| Forfatter |
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst pressemeddelelsen og selvom de skal tages med to gran salt, så lyder det som om der er nyt under hifihimlen; hvad siger de elektronikkyndige til opfindelen med 2 spoler til en enhed?
Det lyder iøvrigt som om de selv laver enhederne, ihvertfald nævnes der ikke at de er fra SS eller Vifa, o.s.v. Har nogle info om dette?
Tror dog det er ugens største overdrivelse at de har brugt 5 år på at lave den, thi, hi, det er nok nærmere 5 måneder?!
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har lagt ører til denne nye SA speaker ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 spoler i en enhed har da været brugt i årevis. AFAIK.
En 5 års udviklingsperiode lyder af en del, men visse andre producenter skriver også både 10 -og 15 år.
Det er vel i øvrigt også ligegyldigt hvem der har lavet enhederne. Mon ikke de har haft en finger med i spillet selv. Det er ikke ret mange producenter der har overskud til selv at producere deres egne enheder. De har blot en fabrik til det, der så fremstiller enhederne efter deres foreskrifter. Det er vel ligeså godt.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa om de har været 5 år at udvikle den, er jo meget relativt. Det kan
være at de med 5 år mener, at de har taget noget af princippet, i en
højttaler de lavede for 5 år siden. Det kan også være at de har været i
gang med dette projekt i 5 år. Måske havde de dette projekt i tankerne
for 5 år siden, da de var ved at lave en anden højttaler, og så tænkt
"Hey vi laver en mega dyr en! Og så bruger vi dette princip!". Og så
har de gjort de tænkt det samme i løbet af de næste 5 år, imens de har
bygget andre højttalere.
Udvikling er relativt!
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tvivler på der har værer 20 forskellige ingeniøre der har arbejdet i 5 år hver dag på at lave udregninger osv..
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det interessante er vel hvorledes ydelsen er på SA's nye speaker, om den har været 5 år undervejs eller mindre er såvel ligemeget.
Ligeledes idéen med 2 svingspoler i enheden er prøvet før af Jean-Marie Reynaud og endda med godt resultat - SA behøver ikke at være dårlig fordi de bruger en allerede kendt teknik.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den stjerneformede bredbåndsenhed fra 'Manger' har vist også 2 svingspoler.
Den skulle være i absolut referenceklasse, med en pris der ligger i den meget dyre ende.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dobbelt svingspole er det ikke Focal der har haft det i mange år? Mener Ole Klifoth brgte dette i HF sattelit i start 80'erne?
Også brugt på passive monosubs...... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med dviklingstiden er vel et elastik, Det er vel 5 kalendår år siden ideen til en ny model opstod 
dviklingstiden for en dynamisk højttaler strækker sig jo langt tilbage....så det er mere evolution  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at LYTTE til højtaleren, inden I begynder at skave jer  .
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset opbygning, så ser jeg frem til et lyt på den nye model - det bliver spændende at se hvordan den performer i forhold til 3070'eren!
- BR
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Hvad med at LYTTE til højtaleren, inden I begynder at skave jer . |
|
|
Ja, det er da helt utilstedeligt at ytre sig her...i et Hifi forum  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
|
Uanset opbygning, så ser jeg frem til et lyt på den nye model - det bliver spændende at se hvordan den performer i forhold til 3070'eren!
- BR
|
|
|
Ja, tager jeg fejl hvis det var dig der ikke vat vild med SA7K? Spændende om SA har lyttet til kritikken  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
BjarkeNR skrev:
|
- BR
|
|
|
Ja, tager jeg fejl hvis det var dig der ikke vat vild med SA7K? Spændende om SA har lyttet til kritikken 
|
|
|
Passive enheder i en konstruktion hvor disse skal sættes i svinger af andre fungere efter min mening slet ikke i SA7K - men det er en helt anden historie og den skal ikke blandes ind i denne tråd 
- BR
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om de har været 5 år om det eller ej, er der alligevel ikke nogle af jer der ved, så hvorfor overhovedet spilde krudtet på at få en diskussion ud af det.
System Audio HAR været godt og vel 5 år om konstruktionen, og har også udemærket været klar over "arven" den skal leve op til efter 3070, og det har afstedkommet utallige prototyper. Det er er værd at huske at System Audio er en lille biks med et beskedent antal medarbejdere hvor man af gode grunde har flere områder at fokusere på, og derfor bliver nye konstruktioner en lang og træg periode. SA2K og SA7K var også adskillige år undervejs - man kan ikke bare smide alt og udelukkende fokusere på et produkt med resourcer der slet ikke rækker så vidt som hos de rigtigt store producenter.
Det er vel i det store hele heller ikke vigtigt hvor lang tid det har taget - det bliver det ingen sensationshistorie af. Det vigtigste er at den endelig er her, og så må det jo være vigtigere hvordan den spiller!
Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit! |
|
|
Enhederne er udviklet af SA selv i tæt samarbejde med DST, og produceres ("naturligvis") af DST (Scan-Speak/Vifa). Dvs. hvor de tidligere har brugt "SA-udgaver" af forskellige DST-enheder, er enhederne i Explorer i højere grad at betragte som egenudvikling.
Jeg har hørt den, og umiddelbart vil jeg konkludere at den lyder som en "beefed-up" udgave af deres traditionelle gulvhøjttalere, dvs. i tråd med lyden fra 3070, 1280 osv, men mere detaljeret og mere dynamisk, med bedre attack. SA7K og SA2K falder i mine ører på hver sin måde ved siden af den "traditionelle" SA-lyd (selv om jeg ved gutterne fra SA vil protestere kraftigt over den udtalelse...), mens Explorer altså i højere grad kan ses som en direkte forbedret udgave af de traditionelle modeller. Om det er godt eller skidt vil jeg så lade være op til en enkelte... ;-) Men min personlige opfattelse er at 2K, 7K og Explorer er tre ret forskellige højttalere. Man bør i hvert fald ikke lade éns opfattelse af 2K og 7K danne grundlag for fordomme om Explorer's lyd. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Enhederne er udviklet af SA selv i tæt samarbejde med DST, og produceres ("naturligvis") af DST (Scan-Speak/Vifa). |
|
|
Dette er iøvrigt temmeligt sikkert årsagen til at der er gået så lang tid med udviklingen - det tager trods alt noget længere tid at starte fra "scratch" end at flikke en kasse sammen og kyle nogle færdige enheder i... Iøvrigt er det mit gæt (med streg under _gæt_) at de første par års udvikling ikke har ret meget med den færdige højttaler at gøre, der er formentligt lavet nogle forsøg på at strikke højttaleren sammen ud fra mere standardiserede enheder, før man tager beslutningen om at udvikle enhederne selv. Så kan man jo diskutere, om en given udviklingsperiode skal tælles med, hvis man på et tidspunkt har skrottet projektet og startet forfra... (Hvilket jeg ikke ved om SA har gjort i dette tilfælde, men den slags sker jævnligt).
Under alle omstændigheder: Hvor lang tid der er brugt på udviklingen er ligegyldigt, det er højttalerens lyd der tæller - men det er nu engang SA selv der vælger at lægge fokus på dette som et salgsargument, så må det da også accepteres at det bliver diskuteret - også uden at man har hørt højttaleren. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Explorer, og vil give Otto ret i hans beskrivelse af lyden; der er vanlig SA lyd, med meget mere af det hele. - absolut en god højttaler, som er en seriøs contender i prisklassen.
Det er bare med at komme ud lytte på den, der er knald på liggehønen 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Om de har været 5 år om det eller ej, er der alligevel ikke nogle af jer der ved, så hvorfor overhovedet spilde krudtet på at få en diskussion ud af det.
System Audio HAR været godt og vel 5 år om konstruktionen, og har også udemærket været klar over "arven" den skal leve op til efter 3070, og det har afstedkommet utallige prototyper. Det er er værd at huske at System Audio er en lille biks med et beskedent antal medarbejdere hvor man af gode grunde har flere områder at fokusere på, og derfor bliver nye konstruktioner en lang og træg periode. SA2K og SA7K var også adskillige år undervejs - man kan ikke bare smide alt og udelukkende fokusere på et produkt med resourcer der slet ikke rækker så vidt som hos de rigtigt store producenter.
Det er vel i det store hele heller ikke vigtigt hvor lang tid det har taget - det bliver det ingen sensationshistorie af. Det vigtigste er at den endelig er her, og så må det jo være vigtigere hvordan den spiller!
Enhederne vil jeg gætte på, uden at vide det, som værende af Scan speak´sk tilsnit!
|
|
|
Det er vel relevant at forholde sig kritisk til et stykke markedsføringsmateriale?
Og hvis udviklingstiden ikke er vigtig, hvorfor nævner SA den så? Og hvorfor har Hifi4all ikke redigeret den væk?
Basalt set er alt andet en lyden jo irelevant, så hvorfor så alle de ord om enheder, svingspoler og delefiltre?
Fordi det giver indblik i konstruktionen.....og dette her er et debatforum, ikke en konklusionsdatabase... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |