Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin vega... men hvilken??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nadsilverline
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 April 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg skal til at have mig et par Cerwin Vega HT....

Men hvilken er den bedste efter jeres mening (er ikke meget for de nyeste billigmodeller)

Pris (næsten) ligegyldigt

Bas gerne 15" Med et kæmpe boooom

Alder ligegyldigt

effekt, de får ALT hvad de har brug for

På forhånd Tak

MVH....

Til top Vis nadsilverline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nadsilverline

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

DC1515 og AL1000 skulle være nogle af de mere vellykkede Cerwin Vega'er.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 22 April 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Har selv AL-1000, og det er en rigtig lækker højtaler. Den er stor og rimelig flot, bassen er rigtig god, og rimelig præcis. Mellemtonen er der masser attack i og passer perfekt til en aggresivt guitar riff. Diskanten derimod er helt andet kapitel som er beskrevet nedenfor, desuden spiller den faktisk udemærket, men har nogle problemer.

En ting du bare skal passe på ved dem er at diskanterne har det med at ryge, har nu efterhånden snakket med MANGE, hvor deres AL-1000 diskanter er røget og det fæle ved det er at hifiklubben tager 750kr/stk, så det er der ikke meget ved når højtalere går omkring 3-5k brugt.

Der findes dog 3 ting at gøre ved det, købe AL-1002 højtalere hvor den forskellen er at enhederne sidder i den ene side, der er front gitter og diskanten holder til noget mere, dog kender jeg ikke deres lyd.

Den anden er selvfølgelig at lade være med at spille højt over længere perioder ( læs: umuligt )

Og 3. er at skifte med helt anden diskant der passer i følsomhed og frekvens gang, og spiller betydeligt bedre ( som jeg har gjort  )

Men alt i alt en rigtig god højtaler som kan spille tordende højt

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare skal være CW kan du jo lige så godt gå efter legenden, 1215. Jeg husker det stadigt som det var i går ... den stod på et spejl, og man vidste den kunne bruges til at slå folk til døde med 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

plexter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Ang.. Al-1000 sæt evt en ptc modstand på diskanten, når denne bliver varm afbryder den forbindelsen...

Bare et forslag

Til top Vis plexter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plexter

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

hvis det skal være CV, så vil jeg anbefalde DC1515, en af mine venner har dem, og de lyder faktisk ok, i forhold til at det er CV (har det ikke så godt med CV)

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

tnc99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

GgozZ skrev:

Har selv AL-1000, og det er en rigtig lækker højtaler. Den er stor og rimelig flot, bassen er rigtig god, og rimelig præcis. Mellemtonen er der masser attack i og passer perfekt til en aggresivt guitar riff. Diskanten derimod er helt andet kapitel som er beskrevet nedenfor, desuden spiller den faktisk udemærket, men har nogle problemer.

En ting du bare skal passe på ved dem er at diskanterne har det med at ryge, har nu efterhånden snakket med MANGE, hvor deres AL-1000 diskanter er røget og det fæle ved det er at hifiklubben tager 750kr/stk, så det er der ikke meget ved når højtalere går omkring 3-5k brugt.

Der findes dog 3 ting at gøre ved det, købe AL-1002 højtalere hvor den forskellen er at enhederne sidder i den ene side, der er front gitter og diskanten holder til noget mere, dog kender jeg ikke deres lyd.

Den anden er selvfølgelig at lade være med at spille højt over længere perioder ( læs: umuligt )

Og 3. er at skifte med helt anden diskant der passer i følsomhed og frekvens gang, og spiller betydeligt bedre ( som jeg har gjort  )

Men alt i alt en rigtig god højtaler som kan spille tordende højt

Hvilken diskant har du skiftet dem til?? hvor meget og hvor??

VH Peter

Til top Vis tnc99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnc99

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Cerwin Vega AL-1000 er, efter min mening, den mest vellykkede Cerwin Vega jeg har hørt. Den er en del bedre end DC serien.
Problemet med ødelagte diskanter på AL-1000 har jeg ikke selv oplevet, men som @plexter skriver, kan man sætte beskyttelse på diskanten. I de tilfælde jeg har hørt om, med ødelagte diskanter, har det typisk skyldtes for små forstærkere, der så har forvrænget for meget ved høj volumen, og ødelagt diskanten. Selvom Cerwin Vega har en høj følsomhed, så spiller de bedst med masser af effekt. Evt. Crown forstærkere, kunne være et godt forslag.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

tnc99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

tja, har selv haft 1215 i ca. 5 år,  og de spiller såååå godt speciel men kræver tilvændig og masser af effekt 112% anbefaling her.

jeg vil lige tilføje at jeg har en kammi som har AL1000, og de bliver rå tæsket ind i mellem (når vi til tider er uden unger og koner) og der har ikke været problemer med diskanten, i sidste uge stak hans datter dog lige fingeren i den ene
han har en NAD med 2x150, kan ikke huske modellen (int) men den er vist tilsvarende min 2600
Til top Vis tnc99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnc99

Mr Hi-Fi
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter brugers eget ønkse.

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er korrekt at 1215 mk2, DC15, DC1515 og AL1000 var og er stadig nogle fede højttalere..... MEN......  Det er et stort problem at skaffe reservedele til Cerwin Vega og lige pt. er der for eksempel ikke en erstatning til DC15 diskanterne som ikke produceres længere og Al1000 diskanter tager det meget lang tid at skaffe. Så mit bud vil være den nye CLSC215 som måske ikke er verdens mest korrekte højttaler, men den giver dig ihvert fald fuld valuta for pengene til de kr. 3499,- som den koster pr. stk. den giver smæk for skillingen og er tilmed nem at drive grundet den høje følsomhed.

Er uheldet ude skiftes der bare sikring i højttalerne........

Med venlig hilsen

Mr. Hi-Fi 

Til top Vis Mr Hi-Fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Hi-Fi

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 April 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt om flere, der med stor succes har brugt JBL diskanter til AL-1000. Så der er flere muligheder.

Jeg har p.t. ALDRIG, i mine 14 HiFi år, ødelagt en enhed, og jeg har ikke været specielt forsigtig. Vælger du noget godt udstyr til dine højttalere, tror jeg der er en meget lille risiko for at de går i stykker.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

tnc99 skrev:
Hvilken diskant har du skiftet dem til?? hvor meget og hvor??

VH Peter

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22348&P N=2 Der står det meste, smid en PB hvis du vil vide andet

daniels skrev:
Cerwin Vega AL-1000 er, efter min mening, den mest vellykkede Cerwin Vega jeg har hørt. Den er en del bedre end DC serien.
Problemet med ødelagte diskanter på AL-1000 har jeg ikke selv oplevet, men som @plexter skriver, kan man sætte beskyttelse på diskanten. I de tilfælde jeg har hørt om, med ødelagte diskanter, har det typisk skyldtes for små forstærkere, der så har forvrænget for meget ved høj volumen, og ødelagt diskanten. Selvom Cerwin Vega har en høj følsomhed, så spiller de bedst med masser af effekt. Evt. Crown forstærkere, kunne være et godt forslag.

Kan absolut kun give dig ret, AL-1000 har en ret god lyd

Hmm, ja mine diskanter røg godt nok med en NAD 216 spændt for ( har nu skiftet til ICEpower, så ved ikke hvad der var sket nu ), men har alligevel hørt om rigtig mange der har sprunget deres diskanter. Mener at problemet er at de har et problem med at lede varme væk, og det er et generelt problem, da diskanten ellers er 100% ens med den fra AL-1002 udover at den kan klare mere.

tnc99 skrev:
tja, har selv haft 1215 i ca. 5 år,  og de spiller såååå godt speciel men kræver tilvændig og masser af effekt 112% anbefaling her.

jeg vil lige tilføje at jeg har en kammi som har AL1000, og de bliver rå tæsket ind i mellem (når vi til tider er uden unger og koner) og der har ikke været problemer med diskanten, i sidste uge stak hans datter dog lige fingeren i den ene
han har en NAD med 2x150, kan ikke huske modellen (int) men den er vist tilsvarende min 2600

Hvis der et varme problem, skal de ihvertfald have et par timer for fuld skrue.

vedr det med fingeren, burde ikke være et problem da der sidder noget inde bag som bare skubber plast domen ud igen.

MR Hi-Fi skrev:
Hej

Det er korrekt at 1215 mk2, DC15, DC1515 og AL1000 var og er stadig nogle fede højttalere..... MEN......  Det er et stort problem at skaffe reservedele til Cerwin Vega og lige pt. er der for eksempel ikke en erstatning til DC15 diskanterne som ikke produceres længere og Al1000 diskanter tager det meget lang tid at skaffe. Så mit bud vil være den nye CLSC215 som måske ikke er verdens mest korrekte højttaler, men den giver dig ihvert fald fuld valuta for pengene til de kr. 3499,- som den koster pr. stk. den giver smæk for skillingen og er tilmed nem at drive grundet den høje følsomhed.

Er uheldet ude skiftes der bare sikring i højttalerne........

Med venlig hilsen

Mr. Hi-Fi 

AL-1000 diskanter er der jo heldigvis andre alternativer

CLCS-215, er meget blød i lyden og dyb i bassen, men mangler attack, dynamik, luft også er basserne stærk overdrevet i forhold til mellemtonen og diskanten, de får ikke en chance  Men den kan derimod spille meget højt, og basserne går dybt, også er sikringen en dejlig ting.

daniels skrev:
Jeg har hørt om flere, der med stor succes har brugt JBL diskanter til AL-1000. Så der er flere muligheder.

Jeg har p.t. ALDRIG, i mine 14 HiFi år, ødelagt en enhed, og jeg har ikke været specielt forsigtig. Vælger du noget godt udstyr til dine højttalere, tror jeg der er en meget lille risiko for at de går i stykker.

Og den mulighed har jeg også benyttet mig af med samme store succes.

Det har du helt sikkert ret i, men noget må der være med AL-1000 diskanten, den burde da kunne klare det samme som resten af enhederne ?

Cambridge DacMagic

G40driver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft AL-1000 og de fik også et ordentlig los bagi i weekenderne uden at tage skade.

Har nu AL-1002e som skiller sig ud på mange måder. Diskanten er en helt anden og spiller MARJE bedere end i AL-1000. De har bi-wire terminaler og et noget bedre delefilter.

Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
Til top Vis G40driver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af G40driver

nadsilverline
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Sendt: 24 April 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen 1000 Tak for de mange svar og ideer...

tror det ender med et sæt AL 1000/1002 eller DC1515

hvor mange watt kræver DC1515 nu da den har 2 x 2 15"

Hva med den model der hedder AT100 er den noget værd, har set at der er mange til salg til næsten ingen penge...?

Til top Vis nadsilverline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nadsilverline

G40driver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft CV AT-80, AT-100 og det er også en OK og velspillende højttaler, men ikke i nærheden af AL- serien.

DC1515 kræver minimum 2 stk. NAD 218THX for at spiller maximalt.

Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
Til top Vis G40driver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af G40driver

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale DC1215. Det er en af de best lydende CV speakere de har lavet. (og så er den pæn)

DC1515 har kun et formål..... SPILLE HØJT!!!!  Det gør den oxo godt, men spiller man lavt på dem lyder de ik særlig godt. Diskanten er meget spids og har ik rígtig sammenhæng i lydbilledet.

Til top Vis Ahania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ahania

IAN. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 April 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

hej har selv lige købt AL1000 efter at have været rundt og høre på en masse cvère det er klart den mest åbne velspillende vega der til dato er produceret blev også for 1,1/2 md siden anbefalet af HIFIklubben at købe AL1000 brugt frem for nogle andre nye/gamle vegaèr AT100 er seje nok men er nået en alder hvar enhederne er begyndt at mørne(hvis der over hovdet er mere tilbage) det samme gælder 1215& 1515, basserne koster 2/3kilo stk. i HIFIklubben så læg det til brugt prisen i løbet af 1/2-2 ÅR på vegas hjemme side står AL1000 stadig beskrevet som noget af det bedste de har lavet til hjemme-brug. jeg har også ladet mig fortælle at den skulle være blevet til i et samarbejde med nogle af folkene hos DALI og at det er derfor den har lidt HIFI i sig, det er måske bare rygter hvem hved?????? 

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det med Dali ved jeg nu ikke, men det skulle gerne være en kompromi mellem en god speaker og med den velkendte CV bas.

Cambridge DacMagic

steak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

de gamle cw basser kan ikke købes mere og det har de ikke kunnet i over 5 år.De nye serier i cw bliver lavet samme sted som dali ,nemlig i nørager
Til top Vis steak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steak

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

De nye CLS-højttalere er udmærkede. De giver i hvert fald masser af boom-boom.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes