| Sendt: 08 April 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har litt begrenset med plass, og har derfor alltid slitt med å få subwooferen plassert optimalt. Etter min mening spiller en sub som best hvis den står i mellom fronthøytalerene, men som i de fleste andre hjem er plassen der opptatt av fjernsynet. Min subwoofer er heller ikke magnetisk skjermet slik at plassen ved siden af fjernsynet utgår også.
Det som ledet meg i en ny retning var noe jeg leste angående subwoofer i hjemmekino. I et leserinnlegg på et forum leste jeg en gang et innlegg om at en sub bør plasseres i nærheten av lytteposisjonen for at bassen bedre skal kunne føles på kroppen. Jeg hadde umiddelbart ikke noen plass i nærheten av lytteposisjon ledig. Men så plutselig gikk det opp et lys for meg: Hvis jeg plasserte subben under stuebordet fikk jeg den ikke bare i nærheten, men også mitt i mellom fronthøytalerene.
Etter å ha sett en film med subben i denne posisjonen kunne jeg trygt si meg enig i at det gav noe mere følelse med subben, jeg hadde egentlig ikke noen store forhåpninger om at det skulle fungere for musikk, men bestemte meg for å prøve.
Etter 1 dag med testing vil jeg si at det fungerer nesten helt optimalt. Subben integrerer seg meget bra, og dens posisjon kan ikke avsløres selv om den er mindre enn 1 meter fra meg. Grunnen til at jeg sier "nesten" er fordi hvis jeg lytter til basstung musikk ved høyt volum kan jeg føle vibrasjonene i gulvet noe mere enn før. Løsningen på det har så langt vært å trekke benene opp i sofaen 
En ekstra bivirkning er at jeg fikk mere gulvplass da plassen under bordet i forveien ikke var i bruk.
En litt utradisjonell plassering som måske kan fungere for flere enn meg
|