Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lytning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coldy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 05 April 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hej,

Når i lytter til højtalarere el. andre hifi komponenter hvad lytter i så efter? og hvilke sange/cd'er bruger i til det?

Er det nogle der ved om lyden bliver bedre/dårliger af at efterspende sine enheder?

Hilsen,

Martin
Til top Vis Coldy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coldy

Hansemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej Martin.

Jeg er selv meget uerfaren på det at teste forskellige setups, men jeg har da alligevel et par ord at sige. Jeg tror det er meget individuelt hvad folk lytter efter, men nogle ting tror jeg alle er opmærksomme på. Det kunne være hvordan stereoperspektivet er, dybden i lydbilledet og om man kan høre hvor de enkelte instrumenter er placeret i lydbilledet og om de kan skelnes fra hinanden. Ved dårligt udstyr forsvinder mange instrumenter. F.eks bliver bas og stortromme ofte til en slatten lyd i baggrunden.

Jeg vil mene at den musik du bruger til test er helt op til dig selv. Selvfølgelig er det godt at vælge albums som er godt produceret, men vigtigst er at det er sange du kender og har hørt på andre setups. Derudover er det vigtigt at du tester med flere genrer (f.eks noget med smæk i bassen, noget klassisk, akustisk guitar osv.) Selvfølgelig er det mest afgørende hvordan det spiller med det musik du hører til dagligt.

Mvh Mike 

Til top Vis Hansemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansemand

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger progressiv metal til at teste hvordan et givent setup kan gengive et kompleks lydbillede. Hvis man bruger en cd som man kender indgående er det nemt at høre hvor korrekt gengivelsen er. Her er f.eks. Dream Theater en klassiker. Lydbilledet må ikke virke komprimeret og falde sammen, men skal svinge og sprudle. Der skal være hul igennem og man skal sidde med en form for live-fornemmelse. Dernæst tester jeg setuppets klangkarakter med f.eks. diana krall, sting eller cæcilie nordby. Her skal udstyret være i stand til at gengive musikken på en sjælfuld og engagerende måde, sådan at man drages ind i musikken, og måske sætter fokus på stemmerne (en sjædfuld gengivelse af stemmer ermeget vigtigt i min verden).

Måden man lytter og tester på tror jeg er en meget subjektiv sag, og ens preferencer og parametre vil altid afhænge af generelle lydidealer og musiksmag.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Birger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

En god tommelfingerregel ved "begynderlytning" er at man prøver at lytter f.eks. guitaren ud først i et givent stykke musik og derefter bassen, sangen osv. når man har styr på de enkelte instrumenter prøver man at lytter efter eksempelvis disses placering i "rummet", klangen af disse osv......Et eksempel på dette kun være Lars H.U.Gs album med Lisa Ekdahl et fint album som er glimrende rent lydmæssigt track 3: En "duet" afslører at de bestemt ikke har indsunget vokalerne i studiet sammen - det som en synger i badet og en anden i kirken. Dette er jo ikke et problem men blot en konstatering af at man får sig en på opleveren hvis man gider at lytte efter.

Mitonord m. ScanSpeak
Ear202
Classic cd
Xindak tube preamp
Bertram
Til top Vis Birger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Birger

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 April 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Coldy skrev:
Når i lytter .. hvad lytter i så efter?

Hej Martin, Bruno har skrevet en god artikel om lytning:

Sådan lærer du at lytte

Synes den fortjener at blive nævnt.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

I modsætning til Hr. Fournais og delvist Birger lytter jeg på en langt mere ustruktureret måde... dette har måske noget at sige ved de køb jeg så har gjort mig, men jeg er dog blevet ganske tilfreds og har faktisk skrabet mig et setup sammen, som passer utrolig godt på den musik, jeg spiller. Jeg kan godt lide at tage hele paletten af cd-skiver med ned til forhandleren og kigge på et givent produkt. Jeg spiller musikken, og hvis den formår at rive mig med, er jeg solgt

Når dette så er sagt kan vi jo vende tilbage til dit spørgsmål... hvad lytter jeg til?

Diana Krall, Queen, U2, The Killers, Eric Clapton, Michael J og utroligt mange andre i ALLE genrer efterhånden.... Hifi har åbnet mit musikalske sind op

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 April 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Man skal passe på hvad man bruger som referance, især hvis ens yndlingsplade er gustent indspillet...

Jeg bruger primært en kombination af stemmer, akustiske instrumenter samt højdynamiske indspilninger som referance, så der også er noget der er til at forholde sig til fra virkelighedens verden.

Mvh,

Karsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes