Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 07:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Linkwitz-Grainer korrektion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 17 April 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har målt mine bassystemer efter porten er lukket (incl. delefilter og kabler):

Fres: 54,5Hz, Qtot: 0,84 (små forskelle imellem kanalerne). Vifa 8" i 30 liter lukket kabinet.

Så har jeg beregnet en Linkwitz-Grainer korrektion, med ønskede slutværdier; Fres: 20Hz og Qtot: 0,5. Det skulle give en gengivelse ned til ca. 30Hz. Korrektionen giver et løft i den lave ende på ca. 17dB (fra 55Hz til 1Hz....).

Lyder dette korrekt? Og er der problemer med sagen? Hvad siger de erfarne?

Ofrer jeg mellemtonegengivelsen, som jeg er meget tilfreds med?

Næsten 20dB boost ved de lave frekvenser stille vel krav til effekten. Hvis jeg indtil nu har levet godt med 20W, hvad vil en ny effekt skulle levere hvis jeg skal fortsætte med samme lydtryk?

Jeg har tidligere, med held, lavet en bas korrektion med HFs gamle bass-eq kredsløb. Det havde dog en nogen anden karakteristik, nogen der kender forskellen på de to principper? LG virker jo som det mest brugte i vore dage...

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Peder,

du kan regne på effekt i Siegfried Linkwitz' regneark:

http://www.linkwitzlab.com/closed-box1.xls

- og iøvrigt på alle andre aspekter af L-G kompensation.

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tak for det

Har du nogle praktiske erfaringer?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 April 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

PederM skrev:

Jeg har målt mine bassystemer efter porten er lukket (incl. delefilter og kabler):

Fres: 54,5Hz, Qtot: 0,84 (små forskelle imellem kanalerne). Vifa 8" i 30 liter lukket kabinet.

Så har jeg beregnet en Linkwitz-Grainer korrektion, med ønskede slutværdier; Fres: 20Hz og Qtot: 0,5. Det skulle give en gengivelse ned til ca. 30Hz. Korrektionen giver et løft i den lave ende på ca. 17dB (fra 55Hz til 1Hz....).

Lyder dette korrekt? Og er der problemer med sagen? Hvad siger de erfarne?

Ofrer jeg mellemtonegengivelsen, som jeg er meget tilfreds med?

Næsten 20dB boost ved de lave frekvenser stille vel krav til effekten. Hvis jeg indtil nu har levet godt med 20W, hvad vil en ny effekt skulle levere hvis jeg skal fortsætte med samme lydtryk?

Jeg har tidligere, med held, lavet en bas korrektion med HFs gamle bass-eq kredsløb. Det havde dog en nogen anden karakteristik, nogen der kender forskellen på de to principper? LG virker jo som det mest brugte i vore dage...

Du vil få en DC forstærkning på 17,41dB hvilket er langt mere end  "sikkerhedgrænsen" på 12dB. Med et lille membranareal du arbejder med ville jeg personligt reducere margenen til 6dB. Det høje Q som udgangspunkt handikapper projektet fra starten. Ydermere vil dit forslag give negativ forstærkning fra 300 og ned til 70Hz. Indgangsimpedansen på LG kredsløbet vil være 19.36kohm v/lave frekvenser og 5.94kohm ved v/høje.

Resten af lydbilledet bliver påvirket af det aktive trin plus at din stakkels 8 tommer bliver sendt på en skovtur den absolut ikke bryder sig om. Du vil nok få mere glæde af at sætte enheden i et kabinet der medfører et Qt på 0.5.

Virkemåden er beskrevet på Torben Kristiansens hjemmeside.

Mig bekendt er kredsløbet kun brugt kommercielt ét sted

Med frekvenskorrigeret bjørnehilsen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Tak for denne lærerige gennemgang....jeg vil straks fortrække til tænkeboksen igen

De 6dB, vil de også være din anbefaling med 8" i et kabinet med et Q på 0,5?

Hvis jeg ikke husker helt galt er mit kabinet altså for stort?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

I DK anvender Gryphon, AR og LC Audio Linkwitz/Greiner. Mon ikke også der findes et par stykker i det store udland.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Den justerbare som jeg så AR anvender syntes jeg så interessant ud, nogen der ved hvordan den er realiseret?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

17dB forstærkning!!?? Som @bjørn også skriver, så tror jeg heller ikke den 8" kan klare det her. Kan kun bekræfte @bjørn i, at 12dB er smertegrænsen, og oftest ses kun 6-9dB forstærkning. Husk på, at selvom forstærkeren kan levere effekten, så kan enheden ikke klare mere end sin egen maksimalbegrænsning. Hvilket typisk for en Vifa 8" er ca. 100W.
Selv bruger jeg et aktivt filter med en forstærkning på 6dB, og vil sjældent tilråde mere end de 6dB forstærkning. De fleste almindelige basenheder kan simpelthen ikke klare mere.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

@PederM
Dit kabinet er nok nærmere for lille. Et større kabinet, giver et mindre Q.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

PederM skrev:

Tak for denne lærerige gennemgang....jeg vil straks fortrække til tænkeboksen igen

God Ide

De 6dB, vil de også være din anbefaling med 8" i et kabinet med et Q på 0,5?

Ja, jeg ville aldrig korrigerer et system med et reelt Q på over 0.5. Ringningen fra det grundlæggende system kan ikke fjernes og vil slå igennem når resonansfrekvensområdet "slås an"

Hvis jeg ikke husker helt galt er mit kabinet altså for stort?

Det er for lille

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
I DK anvender Gryphon, AR og LC Audio Linkwitz/Greiner. Mon ikke også der findes et par stykker i det store udland.

Hr. Rasmussen's ved jeg, men har de andre offenliggjort diagrammet ? Er det ikke identisk med det diagram der ligger på TK's hjemmeside er det ikke en Linkwitz transformation.

Det er sommer - bjørnen er løs

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
17dB forstærkning!!?? Som @bjørn også skriver, så tror jeg heller ikke den 8" kan klare det her. Kan kun bekræfte @bjørn i, at 12dB er smertegrænsen, og oftest ses kun 6-9dB forstærkning. Husk på, at selvom forstærkeren kan levere effekten, så kan enheden ikke klare mere end sin egen maksimalbegrænsning. Hvilket typisk for en Vifa 8" er ca. 100W.
Selv bruger jeg et aktivt filter med en forstærkning på 6dB, og vil sjældent tilråde mere end de 6dB forstærkning. De fleste almindelige basenheder kan simpelthen ikke klare mere.

Energien i musik er så tilpas lille i det dybe område (faldende fra ca.250Hz og nedefter) at det vil være enhedens slaglængde der sætter grænsen og hælder du 100W i enheden ved f.eks. 20Hz så har du "et samlesæt"

Det er mere lærerigt at adskille enheder med opløsningsmidler end med vold

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Kjeldsen skrev:

Hr. Rasmussen's ved jeg, men har de andre offenliggjort diagrammet ? Er det ikke identisk med det diagram der ligger på TK's hjemmeside er det ikke en Linkwitz transformation.

AR kalder sin konstruktion for en Q controller, og siger selv det er en modificeret udgave at en LG transformation  (men er alt fra AR jo modificeret)

Se evt. her http://www.6moons.com/audioreviews/acousticreality/pre2.html

LC audio skriver også det er LG transformation. Om han femviser diagram ved jeg ikke, men jeg kan ikke se hvorfor der skal lyves omkring dette, så jeg vælger at tro på det skrevne.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:

Kjeldsen skrev:

AR kalder sin konstruktion for en Q controller, og siger selv det er en modificeret udgave at en LG transformation  (men er alt fra AR jo modificeret)

LC audio skriver også det er LG transformation. Om han femviser diagram ved jeg ikke, men jeg kan ikke se hvorfor der skal lyves omkring dette, så jeg vælger at tro på det skrevne.

Som rovdyr vælger jeg dokumentationens tornede vej

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:

Kjeldsen skrev:

Som rovdyr vælger jeg dokumentationens tornede vej

Vurderet ud fra det ovenfor beskrevne link samt et kig på LC og AR's hjemmesider er der ikke tale om den ægte vare. AR bruger da heller ikke betegnelsen "Linkwitz-Greiner" og smykker sig dermed ikke med lånte fjer.

Kredsløbet kræver udgangspunkt i en given baskonstruktion og regulerbarhed kræver samtidig ændring af op til 7 modstande (4 værdier) og 4 kondensatorer (3 værdier) og kan ikke gøres universel som enhver anden tonekontrol da kredsløbet er fysisk bundet til én bestemt baskonstruktion.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes