| Forfatter |
|
Kirke Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey .. Jeg er desværre ikke så meget inde i hifi verdenen endnu, det er temmeligt forvirrende med forstærker, forforstærker, effektforstærker osv osv 
Jeg har 6000 til et sæt højtalere og en forstærker. Nogle skriver CW andre dali og helt andre B&W Meget forvirrende .. Men altså, skal have nogle billige højtalere og en forstærker der spiller godt til højtalerne, til 6000.
Skal bruges til både hverdag (altså hygge musik ting) og til højt techno og trance med høj bass i mange timer i træk. Lægger specielt vægt på bassen, en meget vigtig ting i min musik interesse (techno & trance) Hvad vil i foreslå ?
Nogle bemærkninger ? - råd angående valg af højtalere i den prisklasse ?. - kom med dem 
Mange tak for hjælpen 
|
| Til top |
|
| |
webcow Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du skal have CW, eller små dali med dali sub.
CW kræver ok stor forstærker, og til 6000 samlet, skal du nok tænke på at købe brugt, det kan godt betale sig, især hvis man er ny, så skifter man jo senere 
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
For mig lyder det som at, et NAD & CERWIN-VEGA sæt ville være sagen - f.eks. NAD C352 & CERWIN-VEGA CLSC-10 ialt ca. 6500,- ... men jeg kan da tage fejl..
mvh. Jan
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej du.
Ryk for et sæt Cerwin Vega hvis du er bas-glad. Det er superfedt til bas og diskant betonet musik, og hvis du ikke er så kritisk med lydkvaliteten og detaljerne ved 'almindelig hyggemusik', så er det vejen frem.
Du skulle kunne købe et sæt brugte med en 15" bas for omkring 3000-4000, ex. E315, E715 og mange andre.
Køb dig en god stærk integreret stereoforstærker til at trække dem, for resten af pengene. Der skulle du kunne få noget fornuftig kraft for 2000-3000. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 05:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som om du burde have nogle (semi-) professionelle PA-type højtalere. Med 12-15" basenhed, og et højtonehorn. Forstår ikke al den anbefaling af CW, de holder ikke til hårdt brug i længden.
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Lyder som om du burde have nogle (semi-) professionelle PA-type højtalere. Med 12-15" basenhed, og et højtonehorn. Forstår ikke al den anbefaling af CW, de holder ikke til hårdt brug i længden. |
|
|
Nu ved jeg ikke om du selv har ejet et sæt CW, og i så fald hvilken model. Men de E715 jeg engang havde, og de andre jeg kender der har haft CW i længere tid har der aldrig været det mindste med. Selv de ti år gamle modeller spiller stadig ufortrødent videre, på trods af mange tæsk med en 2x80 watts stereoforstærker. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Kirke Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okaay .. Tak for de gode svar 
Andre gode bud end NAD C352 & CERWIN-VEGA CLSC-10 ?
Undskyld for dette utroligt stupide spørgsmål 
Men : Jeg vil gerne have sat dem til computeren, kan det lade sig gøre ? Hvis ikk, skal jeg så koble forstærkeren til en cd afspiller (eller lignende) ?!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du tager et kabel, med mini-jack i den ene ende (samme stil som til discman og lignende), og phono-stik i den anden ende (også kaldet RCA). Minijack-stikket skal i computerens lydkort output udgang, og phonostikkene i en af forstærkerens indgange, evt. AUX. Højttalerne er jo sat til forstærkeren, så nu skulle du være kørende.
6.000 kroner er nok i lige i underkanten, hvis du skal have noget, der virkelig smækker. Men jeg ville gå efter et sæt brugte Cervin Vega AL-1000 og den kraftigeste integrerede forstærker du kan finde. Højttalerne kan fås for ca. 3500-4000 kroner, så det er lige i underkanten til forstærkeren, men den kan du efterfølgende opgradere, på et senere tidspunkt.
Skal man have noget der virkelig rykker med stort lydtryk og masser af bas, skal du over i PA verden, men der koster tingene så også meget mere. Her kunne nogle JBL højttalere og Crown forstærkere være interssante, men de ligger langt fra dit budget.
|
| Til top |
|
| |
Kirke Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels:
Mange tak for dit gode svar, det lyder simpelt nok med at sætte det til en computer.
Kan ikke finde nogle billeder af av-1000 på google Nogle der lig ka smide et pic ?
Desuden , kan det betale sig at købe CW CLSC 12 eller 15 ? Istedet for 10'eren ? Skal man have en anden forstærker for at trække 12 eller 15'eren ?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ligner lidt disse, bare større, og så sidder diskant og mellemtone på linie: http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&iA d=36618
Effektkrav er svært at definere præcist, men regn med mindst 100W, men alle disse højttalere vil faktisk alle gavne af 500W eller mere.
Selv med 100W vil du kunne spille bragende højt, men det er vigtigt, at du ikke skruer mere op, når du kan høre det forvrænger, for så kan du risikere at ødelægge højttalerne. Ofte er det for få Watt, der ødelægger højttalere, og ikke for mange Watt.
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kirke Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okaay Nogle forstærkere der er gode og billige til det sæt AL-1000 ?
For jeg fatter keine af det meste 
|
| Til top |
|
| |
MichaelNielsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg vil tillade mig at komme med et spørgsmål i dette indlæg på vegne af en nyrig konfirmand:
Min søn har (næsten) besluttet at ville købe et sæt CW clsc-12 og trække det med en ny Yamaha surr reciever rvx650 + plus en ny yamaha dvd afspiller, ialt ender han på ca. 8.000,- + kabler. Yamaha´en er på 7x95 watt - vil det være tilstrækkeligt effekt?
Eller har I andre gode forslag? 
Helst surr, da han gerne vil udbygge som lommepengene strækker til
Vh Michael
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil anbefale det jeg startede med en NAD 114 Forforstærker, rigtig lækker og billig, dog ingen fjernbetjening. + en NAD 216 som er en effekt blok, med en del effekt, men et par AL-1000 kan godt tømme den og få den til at slå fra ( ikke at jeg selv har prøvet det )  __________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelNielsen skrev:
|
Hejsa
Jeg vil tillade mig at komme med et spørgsmål i dette indlæg på vegne af en nyrig konfirmand:
Min søn har (næsten) besluttet at ville købe et sæt CW clsc-12 og trække det med en ny Yamaha surr reciever rvx650 + plus en ny yamaha dvd afspiller, ialt ender han på ca. 8.000,- + kabler. Yamaha´en er på 7x95 watt - vil det være tilstrækkeligt effekt?
Eller har I andre gode forslag? 
Helst surr, da han gerne vil udbygge som lommepengene strækker til
Vh Michael
|
|
|
Hvorfor dog benytte en 7 kanals forstærker til 2 store højtalere, de har brug for NAD forstærkere med masser effekt.
En anden ting, gå efter CLCS 15 i det mindste eller gå efter de " ældre " serier, som DC eller AL.
Men det ville helt sikkert kunne spille og højt, men der vil være mere kontrol over enhederne med flere watt, desuden vil det også hjælpe dem til at ikke springe så let. __________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MichaelNielsen
Som jeg tidligere har skrevet, så er det svært at skrive et minimum af Watt, der skal til, for jo flere jo bedre.
Jeg har hørt nogle DC12 og DC15 (minder vist lidt om de andre), trukket af en 2x50W forstærker, og det lød fint. Problemet er ikke så meget at trække dem, men mere at det sætter en begrænsning for hvor højt lydtryk man kan spille. Med en 2x50W kunne vi spille rigeligt højt til hvad vi kunne holde ud at høre på, men det er jo individuelt. Det vigtigeste er blot, at man ikke skruer mere op, når musikken begynder at forvrænge (tydeligt at høre).
Alle de højttalere vi snakker om, har en rimlig høj følsomhed, og jo højere følsomhed, jo højere kan man spille med samme mængde Watt.
Nu kender jeg ikke alle mulighederne for den Yamaha surroundforstærker, men måske er der mulighed for at sætte flere kanaler sammen, og derved kunne give mere effekt til clsc12'erne (?)
Jeg vil mene det er fint med den Yamaha inden for prisrammen.
Måske ville det være bedre at finde en surroundforstærker med færre kanaler, men til gengæld med mere effekt. Disse 7 kanalssystemer, ser jeg sjældent brugt i praksis, for det fylder ofte alt for meget, og der er ikke nødvendigvis nogen gevinst i forhold til et 5.1 system.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kirke
Jeg kan ikke lige komme på nogle effektfulde forstærkere i den prisklasse (heller ikke brugt). Hvis du vil over 100W per kanal, skal du nok finde en kontrolforstærker og et effekttrin, som @GgozZ er inde på. Og det tror jeg ikke på du kan få for 2000 kroner.
En mulighed er en billig kontrolforstærker (omkring 2000 kroner) og et PA effektrin evt. NAD (til omkring 3000-4000 kroner). Priserne må du ikke hænge mig op på, men jeg tror du skal op på mindst 4000 kroner for en forstærker løsning.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kirke
Nu ved jeg ikke om det er til privat brug eller hvad det er til, siden at de skal kunne spille højt i mange timer???? Jeg har selv været ejer af et sæt dali 850, og disse kan spille bragende højt, også uden at tage skade. Men det kommer jo selvfølgelig an på om det er i en hal, eller det bare er i en almindelig stue.. Dali 850 kan tit findes brugt for under 3000 kr. Hertil kommer så en forstærker. Hvis du har mod på at bygge lidt selv, kan jeg anbefale lc-audio's zaP-pulse forstærker. Den kan virkelig rykke liv i 850'erne. Har selv haft dette setup stående, og det kunne virkelig spille højt..
mvh
|
| Til top |
|
| |
MichaelNielsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
CW clsc 15 har han sq ikk plads til og efter at have hørt clsc 12 et par gange mener både far OG mor det vil være tilstrækkeligt på 15m2
Yamahaen tiltrækker ham pga designet og prisen er heller ikke ublu - knap 3000,- ved TC på bud! Han er i dette forum tiligere blevet anbefalet H/K - men det vil han sq ikke - "det ser mærkeligt ud" Ungdommen nu til dags
Tak for de hurtige svar
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eksempel på Watt & følsomhed:
En højttaler har en følsomhed på 90dB.
Så tilfører man effekt som følgende:
50W = 107dB
100W = 110dB
200W = 113dB
400W = 116dB
etc.
En højttaler har en følsomhed på 93dB.
50W = 110dB
100W = 113dB
200W = 116dB
400W = 119dB
etc.
En højttaler har en følsomhed på 96dB.
50W = 113dB
100W = 116dB
200W = 119dB
400W = 121dB
etc.
Med en høj følsomhed bliver behovet for Watt mindre, for at spille med samme lydtryk. En meget følsom højttaler kan altså spille højt med en lille forstærker.
|
| Til top |
|
| |