Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg skal lige bruge lidt ekspert hjælp, således at at jeg kan få belyst dette emne lidt mere.

Det jeg ønsker er at have nogle højtalere tilsluttet min HTPC (Media computer), uden at have en forstærker som mellemled.
Jeg er ikke på udkig efter alm. computerhøjtalere men rigtige højtalere.

Som jeg lige har forstået det, kan man benytte såkaldte aktive højtalere, altså med indbygget forstærker. Er dette korrekt?

Og kan man evt. benytte et setup bestående af en aktiv subwoofer, hvortil man kan tilslutte satelit højtalere. (Findes de?)

Eller har man nogle helt andre muligheder?

På forhånd tak.
//Sol

Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Du kan godt bruge "normale" aktive højttaler til din PC!? Der er lige et par ting du skal huske på!

1. de skal være afskærmet, hvis du vil sætte dem ved en normal skærm "hvis du bruger en LCD betyder dette ikke noget. Og husk at din sub også skal være skærmet "hvis den skal ned på gulvet og stå ved siden af din PC!? enhedens magnet kan komme farligt tæt på din hard-disc

2. Hvis du bruger normal aktive højttaler! så har de ikke nogen volume knap, her skal din PC jo være forforstærker. Nogle programmer sætter selv volumen helt op og når Windows starter op "er der også fuld knald på start tonen"

3. Det kan godt knalde og brage!? når du tænder og slukker for din PC! da PCèr ikke kortslutter udgangen før de slukker "så hvis du vil undgå dette-skal du tænde og slukke dine højttaler før din PC hver gang"

Peter

Sool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for svaret.

HTPCén skal ikke tilsluttes min computerskærm, men skal stå nede i stuen under mit LCD fjernsyn og fungere, som DVD/Optager, harddisk afspiller, tuner, osv..

Men ja det er i bund og grund en PC man tilslutter til sit fjernsyn, som i dette tilfælde skal køre med Microsoft MCE.

Hvad med en subwoofer, hvor man tilslutter højtalerne til?. Eller kunne man forestille sig et lydkort til en pc, hvor man kan tilslutte en subwoofer og satelit højtalere seperat?

Nogen der ved noget om det?

Til top Vis Sool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sool Besøg Sool's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Nu må jeg hellere trække mig..! for jeg har ikke den store erfaring mht. HTPC, der er der nogle andre herinde der må på banen.

Men mht. subwoofer! så det ikke noget problem at købe et lydkort med 5.1 ud, så den har tilslutning for sub.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hmn... jeg tror det var AOpen der engang lancerede et bundkort med indb. rør-forstærker. Spøg til side...

Man kan godt få aktive højtalere, men om det er praktisk kan jo diskuteres. Der skal ihvertfald trækkes både strøm og signal ud til hver højtaler. Og så skal du også bruge din pc som volume-control. Noget der gør, at det måske bliver svært at finde et passende lytte-niveau hver gang.

Det første der lige falder mig ind med en sub m. indb. forstærker, er enten Creative Labs ell. Logitech's 5.1/6.1/7.1 lydsystemer. Det er godt nok computer-højtalere, men de gør et "ok" job hvis man holder sig til en lille stue. Ægte dybbas skal man dog kigge langt efter.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Sool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Har lige fundet ud af at Podspeakers lancere en 2.1  subwoofer til november i DK. De har bare ikke nogen specs eller priser på den endnu.

Men jeg må væbne mig med tålmodighed og se hvad det bliver til :)

Ellers kan sådan et pc lyd-setup måske bruges.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Du kan også kigge på aktive Bose systemer, findes forskellige, starter fra ca. 4-5.000 kr og opefter.

Logitech laver nogen glimrende systemer, har selv været utrolig glad for mit!

Micropod systerne er også en mulighed.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 August 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

I stedet for at gå ind i din lokale hifi butik, skal du besøge en pro-audio butik (www.aage.dk eller www.ke-musik.dk eller tilsvarende). Aktive højttalere er meget udbredt til computer recording. Har selv et par aktive dynaudio højttalere: http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=321

Jeg har volume regulering i mine højttalere, men dette er ikke normalen for aktive højttalere, hvorfor du nok skal regne med at benytte pc'ens volume. Det sætter nogle høje krav til dit lydkort, da man så ikke udnytter dynamik området i dac'en fornuftigt.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

bjrn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Sendt: 01 August 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ikke for at ødelægge dit topic, Sool, men tænkte om det ikke ville være nemmere at spørge her, i stedet for at oprette et helt nyt topic (håber det er okay):

Da jeg er ret grøn, på dette område, tænkte jeg om ikke der var nogle der kunne forklare mig forskellen på passive og en aktive højtalere

Til top Vis bjrn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjrn

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Passiv højttaler skal bruge en ekstern forstærker.

Altiv højttaler har indbygget forstærker, og kan derfor koblet dirkte til PC eller anden signal kilde.

De fleste aktive højttalere kører også med aktiv deling - dvs. separate forstærkere per højttalerenhed. De aktive monitor jeg kender til fra den professionelle verden har oftest volumenkontrol og bas/diskant kontrol på den ene af højttalerne.

Priser på gode aktive højttalere ligger fra ca. 1500 kr. per sæt.   

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 August 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

har et par spørgsmål til CPH.

CPH-R skrev:

Du kan godt bruge "normale" aktive højttaler til din PC!? Der er lige et par ting du skal huske på!

1. de skal være afskærmet, hvis du vil sætte dem ved en normal skærm "hvis du bruger en LCD betyder dette ikke noget. Og husk at din sub også skal være skærmet "hvis den skal ned på gulvet og stå ved siden af din PC!? enhedens magnet kan komme farligt tæt på din hard-disc Hvordan tester man om sin sub er magnetisk afskærmet?

2. Hvis du bruger normal aktive højttaler! så har de ikke nogen volume knap, her skal din PC jo være forforstærker. Nogle programmer sætter selv volumen helt op og når Windows starter op "er der også fuld knald på start tonen"

3. Det kan godt knalde og brage!? når du tænder og slukker for din PC! da PCèr ikke kortslutter udgangen før de slukker "så hvis du vil undgå dette-skal du tænde og slukke dine højttaler før din PC hver gang" Tager anlægget skade af det?

Peter

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 August 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Michael K skrev:

har et par spørgsmål til CPH.

CPH-R skrev:

1. de skal være afskærmet, hvis du vil sætte dem ved en normal skærm "hvis du bruger en LCD betyder dette ikke noget. Og husk at din sub også skal være skærmet "hvis den skal ned på gulvet og stå ved siden af din PC!? enhedens magnet kan komme farligt tæt på din hard-disc Hvordan tester man om sin sub er magnetisk afskærmet?

Det ikke noget man sådan lige kan teste!? for man skal have basenheden ud- for at se om den har fået sat en kop omkring magneten. såå her må du ty til manualen.

3. Det kan godt knalde og brage!? når du tænder og slukker for din PC! da PCèr ikke kortslutter udgangen før de slukker "så hvis du vil undgå dette-skal du tænde og slukke dine højttaler før din PC hver gang" Tager anlægget skade af det?

Hvis du kobler det til et stort anlæg!? kan højttalerne nok godt tage skade, jeg vil fraråde at man gør det.

Peter

Peter

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 August 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det burde vel være muligt at teste om subwooferen er magnetisk afskærmet ved f.eks. at placere den tæt på en skærm af CRT typen, og så se efter misfarvninger - Hvis ikke der er misfarvninger på skærmen, når sub'en er tæt på, så er den nok afskærmet (eller også har den blot meget lille magnet på enheden).
En alternativ måde kunne måske være at checke det med et godt 'gammeldags' kompas?! (Har aldrig prøvet, men måske? Er et kompas for følsomt til dette??) - Hvis nålen skifter retning i nærheden af sub'en, så er den ikke afskærmet.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

bjrn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Sendt: 01 August 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Passiv højttaler skal bruge en ekstern forstærker.

Altiv højttaler har indbygget forstærker, og kan derfor koblet dirkte til PC eller anden signal kilde.

De fleste aktive højttalere kører også med aktiv deling - dvs. separate forstærkere per højttalerenhed. De aktive monitor jeg kender til fra den professionelle verden har oftest volumenkontrol og bas/diskant kontrol på den ene af højttalerne.

Priser på gode aktive højttalere ligger fra ca. 1500 kr. per sæt.   

Ok, tak. Altid rart at have sådan noget på plads.

Til top Vis bjrn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjrn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes