Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 02:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erstatning til mine CW clsc-215 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

som det fremgår af overskriften så leder jeg efter nogle andre højtallere... er sq bange for mine øre er ved at blive skadet...  jeg har søgt men har ikk kunne finde nogen emner omkring dette..

Har tænkt på noget sa og en sub... er der noget godt i det eller hvordan ser det ud?? nogen der kan hjælpe mig? som jeg har skrevet i en anden tråd så er jeg ikk så hifi prof...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tror du dine ører er ved at blive skadet, har du nedsat hørelse ?  

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

SA er udemærkede højtallere, hvor der er lagt mere vægt på lydkvaliteten end kvantiteten.
Det må nok siges at være alt, med mindre du har noget mere input

Overvej evt. gulvhøjtalere og så ingen sub.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Acer: ja har nedsat hørelse... men det er ikk pga af det... det er pga jeg har en bygningsfejl i øret...

mcallan: sa er jo ikk ligefrem kendt for at give god bas... jeg vil godt have nogen højtallere der også spiller godt ved lav volumen og samtidig kan spille højt, derfor jeg tænkte på sub... men har du andre foreslag til andre gulvhøjtallere?? helst ikk over 8k for et sæt... ved godt det er et meget lille budget... men har ikk rigtig nogen penge...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

ZanioN skrev:

Acer: ja har nedsat hørelse... men det er ikk pga af det... det er pga jeg har en bygningsfejl i øret...

mcallan: sa er jo ikk ligefrem kendt for at give god bas... jeg vil godt have nogen højtallere der også spiller godt ved lav volumen og samtidig kan spille højt, derfor jeg tænkte på sub... men har du andre foreslag til andre gulvhøjtallere?? helst ikk over 8k for et sæt... ved godt det er et meget lille budget... men har ikk rigtig nogen penge...

Oki, med baggrund i Cv er SA nok ikke lige den rigtige vej at gå.....hvad med et sæt brugte Dynaudio Audience 82 ? De har et godt hug i bunden og kan spille dybbas i modsætning til CV, jeg har selv haft CV indtil for nyligt   

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

jeg har kigget rundt og kan ikk umiddelbart finde nogen brugt... og hvis de skal være nye... er de alt for dyre til jeg har råd til det  

Nåe du nu som tidligere cv ejer har skiftet... hvad var det så der gjorder det? og hvad har du selv skiftede til?

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

er er ikk andre der har kommentare?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Prøv at tage et lyt på Infinity beta 40 eller betal 50, synes det er en fornuftig højttaler til prisen og med en meget præcis og ok fyldig bas.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

ZanioN skrev:

jeg har kigget rundt og kan ikk umiddelbart finde nogen brugt... og hvis de skal være nye... er de alt for dyre til jeg har råd til det  

Nåe du nu som tidligere cv ejer har skiftet... hvad var det så der gjorder det? og hvad har du selv skiftede til?

Tja, efter ca. 15 år med et sæt D9E så bliver man lettere miljøskadet hvad angår behovet for bas . Derfor har jeg søgt med lys og lygte efter nogle der kunne opfylde mine behov og valget faldt på et sæt Dali. Grunden til jeg skiftede ? Ja, jeg hørte simpelthen ikke nok musik på CV'erne - detaljer og perspektiv er fraværende på dem, men de kan så meget andet som man dog bliver træt af i længden.   

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Prøv at tage et lyt på Infinity beta 40 eller betal 50, synes det er en fornuftig højttaler til prisen og med en meget præcis og ok fyldig bas.

Oki prøver at se om jeg kan finde nogen et sted så jeg kan lytte til dem;)

noget helt andet... min far er kæmpe jamo tilhænger... har de lavet noget der er ordentligt? og i så fald nogen der ved hvor man kan lytte til det?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

ZanioN skrev:

exciter skrev:

Oki prøver at se om jeg kan finde nogen et sted så jeg kan lytte til dem;)

noget helt andet... min far er kæmpe jamo tilhænger... har de lavet noget der er ordentligt? og i så fald nogen der ved hvor man kan lytte til det?

Nu er jeg ikke selv fan af Jamo, men i nogens ører har de da lavet et par seriøse speakere igennem tiden. Jeg syntes bare ikke rigtigt der i musik i Jamo, lidt ligesom Pioneer og Sony's højttalere....lidt kønsløst om man vil

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Du burde helt sikekrt overveje et sæt Infinity af en art. Modellerne på brugtmarkedet er mange, og man skal vogte sig for helt udspillede højttalere. Men du kunne prøve dig ad med en højttaler i Kappa serien, som skulle give rigtig god valuta for pengene. Så slipper du vel med at betale det halve af de 8000 du nævnte.

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

powda: hvilken infinity ville du foreslå?? eller skal jeg bare generalt kigge efter kappa serien?

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

ZanioN skrev:
powda: hvilken infinity ville du foreslå?? eller skal jeg bare generalt kigge efter kappa serien?

Jeg skulle mene, at du skal kigge efter den ældre Kappa serie. Infinity's nye højttalere er meget anderledes end de gamle modeller, og det er dem, du skal gå efter. En af ulemper er, at du kan opleve at få svært ved at skaffe nye enheder, hvis uheldet er ude. Jeg er selv ejer af et sæt Infinity Renaissance 80, som der lige nu også er et sæt til salg af. Mener dog med de kriterier du stiller op, at du skulle prøve at kigge efter den ældre Kappa serie istedet. Må indrømme at jeg aldrig selv har lyttet til dem, men fået dem anbefalet mange gange, og de skulle efter hvad jeg har forstået have noget drive og noget punch. Prøv at kigge efter noget Kappa 6.x, 7.x, 8.x eller 9.x. Der plejer at være et rimeligt stort brugtudbud, og kan du finde et sæt i nærheden af din egen bopæl, så koster det jo intet at tage en lytter.

Ellers - Dali 850. Der er spark i den højttaler, og den kan så meget mere end bare at spille højt. Den koster vel typisk omkring de 3000-3500 brugt, og er en super allrounder.

God jagt.

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

oki..

jeg har lige været nede i byen og høre på noget system audio... lyttede på 1730, 1750 og 1530, 1550, med og uden sub... syntes de spiller vildt nice... men kan dog bedst lide 1750 med se200 til... de har en meget mere åben lyd... er ikk så sej til at forklare mit lyd indtryk...

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Jeg synes egentlig at det er helt oplagt at du lytter på et par JBL. Hvis du er på vej fra slå-på-tæven-lyd og lidt efter lidt over i forfinet lyd, vil jeg mene at det er en vældig god mellemstation. Der er ikke mange fabrikater, som kan præstere en så potent bas som JBL, og de mere vellykkede af dem er samtidig meget mere detaljerede og interessante at lytte til end næsten alt fra CV. Jeg vil mene at du vil få meget svært ved at leve med en satellit/sub kombination, idet du næsten aldrig får den optimale slagkraft på en måde. Og at gå fra CV lige over i System Audio tror jeg er for stort et spring. Men du skal naturligvis selv lytte. Jeg kan lige komme på fire JBL-serier, som burde være interessante. Dog husk under alle omstændigheder: de fleste ældre JBL-bassers kantophæng er lavet af skum, og de falder fra hinanden efter 15-25 år. Derfor skal du altid tjekke ophængene i bassen. De skal være uden skader eller renoverede. Hvis du forsigtigt tager et lille stykke ophæng mellem to fingre og trækker let i det, må du ikke sidde med et løst stykke skum mellem fingrene. Måske er det bedst at lade ejeren prøve!

Nå, mine forslag til de der serier, de billigste først:

1) Den gamle L-serie fra 80'erne, L60T,L80T,L100T. De tre er hhv tovejs med 8" bas og trevejs med 10" og 12" basser. De er en slags paraleller til den tids monitor-serie, med samme enheder, men med meget større kabinetter og lavet i Danmark.  (Dog er 12-eren med en anden bas). Derfor fik du rigtig meget for pengene (titanium-diskanter), men niveaureguleringen til mellemtone og diskant var dog udeladt.. Den store med 12" kostede 3000/stk, og de er billige i dag.

2) Topserien Ti fra 80'erne. Det er her, du finder den delvist pyramideformede og meget eftertragtede 250Ti med 14" bas. Den fandtes i flere versioner og er nok for dyr endnu. Men lillebroderen 240Ti i et meget mere almindeligt (grimt og stort) kabinet i valnød (uha) med den samme 14" som storebror, men som trevejs system har man kunnet købe til ca. 5000 flere gange, og det er helt urimeligt, hvor meget højttaler du får til de penge. Ikke det sidste ord i perspektiv og homogenitet, men utæmmet dynamik og bunker af detaljer samt utroligt potent bas i forhold til næsten alt andet. Men husk at tjekke kantophæng på bassen!

3) Den noget nyere L-serie fra 90'erne, som var en slags budget-version af topserien Ti. De hed osse L80 og L100 med 10" og 12" bas, men var meget mere designede end den gamle L-serie, med indlagt træ som pynt.

4) Topserien Ti fra 90'erne. Her er Ti-3000 og Ti-5000 med 10" og 12" nok mest interessante. De er meget ødselt byggede, med laminerede trelags kabinetter, som er døde som sten. Da de er er ret nye endnu, er det nok kun model 3000, som er nået dit prisniveau, men den 10" kan sagtens slå fra sig.

Du kan normalt finde mange JBL i den blå avis, for mange af dem er så store og grimme, at folk (kvinder) ikke vil finde sig i at se på dem. I den blå kan du osse se firmaer, som kan renovere bas-kantophæng, så hvis du kan presse prisen på et sæt med dårlige kanter, så er det ikke noget problem at få det lavet. Tjek dog lige prisen først.

Det skal dog siges at alle de her højttalere har metaldiskanter, og du kan godt komme over i en meget skinger lyd, hvis dit anlæg osse lyder spidst. Og JBL går primært efter to ting: ingen dynamisk kompression og maksimum mængde detaljer. Altså ikke noget med silkeblød, homogen 3-dimensional lyd. Det er dit valg, om det er noget for dig. God jagt.

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

klogesen: det var noget af et svar... jeg har ikk lyttet på nogle jbl'er endnu... men det skal jeg da kan jeg godt læse..

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også på noget JBL......springet fra Cv er ikke så langt og der er godt med punch i lyden på dem. Men lad være med at falde for fristelsen med at købe nogle basfattige fronter og addere en sub, den går ikke i stereo. Der skal 2 subs til, og så går løsningen fløjten. Min erfaringer er også, at en sub kan ikke levere det smæk mellembassen giver i brystkassen når der virkeligt gåes til stålet.....det punch skal komme fra front ht'eren selv

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

oki... men grunden til jeg tænker sådan er fordi at mine fremtidige planer er surround... økonomien passer bare ikk lige til det pt...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes