Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mangel på bas. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har været igang med at flytte lidt rundt på mine højttalere, og det passer med at jeg på ingen måde kan få nogen bas ved min lytte placering.

Nu tænke jeg på at det selvfølgelig må kunne lade sig gøre.

Men hvad er det helt præcis jeg skal have gang i? Fasekorrektion?

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Og dit setup er...?

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Har du faset dem rigtigt? Hvis du faser dem indbyrdes forkert bliver bassen tynd. Prøv at skifte kablerne fra + til - i den ene kanal.

Mvh.

Josan

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Harman Kardon AVR 7000 Surround reciver (kører bare stereo)
Lyd fra PC eller Xbox (begge dele digitalt)

Højttalerne er nogen DIY med Vifa XT25 diskant og PL18 bas/mellemtone.

Eksternt delefiler. Det eneste jeg kunne forestille mig kunne påvirke lyden er de kondensatorer jeg har brugt, som er ret billige, men snart skal skiftes. (?)

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

josan skrev:

Har du faset dem rigtigt? Hvis du faser dem indbyrdes forkert bliver bassen tynd. Prøv at skifte kablerne fra + til - i den ene kanal.

Ja jeg har kontrolleret alt dette. (Kan faktisk slet ikke forstå at folk kan være i tvivl om højttalerne er faset forkert, det trykker jo meget underligt i ørene)

Jeg har et par print med Fase korrention 0-180 grader til at ligge, som jeg lige vil prøve og smide på. Det kan være det kan ændre noget af lyden, men det er ikke noget jeg ved noget om, så der er jo ikke andet for end at prøve.

Det der er trælst er at over alt er der skide god lyd. Der er virkelig noget dybde i bassen, men ligeså snart jeg kommer ind midt i rummet er bassen og lidt af mellemtonen bare væk.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er ikke usædvanligt at der er mere bas langs væggene i et rum. Det du oplver skyldes et problem med rummets akustik / placering af højttalere. Du kan læse en masse om rumakustik her:

http://www.realtraps.com/

Her er et par links der forklarer hvordan man selv kan fremstille absorbanter (bas traps)

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Og på dette forum:

http://www.musicplayer.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum; f=26;hardset=0;start_point=0;DaysPrune=0

De kan også købes færdiglavede absorbanter. Hos http://www.studiosound.dk/ forhandler man nogle der hedder Echo Busters.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hej

Det er ikke usædvanligt at der er mere bas langs væggene i et rum. Det du oplver skyldes et problem med rummets akustik / placering af højttalere. Du kan læse en masse om rumakustik her:

http://www.realtraps.com/

Her er et par links der forklarer hvordan man selv kan fremstille absorbanter (bas traps)

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Og på dette forum:

http://www.musicplayer.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum; f=26;hardset=0;start_point=0;DaysPrune=0

De kan også købes færdiglavede absorbanter. Hos http://www.studiosound.dk/ forhandler man nogle der hedder Echo Busters.

de links gemmer jeg lige..  har et hjørne hvor bassen er meget kraftigt.. vil jeg ku fjerne det med diverse plader osv...
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

de links gemmer jeg lige..  har et hjørne hvor bassen er meget kraftigt.. vil jeg ku fjerne det med diverse plader osv...

Jeg tror det i første omgang handler om at placere højttalerne rigtigt. Min stue er rektangulær og til at begynde med, stillede jeg mine højttalere ca ½ meter fra væggen, således at de spillede på den lange led. På denne måde var der rigtig flot spereoperspektiv, men desværre var der nul bas, når jeg sad i sweetspot. Frekvensgangen i bassen ændredes meget tydeligt, hvis bare jeg flyttede hovedet nogle få centimeter til en af siderne. Langs væggene var der masser af bas, men når jeg sad mellem højttalerne var der ingen bas.

Så begyndte jeg at flytte rundt med højttalerne, og fandt ud af at jeg fik den bedste klangbalance (og bas) ved at anbringe højttalerne på den lange væg, således at de nu spiller på tværs i stuen. Herefter har jeg møbleret hele stuen om efter højttalerne. Jeg har forbedret akustikken ved at lægge 2 tæpper ovenpå hinanden på gulvet o.s.v. Jeg har nu opnået en rigtig god klangbalance med fint frekvensforløb i bassen. Dog kunne stereoperspektivet sagtens være bedre, og jeg vil helt sikkert i fremtiden prøve at forbedre akustikken yderligere med nogle absorbanter m.v.

Men start med at eksperimentere med højttalerplaceringen i rummet. Hvis det virkeligt skal batte noget, skal der temmeligt mange absorbanter til.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har været igang med at flytte lidt om.

Jeg har fået højttalerne på den lange led, og nu må der siges at være bas over det meste at rummet.

Jeg prøvede for sjovt at ligge noget højttalere fyld (eggebakker) på gulvet altså som et tæppe, og det ændrede drastisk lyden. Der blev lige pludseligt meget mere bas rundt omkring.

Mange tak for hjælpen.

Nu går tiden bare på at få kæresten overtalt til et lille tæppe.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes