis du virkeligt mener du vil have noget der spiller ULTRA rent og uforvrænget skal du måske nærmere gå efter en monitor. Det vil sige en højttaler udviklet til at afsløre ALT. Det gør VA ikke, de pynter lidt på tingene og jeg mener lidt. De er ikke totalt behagesyge.

Hvis du for alvor mener hvad du skriver så gå efter en Doxa 70 forstærker og et sæt Dali grand Diva så er der monitor lyd for alle pengene.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv prøvet et sæt VA og de kunne spille Pink Floyd - Rem - og rock - pop !

De har bare et minus - og det er at jeg aldrig kom i seng om aften .. jeg sad oppe hele natten og hørte musik

Dem kan du rolig købe !!

Hilsen King ... -0

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Lucky 7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hahaha....

King: Det er lige det der er meningen : )

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Lucky 7 skrev:

* Hvilken type musik er de til? Alt. jeg har prøvet de underligste former inden for stort set alle genre, selv finsk heavycello. intet problem.

* Jeg tænker, at de udfra navnet, er til klassisk musik?? ja absolut, de formidler klassisk musik langt bedre end man regner med, den dynamik der kendertegner klassisk besidder de også i høj grad.

Jeg leder efter en højttaler, som spiller ultra rent, fremfor højt. at kunne spille rent involverer vel også at de kan spille højt men rent? jeg har hørt Mahler, strauss og Beethoven Concert Grand ved sindsyge lydstyrler, og de spiller stadig utrolig rent. et glimrende eksempel på at man kan få højttalere der kan spille både live dynamik og lydstyrke uden at det koster det samme som en stor Audi.

R.E.M.
Pink Floyd
Pop, rock og rap.

* Hvilken forstærker skal man have, for at drive VA? Hvor mange watt og hvilket prisleje? jo flere watt jo bedre? ej, spøg til side.... men min. 2x200 vil jeg sige, dog kan mindre gøre det (150) men de har godt af rigtig mange watt, og for guds skyld en hurtig forstærker.

dog kan en heftig 100 watt'er (nominelt 8 ohm) også gøre det på de mindre modeller, men mahler er en effekt æder af de store... men nu afhænger det jo også af hvor højt du spiller, REM og pop kommer sjældent ned i et frekvens område hvor der kræves store watt mængder, men eks. rap med dybe bas rytmer kan hurtigt kræve sin forstærker..

ellers vil mit råd være at låne noget med hjem, og så simpelthen af prøve fra ende til anden hvilke(n) forstærker du synes passer bedst til. 

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Lucky 7 skrev:

Hahaha....

King: Det er lige det der er meningen : )

Lucky 7  -  Hvad skal en højttaler mere gøre en spille musik og fange ens opmærksomhed !! 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Nu laver Vienna Acoustics jo højttalere i alle prisklasser undtaget de forskammet billigste så derfor giver det ikke mening at skære dem alle over en kam.

Hvis man alligevel skal sige noget der gælder for mange af modellerne er det at bunden er rigtigt god samt at de er uanstrengene at lytte til. De spiller mange genre rigtigt godt fordi de er i klangmæssig balance. Det er klart osse min oplevelse. Jeg har som bekendt den gamle (og udgået) Beethoven, og er meget begejstret for hvordan denne højtaler hånder det med at spille bas. For mig at høre, er her tale om produkter som er noget helt særligt til de priser.

Hvis du virkeligt mener du vil have noget der spiller ULTRA rent og uforvrænget skal du måske nærmere gå efter en monitor. Det vil sige en højttaler udviklet til at afsløre ALT. Det gør VA ikke, de pynter lidt på tingene og jeg mener lidt. De er ikke totalt behagesyge. Mine Beethoven spiller meget rent, men som der bliver sagt, er det ikke en dødsyg monitor, men derimod en musikformidler, der dog SAGDENS viser forskelle i optagelserne.

Hvis du for alvor mener hvad du skriver så gå efter en Doxa 70 forstærker og et sæt Dali grand Diva så er der monitor lyd for alle pengene.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Lucky 7 skrev:

* Hvilken type musik er de til? Alt. jeg har prøvet de underligste former inden for stort set alle genre, selv finsk heavycello. intet problem.

* Jeg tænker, at de udfra navnet, er til klassisk musik?? ja absolut, de formidler klassisk musik langt bedre end man regner med, den dynamik der kendertegner klassisk besidder de også i høj grad.

Jeg leder efter en højttaler, som spiller ultra rent, fremfor højt. at kunne spille rent involverer vel også at de kan spille højt men rent? jeg har hørt Mahler, strauss og Beethoven Concert Grand ved sindsyge lydstyrler, og de spiller stadig utrolig rent. et glimrende eksempel på at man kan få højttalere der kan spille både live dynamik og lydstyrke uden at det koster det samme som en stor Audi.

R.E.M.
Pink Floyd
Pop, rock og rap.

* Hvilken forstærker skal man have, for at drive VA? Hvor mange watt og hvilket prisleje? jo flere watt jo bedre? ej, spøg til side.... men min. 2x200 vil jeg sige, dog kan mindre gøre det (150) men de har godt af rigtig mange watt, og for guds skyld en hurtig forstærker.

dog kan en heftig 100 watt'er (nominelt 8 ohm) også gøre det på de mindre modeller, men mahler er en effekt æder af de store... men nu afhænger det jo også af hvor højt du spiller, REM og pop kommer sjældent ned i et frekvens område hvor der kræves store watt mængder, men eks. rap med dybe bas rytmer kan hurtigt kræve sin forstærker..

ellers vil mit råd være at låne noget med hjem, og så simpelthen af prøve fra ende til anden hvilke(n) forstærker du synes passer bedst til. 

Rolig nu Kim. Du for det næsten til at lyde, som om at VA ikke kan spille uden en kæmpe "kille" forstærker. På papiret har jeg 2x90 watt til mine VA og kun ved meget høj lydstyrke, viser de manglende watt sig. Men for saddan, hvor kan jeg alligevel fyre den af med mine få watt! Selvfølgelig er det godt at have godt med mange kvalitets watt. Men mine VA virker ikke specielt tunge at drive.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

nope, men det er fordi du har den gode gamle beethoven, med den nye BCG er det en lidt anden sag, den skal altså have nogle spark, og din forstærker yder jo reelt også 2x180, hvis de 2x90 er i 8 ohm, ikke? (forudsat den dobler ved impedanshalvering)

selvfølgelig kan man spille dem op med eks. 2x40 watt klasse A, jeg har hørt Mahler med 2x100 rør watt, en herlig og meget musikalsk oplevelse, men VA indbyder altså bare til at spille højere (fordi de kan..) og så skal der imo et kraftigt effekttrin til.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes