Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jamo Surround 200 - dipol? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg pludselig kommet i tvivl... jeg har sådan et par ældre Jamo Surround 200 baghøjttalere jeg skal have sat op, men nu er jeg i tvivl om det er dipol højttalere, eller hvad "dipol" egentlig dækker over...

De ser altså ud som følger:

skal baghøjttalernehænge på BAGvæggen eller sidevæggene??

/Christian

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Det er en dipol og skal hænge på sidevæggen, med "mellemtonen/fuldtone" ( whatever :) ) fremad. "Diskant - bas/mellemtone" skal vende bagud. Har selv surround 300.

Kan ikke huske hvad enhederne er på dem, derfor jeg lige tåger lidt rundt i begreberne hehe

ps: Har været så fræk selv, at stille mine omvendt, med diskant fremad, fordi de pt. er bagerst i rummet, grundet hele min ene sidevæg er vinduer og har ikke fået taget mig sammen til få dem hængt ned fra loftet, så det er stik modsat manualen ( rigtige mænd bruger ikke manualer ). Overvejer alligevel at udskifte dem, selvom de er glimrende, trænger bare til mere UNF i lyden, da bagkanaler er fuldt frekvensområde ved digital surround "5,1" osv.
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
Det er en dipol og skal hænge på sidevæggen, med "mellemtonen/fuldtone" ( whatever :) ) fremad. "Diskant - bas/mellemtone" skal vende bagud. Har selv surround 300.

Kan ikke huske hvad enhederne er på dem, derfor jeg lige tåger lidt rundt i begreberne hehe

ps: Har været så fræk selv, at stille mine omvendt, med diskant fremad, fordi de pt. er bagerst i rummet, grundet hele min ene sidevæg er vinduer og har ikke fået taget mig sammen til få dem hængt ned fra loftet, så det er stik modsat manualen ( rigtige mænd bruger ikke manualer ). Overvejer alligevel at udskifte dem, selvom de er glimrende, trænger bare til mere UNF i lyden, da bagkanaler er fuldt frekvensområde ved digital surround "5,1" osv.

ok, fantastisk, så var det hvad jeg forventede alligevel, godt jeg spurgte inden jeg gik igang med boremaskinen og kabelbakkerne . Det er mit første surroundsæt, og jeg er indtil videre fint tilfreds, prioriterer en billedopgradering (projektor!) før lyden skal opgraderes, så der kan nok gå et par år inden det bliver til en større lydopgradering.. og så er det jo nok standard med et 8.2 sæt eller sådan noget  - det bliver først når jeg får et dedikeret rum til hjemmebio.. synes mit udstyr fylder rigeligt i stuen i forvejen..!

/Christian

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

nu du nævner at mellemtone skal hængefremad, er det så under forudsætning af at jeg sidder foran højttaleren.. for det gør jeg ikke... her er en rå skitse af min stue og opsætning af det som jeg har forestillet mig - desværre kan det stort set ikke stå anderledes, men sweet spot er altså så til højre i sofaen, så baghøjttalerne kommer til at være stort set lige ud til siderne for mig...

http://liveguiden.1go.dk/dahf/stue.GIF

(der er lidt bøvl med serveren, men.. prøv at åbne billedet og smid så adressen ind igen i samme nyåbnede vindue... de vil vist ha' at man kommer direkte ind på linket fra en 1go.dk side..

/Christian

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det ser korrekt ud, i forhold til placering. Det var sådan jeg havde det, da jeg boede hjemme, dog i mindre målestok. Dvs. med diskanten bagudvendt .. såvidt jeg husker manualen, så foreslog den at, højttaleren placeredes ca. mellem dig og bagvæggen ( på sidevæggen self. ), men det forudsatte, at man altså havde sweetspot, næsten midt i rummet. I dit tilfælde, der bør du følge din tegning, efter min mening.

Kender godt de sk*de 1go links
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Fedt nok - tak for hjælpen - så må jeg hellere gå igang med at planlægge det hele!

/Christian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes