| Forfatter |
|
Coldy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Når i lytter til højtalarere el. andre hifi komponenter hvad lytter i så efter? og hvilke sange/cd'er bruger i til det?
Er det nogle der ved om lyden bliver bedre/dårliger af at efterspende sine enheder?
Hilsen,
Martin
|
| Til top |
|
| |
Hansemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin.
Jeg er selv meget uerfaren på det at teste forskellige setups, men jeg har da alligevel et par ord at sige. Jeg tror det er meget individuelt hvad folk lytter efter, men nogle ting tror jeg alle er opmærksomme på. Det kunne være hvordan stereoperspektivet er, dybden i lydbilledet og om man kan høre hvor de enkelte instrumenter er placeret i lydbilledet og om de kan skelnes fra hinanden. Ved dårligt udstyr forsvinder mange instrumenter. F.eks bliver bas og stortromme ofte til en slatten lyd i baggrunden.
Jeg vil mene at den musik du bruger til test er helt op til dig selv. Selvfølgelig er det godt at vælge albums som er godt produceret, men vigtigst er at det er sange du kender og har hørt på andre setups. Derudover er det vigtigt at du tester med flere genrer (f.eks noget med smæk i bassen, noget klassisk, akustisk guitar osv.) Selvfølgelig er det mest afgørende hvordan det spiller med det musik du hører til dagligt.
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger progressiv metal til at teste hvordan et givent setup kan gengive et kompleks lydbillede. Hvis man bruger en cd som man kender indgående er det nemt at høre hvor korrekt gengivelsen er. Her er f.eks. Dream Theater en klassiker. Lydbilledet må ikke virke komprimeret og falde sammen, men skal svinge og sprudle. Der skal være hul igennem og man skal sidde med en form for live-fornemmelse. Dernæst tester jeg setuppets klangkarakter med f.eks. diana krall, sting eller cæcilie nordby. Her skal udstyret være i stand til at gengive musikken på en sjælfuld og engagerende måde, sådan at man drages ind i musikken, og måske sætter fokus på stemmerne (en sjædfuld gengivelse af stemmer ermeget vigtigt i min verden). Måden man lytter og tester på tror jeg er en meget subjektiv sag, og ens preferencer og parametre vil altid afhænge af generelle lydidealer og musiksmag. __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Birger Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god tommelfingerregel ved "begynderlytning" er at man prøver at lytter f.eks. guitaren ud først i et givent stykke musik og derefter bassen, sangen osv. når man har styr på de enkelte instrumenter prøver man at lytter efter eksempelvis disses placering i "rummet", klangen af disse osv......Et eksempel på dette kun være Lars H.U.Gs album med Lisa Ekdahl et fint album som er glimrende rent lydmæssigt track 3: En "duet" afslører at de bestemt ikke har indsunget vokalerne i studiet sammen - det som en synger i badet og en anden i kirken. Dette er jo ikke et problem men blot en konstatering af at man får sig en på opleveren hvis man gider at lytte efter.
__________________ Birger
Mitonord m. ScanSpeak
Ear202
Classic cd
Xindak tube preamp
Bertram
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coldy skrev:
| Når i lytter .. hvad lytter i så efter? |
|
|
Hej Martin, Bruno har skrevet en god artikel om lytning: Sådan lærer du at lytteSynes den fortjener at blive nævnt. mvh
|
| Til top |
|
| |
Rizzo Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
I modsætning til Hr. Fournais og delvist Birger lytter jeg på en langt mere ustruktureret måde... dette har måske noget at sige ved de køb jeg så har gjort mig, men jeg er dog blevet ganske tilfreds og har faktisk skrabet mig et setup sammen, som passer utrolig godt på den musik, jeg spiller. Jeg kan godt lide at tage hele paletten af cd-skiver med ned til forhandleren og kigge på et givent produkt. Jeg spiller musikken, og hvis den formår at rive mig med, er jeg solgt 
Når dette så er sagt kan vi jo vende tilbage til dit spørgsmål... hvad lytter jeg til?
Diana Krall, Queen, U2, The Killers, Eric Clapton, Michael J og utroligt mange andre i ALLE genrer efterhånden.... Hifi har åbnet mit musikalske sind op  __________________ AV M3 Avantgarde
Densen B-100 mKv + B-400 Black
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal passe på hvad man bruger som referance, især hvis ens yndlingsplade er gustent indspillet...
Jeg bruger primært en kombination af stemmer, akustiske instrumenter samt højdynamiske indspilninger som referance, så der også er noget der er til at forholde sig til fra virkelighedens verden.
Mvh,
Karsten
__________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |