Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Opsætning af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg bestilt en Audio Pro AceBass 2.

Den skal placeres i et hjørne til højre for tv/højttalere, spørgsmålet er så hvad vej enden med 10" subben sidder i skal peje og hvor langt fra væggen den skal stå???

Og hvordan finder man helt præcis ud af hvordan den indstilles 100% optimalt???

Jeg har en Yamaha RX-V650 RDS - sætter man den bare til og så spiller den eller skal den aktiveres på forstærkeren eller hvordan??? Kan man indstille volumen separat for subwooferen på denne forstærker og er der andre ting i forbindelse med subwooferen som kan indstilles på forstærken???

Til top Vis thg3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thg3

jyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

hej thg3

Der er en fint gennem gang på www.Frequence.dk hvordan man indstiller sin sub.

på forstærkeren er der under højtaler sætup(gul knap), hvor man kan sætte den til hvis der ingen sub, - sub + front, - sub kun ved 5.1.

placeringen af subben, skulle i principet være lige meget, da man indstiller fasen, så det passer til sit sætup. 

Håber du kan bruge det.

hilsen jyden

Til top Vis jyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jyden

thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hmm... Subben spiller vel både ved alm. radio/cd (alså 2x front + sub) og så når man ser film (alstå 5.1 = front+bag+center+sub) uden at man skal ind og indstille dette hvergang man skal bruge det???

Jeg har kigget på guiden på den side der og den ser meget avanceret ud!

F.eks. vedr. fase-indstilling står der: "Når der er mest niveau er fasen korrekt" - hvad menes der med mest niveau???

Niveauindstilling - det er selve volumen på subben ik???

Og så er der delefrekvens hvor de skriver: "Spil tonerne oppefra og ned" - er det fra 150 hz og så ned til 10 hz?

jyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

hej

man kan instille forstærken til kun at bruge sub, når der er en LFE signal, altså når der er en 5.1 en signal.

man kan også indstille den til at spille de nedeste frekvens fra fronthøjtalerne, det er hvis man har nogle små fronthøjtaler.

og så kan man slå subben helt fra.

niveau ved fase indstilling, kan man høre hvis den er i modfase vil højtalerne mod spille, og op hæver hinanden, derfor vil niveauet være højre når enhederne hjælper hinanden.  

thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Fronthøjttalerne er nogle store gulvhøjttalere med 2x8" i hver!

Hvordan får man subwooferen til at spille både ved 5.1 surround og så når man bare skal høre radio/cd, dvs. 2.1???

Niveau ved fase??? Jeg forstår det ikke helt? Modfase? Mod spille? Men hvad er det helt præcist man skal indstille???

Niveauindstilling - det er selve volumen på subben ik???

Og så er der delefrekvens hvor de skriver: "Spil tonerne oppefra og ned" - er det fra 150 hz og så ned til 10 hz?

jyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

hvis du vil have den til at spille på det hele, skal du tage den hvor sub + front jeg mener den hedder noget med boot, men jeg kan kigge efter når jeg kommer hjem, for sådan har jeg min egen 640 til at køre.

niveauindstilling er styrken på suben(hvorhøjt den skal spille).

hvis to enheder er i modfase, vil den en køre ud af og den anden ind af, så vil de ophæve hinanden, lige som en sinus kurve hvor +kurve med en - kurve giver 0, hvis der er to pusitive kurver, giver det en kurve der er dobbel så stor.

det samme gælder for højtaller hvis dine front spiller en tone der er så lav at den også kommer ned i sub området, og at front er til bage og sub er frem, vil tone blive laver i styrke. (+ , - = 0) det er det der menes med modfase.

delefrekvensen, skal justeres så subben tager over der hvor front stopper, hvis de over lapper hinanden vil der blive en hævning i styrken på disse frekvenser, (igen det man sinus + , + = 2x+), og det er ikke meningen.

håber forståelsen blev bedre.

thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Fase indstillingen er jeg ikke helt med på. Den skal indstilles så der er mest niveau, men jeg forstår stadig ikke hvad der menes med det? Hvad skal man lytte efter???

Niveau indstillingen er jeg med på!

Delefrekvens indstilling. "Spil tonerne oppefra og ned" - er det fra 150 hz og så ned til 10 hz eller omvendt?

Ved delefrekvens indstilling står der at både subwoofer og sidehøjttalere skal aktiveres. Så går jeg ud fra at ved indstilling af fase og niveau skal det kun være subwooferen som skal spille og alle andre højttalere deaktiveret???

jyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

når du skal indstille, skal du have sub og front højtallerne aktive.

fase:

du afspiller den 70Hz tone, juster på fase knappen til at lydstyrken er højest, så er dine front og sub i fase(spille sammen).

delefrekvensen:

stiller delefrekvens knappen på det laveste.

her afspille du tonerne oppe fra en efter en, på et tids punkt vil lydstyrkken falde, så skal du skrue op for delefrekvensen, det der er samme styrkke, og det sker som de også sige omkring 70Hz.

volumen synes jeg er lidt op til dig selv, der er nogle der vil have meget bund, og der vil have knap så meget.

håber du kan bruge det, det er lidt svært at forklare det omkring fase, (du kan prøve at vende + og - ledningerne på den en front højtaler og sæt dig imellem dem, så vil du kunne høre at lyden bliver laver i styrke og lidt defus, det er er modfase så mod arbejder de hinanden, og så sætte det til bare igen, så vil du kunne høre forskillen)   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes