| Forfatter |
|
homp Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 09 Juli 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 09 Juli 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej homp...
Det er altid svært at sige hvor meget man skal ofre på signal-/højttalerkabler til sit anlæg... men der er nogle tommelfingerregler man skal ofre ca. 20-25 % af det samlede anlægsværdi uden kabler på kabler... hvis ens anlæg f.eks. koster samlet kr. 20.000,- (uden kabler) - så skal man ofre ca. 4-5.000,- på kabler hvis man vil ha' det optimale ud af sit anlæg... det er selvfølgelig ikke sådan, at hvis man ofrer 3.000,- på højttalerkabler og 'kun' 1.000,- på signalkabler så er man hjemme - kablerne skal ha' den samme standard hele vejen igennem... hvis man har en gammel tuner, og kun bruger den til 'sportslørdag' så vil det selvfølgelig være i orden med et billigt signalkabel til bare kr. 300,- og så ofre måske kr. 1.500,- på signalkablet til f.eks. CD'eren og de sidste kr. 2.000,- på højttalerkablet... Kabler har en rigtig stor betydning for klangen i anlæget, og alt for mange tror at bare man har et dyrt anlæg, så behøver man ikke at ofre så meget på kabler...
Så om nævnte kabel er et godt valg, afhænger meget af dit anlæg i øvrigt...
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
homp Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har tænkt mig at købe en cambridge azur 340a forstærker og cd-afspilleren som følger med i samme serie!
Den fingerregel har jeg skam også fået tudet orde fulde af flere gange men må indrømme jeg har mine tvivler! Selvfølgelig er det er rigtigt at ledningerne afgøre hvilken klang du får i dit anlæg men hvad selve prisudregningen går ud på kan jeg ikke se pointen i!?
Hvis nogle kabler som i sig selv er udemærket til anlægget men bare har en lavere pris end et andet sæt ledning afgøre prisen så om jeg skal vælge de dyre hvis det absolut skal passe med fingerreglen?
Og hvad nu hvis jeg skal have 20 m højttaler-kabel..... så jeg så købe en billigere ledning så prisen bliver det samme som hvis jeg købe 4 m. dyr ledning?
ved godt jeg lige tømmer vand ud af ørene men vil bare gerne forstå det en gang for alle :) __________________ Lasse Jensen
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 09 Juli 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Jamen, regler kan jo bøjes så man selv kan li' dem - men hvis vi nu 'leger' du skal bruge 2 x 4m højttalerkabel og eet signalkabel, så ville jeg vælge QED Qunex 4S signalkabel mellem forstærker og CD (600,-) og Dali Blue Wave højttalerkabel som med monteret bananstik vil koste ca. 800,-
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
homp Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det ikke unødvendigt at købe biwiriering kabler da hverken højttalerne eller forstærkeren kan bruge det?
__________________ Lasse Jensen
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
homp skrev:
|
er det ikke unødvendigt at købe biwiriering kabler da hverken højttalerne eller forstærkeren kan bruge det?
|
|
|
Det var jeg da ret sikker på, at højttalerne kan. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
homp skrev:
|
Den fingerregel har jeg skam også fået tudet orde fulde af flere gange men må indrømme jeg har mine tvivler! |
|
|
Jeg kan godt forstå du tvivler, for den nævnte tommelfingerregel er opfundet af Hifi-forhandlerne. Kabler er nemlig det produkt der er den højeste avance på. En kendt kæde af butikker sælger et højttalerkabel til ca. 30 Kr. pr. meter og de giver selv under 2 Kr. pr. meter for det.
Jo, kabler er en god forretning. Et ganske almindeligt multileder kobberkabel duer slet ikke som højttalerkabel til hifi - uha nej nej, det lyder forfærdeligt! Fremstil så det samme kabel i smart rødt design og kald det "Super Audio Hi-Fi Speaker Cable" og vupti! Det selvsamme kabel kan sælges til svimlende priser. Og Hifi- nørderne er ikke et sekund i tvivl: Det spiller fantastisk!
Mit råd (hvis du ikke allerede har gættet det): Lad være med at bruge ret mange penge på kabler. Brug dem istedet hvor det batter noget: På komponenterne i stereoanlægget og, ikke mindst, på at optimere dit lytterum. Sidstnævnte har ca. en million gange større indflydelse på lyden end kablerne. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
homp Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det var jeg da ret sikker på, at højttalerne kan.
[/QUOTE]
det må du meget gerne vise mig hvor det står for alle steder og på de billeder jeg har set så er det kun til almindelige kabler
__________________ Lasse Jensen
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
homp skrev:
|
det må du meget gerne vise mig hvor det står for alle steder og på de billeder jeg har set så er det kun til almindelige kabler
|
|
|
Det fremgår af manualen til B&W DM600 S3, at højtalerne ikke har
terminaler til bi-wiring, så køb du bare nogle "alm." kabler.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
homp skrev:
|
Den fingerregel har jeg skam også fået tudet orde fulde af flere gange men må indrømme jeg har mine tvivler! |
|
|
Jeg kan godt forstå du tvivler, for den nævnte tommelfingerregel er opfundet af Hifi-forhandlerne. Kabler er nemlig det produkt der er den højeste avance på. En kendt kæde af butikker sælger et højttalerkabel til ca. 30 Kr. pr. meter og de giver selv under 2 Kr. pr. meter for det.
Jo, kabler er en god forretning. Et ganske almindeligt multileder kobberkabel duer slet ikke som højttalerkabel til hifi - uha nej nej, det lyder forfærdeligt! Fremstil så det samme kabel i smart rødt design og kald det "Super Audio Hi-Fi Speaker Cable" og vupti! Det selvsamme kabel kan sælges til svimlende priser. Og Hifi- nørderne er ikke et sekund i tvivl: Det spiller fantastisk!
Mit råd (hvis du ikke allerede har gættet det): Lad være med at bruge ret mange penge på kabler. Brug dem istedet hvor det batter noget: På komponenterne i stereoanlægget og, ikke mindst, på at optimere dit lytterum. Sidstnævnte har ca. en million gange større indflydelse på lyden end kablerne. |
|
|
Nice indlæg!
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var jeg da ret sikker på, at højttalerne kan.
[/QUOTE]
[/QUOTE]
Nu skrev jeg ikke at jeg vidste at de kunne bi-wires, men at jeg var ret sikker (læs: mente) på at de kunne. Men jeg har så heller ikke påstået, at det stod nogen steder.
Jeg har taget fejl, det sker for selv den bedste.
Så det kan jeg desværre ikke VISE dig.
__________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |