| Forfatter |
|
Shadow Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg skal have købt mig nogle baghøjttalere, men jeg er i tvivl om placering og antal.. håber på lidt hjælp herfra 
Jeg har lavet en lille tegning af min kælder og markeret med rødt, der hvor jeg tænker at placere en højttaler.
http://frip.dk/tga/opstilling.jpg
7 højttalere vil formentlig være lidt "overkill" i mit rum? I så fald skulle de jo nok begge stå på reolen på en eller anden måde, men de vil stå ret tæt i det tilfælde.
Og mht. hvor højt de skal hænge, er det så bedst hvis jeg placerer dem oppe under loftet? Har ca. 2,1m til loftet. Og betyder det noget at der er længere til den ene højttaler end den anden? Det kan man vel bare tage højde for i opsætningen på receiveren?
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
Malmgren Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser da meget fornuftig ud som du har sat dem, afstanden til højtaleren kan man somregel tage højden for på receiveren jo.... men du skal nok ikke placere dem under loftet... omkring ørehøjden plejer at være bedst.
men husk det er jo dig der er den eneste der kan finde ud af hvor de er bedst... lyt dig frem, der er ingen regler om hvor man SKAL sætte dem, det er dig der skal lytte til det fremover.
men foresten hvad er resultatet af at have et stort åbent rum bag dig... har det ingen indflydelse på f.eks. bassen??? __________________
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange der kigger, men ingen der kan hjælpe? 
edit: så ikke lige du havde skrevet :) Men det er jo ret kompliceret at skulle eksperimentere med en placering hvor de er hævet, uden at sætte dem rigtig fast..
Men ved du om man kan få nogle ophæng, som man sætter fast i loftet? (Der er nemlig et rør i vejen)
Ang. bassen så har jeg ikke noget at beklage mig over 
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men grunden til jeg snakker om at placere dem over ørehøjden, det er at med de gamle jeg har nu (har 2), der synes jeg at lyden er meget markant fra den ene højttaler, hvis man sidder i den ene side af sofaen.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placeringen ser fin ud.
Lyden fra en baghøjtaler bør være lidt diffus. Det bliver alt for nemt at stedbestemme lyden fra en baghøjtaler hvis den hænger i samme højde som lytterens ører. 20-30 cm fra loftet vil være optimalt.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Optimalt er 180cm !
Tjek på dolby´s hjemme side
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for svarene 
Ang. ophæng: Kan man ikke få ophæng, hvor man undgår at skulle skrue skruer i højttaleren? (Hvis ja, hvor?)
|
| Til top |
|
| |
Kasper_M_A Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
reneshansen Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det drejer sig om alm. højttalere (der kun spiller fremad), så skal de ca. være i ørehøjde, når du sidder ned, +/- 20cm som en generel retningslinje. De bør ideelt placeres bag din position i en 45 graders vinkel, så vidt det er muligt. Dette er dog ikke et definitivt krav, men du bør have dem bag dig, og ikke ved siden af, eller over dig...
Bi-polare højttalere (der spiller frem og tilbage i rummet), bør være lige ved siden af dig, på sidevæggene. Helst 20-30cm over ørehøjde.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis man placerer dem i ørehøjde, vil det være meget tydeligt når der kommer lyd ud af dem?
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske rigtigt, men det er ikke meningen. Lyden skal helst være lidt diffus. Baghøjtalerens vigtigste opgave er at lave stemning.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, er lige kommet hjem fra ferie og skal have købt de højttalere snart :) Men jeg er kommet i tvivl om hvilke det skal være. Jeg har evidence470 og evidence c70 foran (og denon avr3803 receiver), og jeg har haft kig på 4 stk. evidence 370 som baghøjttalere, men er også blevet foreslået B&W DS6.
DS6 tiltaler mig pga den skulle være diffus, da jeg tydeligt kan høre når der sker noget i mine to nuværende baghøjttalere (mindst 15 år gamle), men det kan måske have noget med placeringen at gøre, da de står ca. i ørehøjde. Men jeg er i tvivl, og det er vanskeligt at skulle lytte til dem hjemme og sammenligne.. det ville være meget besværligt.
Hvilken tror i er bedst? Og ville det gøre noget at det ikke er samme mærke hele vejen rundt ?
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det behøver ikke at være samme merke, men klangen bør være lig. Jeg har
med rimelig stor success brugt Dali og System Audio sammen. I
udgangspunktet er jeg skeptisk til kombinationen Dali-B&W, men for
alt jeg ved kan det være a match made in heaven
Jeg har selv haft problemet med baghøjtalere i ørehøjde, litt for tett på. Det gør en enorm forskell at få de op på veggen.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har erfaringer med DS6'eren? :)
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er bedst at køre med Dali over hele linien, så passer det sammen. Hvis du har side-højttalerne placeret lidt bag din sidde position og 20-40 cm over ørehøjde burde lyden være tilstrækkelig diffus. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |