| Forfatter |
|
Loddekolben Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 19 Juli 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i et dillemma med af stemningen af mine højttalere (delefiltrene)
De spiller fint, men under finjusteringen kan jeg vælge to muligheder:
1. Rimelig gengivelse af de fleste plader
2. Super gengivelse af gode skiver, mindre god gengivelse af andre skiver  
Punkt 1 var godt indtil jeg hørte punkt to......men specielt scccch-lydene er for markerede på mange plader......hvad er den rigtige vej?
Hvad er det kritiske punkt med hensyn til schhh lyde? Hvilken frekvens er kritisk?
Nogle der har eksempler på skiver med gode/dårlige sch lyde?
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med skarpe schh-lyde er et stigende problem på nyere indspilninger desværre, da vokalen ligger helt fremme i lydbilledet på de fleste optagelser.
Hører du mange af Suzanne Vegas plader, er det anderledes, da der er mixet mere behersket, og ikke helt ude i pappet, som f.eks. Norah Jones.
Studieteknikere der fristes over evne til at komprimere vokalen, er ikke sjældne - desværre.
Hvis du direkte vil dæmpe hårde schhh-lyde på indspilningerne, så bør du vel køre med rør et sted i lydkæden, eller flere måske?
Metaldomer er værre end stofdomer til at fremhæve hård diskant, og bånd kan opløse de hårde schhh-lyde, så de bliver mere tålelige, men ikke nødvendigvis svagere.
Hvilken type diskanter er der på dine højttalere, og hvilken musik hører du mest?
Jeg havde selv lidt problemer med albummet 'Shooting Rubberbands At The Stars' med Edie Brickell and The New Bohemians, men har løst problemet ved at skifte lidt på kabler og setup.
Suzanne Vega bør ikke give problemer på noget anlæg - så er den helt gal. 
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med "gode" skiver? Er det gode optagelser eller, i dine ører, gode numre? Ens mening om musiknummeret kan godt komme til at spille lidt ind på ens vurdering af lyd.
Det ville da i øvrigt også være godt at høre om dit projekt.
S/T-lyde ligger imellem 5000-10.000 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Loddekolbe,
Pkt. 2 giver tydeligvis de største afsløringer. Scccccchh lydene afslører således nogle problemer andetsteds i dit setup.
Kabelsiden var nok den første side, jeg selv ville kigge til.
Det er i øvrigt ikke noget ukendt fænomen, at hver gang man øger kvaliteten ét sted, så afsløres manglen på samme et andet. Det er simpelthen skruen uden ende.
Løsningen er nok en lige høj kvalitet over det hele
Ikke forstået sådan, at disse lyde slet ikke skal være der, for det skal de.
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, det du skriver G&S er nok det jeg mangler:
Eksempler på plader hvor det skal være der og plader hvor det ikke er. På den måde optimerer jeg ikke efter et umuligt mål 
Ingen tvivl om at resten af kæden også skal med kvalitetsmæssigt.....
Mine signalkabler er noget LC snoet teflon og HT er Eagle 4mmm2
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loddekolben skrev:
|
Tak for svarene, det du skriver G&S er nok det jeg mangler:
Eksempler på plader hvor det skal være der og plader hvor det ikke er. På den måde optimerer jeg ikke efter et umuligt mål 
Ingen tvivl om at resten af kæden også skal med kvalitetsmæssigt.....
Mine signalkabler er noget LC snoet teflon og HT er Eagle 4mmm2
|
|
|
Hejsa! Du bør ikke trimme videre før de dersens LC tingester er væk fra din kæde. Jeg var til en demo af AR´s amps engang, hvor der sad Teflar eller lign på. Søren Bertram var også til stede, og så røg nogle af hans kabler på. Man kunne ikke kende lyden igen simpelthen. Lyden blev godt nok blødt op, men det var meget tydeligt, at det dersens LC ikke var et godt kabel. Schh lydene kaldes også sybillance, begrebet dækker over s, c, t, sch, z lydene. Næsten al energi ligger omkring 2 oktaver med center i 1KHz i akustisk musik. Dårligt gengivne sybiller, kan skyldes mange ting, én af de oftest forekomne årsager er rumakustik. Prøv evt. at guide lidt mere af højttalerens energi i diffus retning af lyttepladsen. Tænk på det som et regnvejr, hvor der helst skal være rimeligt lige vådt alle steder i lokalet. Nogle stykker masoniteplade, kan undertiden gøre underværker. Min erfaring siger mig, at de skurende S lyde, har noget med højttalerens ballance mellem enhederne at gøre, sjovt nok tror jeg du skal skrue OP for diskantniveauet. Prøv om den holder hjem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak KvK, tror du rammer tæt på noget der.....hatten af i respekt!
Ingen tvivl om at både kablet fra LC og balancen imellem enhederne betyder meget.... ...begge dele er prøvet....mangler dog en godt signal kabel før jeg forsætter mere intenst.
Og så kan jeg (i lighed med flere andre) ikke længere skrive her når jeg er på visse PC'er...
Bor et sted hvor vi er 10 der deler en PC og så vil H4A ikke acceptere dette 
|
| Til top |
|
| |