Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL L100 Century: Skum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg er ved at restaurere et sæt JBL L100 Century (en fantastisk højttaler efter min mening - tonsvis af musikalitet). Men jeg mangler de her skum "kanter" (diaphragms kalder man det vist), der omkranser diskanterne for at dæmpe refleksionen. Er der nogen, der ved hvor man kan få fat i sæt nye skum "kanter" eller evt. hvilket materiale, man vil kunne anvende som erstatning for det originale ? Jeg har prøvet direkte hos JBL, som henviser til et dansk firma "JJ Teknik", men de har ikke noget.

Venligst

Mirland
Til top Vis mirland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mirland Besøg mirland's Websted

aksel.ludvigsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland

Jeg har ogå et sæt JBL L100 Century. Højttaleren er state of the art, den skal man beholde.

Det er en form for reference. Det problem du har med skumfronten, har alle.

Højttaleren der stammer fra ca. 1972 har det problem, at skumfronten bliver svampet med tiden.

En ny skumfront kan ikke længere skaffes, jeg har prøvet uden held.

Jeg har lavet en ny front med højttalerstof.

Med venlig hilsen

Aksel Ludvigsen

Til top Vis aksel.ludvigsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aksel.ludvigsen

aksel.ludvigsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland

Jeg misforstod nok noget. Mit problem var med den ternede skumfront (kan fås i flere farver) mine var brune. Problemet med skumkanten omkring diskanthøjtaleren er det samme. Skumplast har det med at blive mør med tiden, derfor piller jeg ikke ved den. Mit råd, pil ikke ved den, hvis den er der. Hvilken betydning den har, ved jeg ikke, måske kan en ny skum med åbne porer benyttes. Højttaleren kom frem i starten af 1970erne, det er jo nogle år siden. Højttaleren benyttes stadig i mange studier under betegnelsen 4310. JBL L100/4310 er en referencehøjttaler. Hvis nogen kender til, hvor man kan få de originale fronter, vil jeg gerne have besked. Jeg købte mine L100 højttalere i Grønland, i Danmark kostede de ca. 4000 Kr. pr. stk. i 1973. Siden den tid, er der kommet nye mange nye fremragende højttalere af forskellig fabrikat, men JBL L100 slår dem alle.  

Til top Vis aksel.ludvigsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aksel.ludvigsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes