Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: nye enheder dali 104 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergenstrasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 09 August 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt dali 104 hvor kanten på bas enhederne er mørnet.

Så jeg skal ha mig 4 nye enheder. Hvilke enheder kan anbefales????

Har fået at vide jeg skulle ta at få mig nogle bedre end de originale.

Til top Vis bergenstrasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergenstrasse

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Evt. rep:

http://www.basrep.dk

Kender dem kun af navn, men de skulle være OK.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke bare sådan lige erstatte med andre enheder. Delefilter og kabinet er lavet så det passer til enhederne.

Originale enheder kan heller ikke skaffes mere (gælder den øverste). De enheder der sidder i originalen, er ikke dårlige, og kan med fordel repareres (se ovenstående link).

Hvis du går efter en anden lyd, så køb eller byg nyt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bergenstrasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

De originale enheder kan godt skaffes har forhørt på hifiklubbens reservedels lager men de koster 400kr stk. det er 1600 for at fikse højtalerne det er lige rigeligt for et par højtalere så gamle

Til top Vis bergenstrasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergenstrasse

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Så har de fået dem igen. Jeg arbejdede i hifi-klubben for et par år siden, og da var den øverste bas ikke til at skaffe.

Du starter i øvrigt med, at nævne bedre enheder end originalerne. Det bliver ikke billigere end de 1600 kr. Og jeg tror ikke du kan bygge noget nyt med nye enheder og kabinet der både er billigre og bedre.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

For de penge kan du ligeså godt købe et par andre brugte Dali 104. De burde kunne findes til et godt stykke under 1000 kr.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej Bergenstrasse.

Jeg vil da tro at fx. Alan Thwaites i Borre på Møn - tlf: 5581 2205 - kan renovere dine basser ganske smukt til en lavere pris.

Udskæringerne i kabinettet vil det være meget vanskeligt, at finde noget andet der passer til.

Storskraldsrummene rundt omkring bugner allerede, af alt for mange sæt højttalere med mørnede skumophæng!

Mvh. Jens/Modifix von DCA

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

thomand3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kjøpte nettopp et par 104 for 500,- norske. Så godt som helt strøkne, med unntak av noen riper på undersiden. Kjøpte forresten også en nad 3020 for 500,-, så nå har jeg samlet sammen det som var mitt første anlegg. Gøy.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 August 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Så har de fået dem igen. Jeg arbejdede i hifi-klubben for et par år siden, og da var den øverste bas ikke til at skaffe.

Du starter i øvrigt med, at nævne bedre enheder end originalerne. Det bliver ikke billigere end de 1600 kr. Og jeg tror ikke du kan bygge noget nyt med nye enheder og kabinet der både er billigre og bedre.

Øverste bas?? I Dali 104 er begge basenheder da identiske, mon du tænker på forgængeren Dali 4?

Har selv Dali 104 hvor kantophænget ikke er mørnet endnu. Tænkte om man ikke kunne forebygge det ved at påføre silikone, ligesom på gummilisterne i dørene på en bil? Bare en tanke

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være jeg er en årgang for tidlig på den. Den jeg tænker på har ikke to ens basser, men sidder parallelt på samme filter.

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 August 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det kan godt være jeg er en årgang for tidlig på den. Den jeg tænker på har ikke to ens basser, men sidder parallelt på samme filter.
Ja ok, det er en Dali 4 (4A) du tænker på og den enhed (øverste) er ikke til at få fat i.

At Dali 104 enhederne skulle koste 400,- stk. er lidt at ta røven på folk - det er dobbelt pris af hvad de kostede få år tilbage

Dali 104 er en GOD klassiker, meget ht for pengene - - - MEN de må da snart være helt væk, de "dør" jo i kantophænget og hvis de vil ha 400,- pr bas, er de jo lige til at smide ud

SKAL du ha lyd i dem og det ikke behøver være det helt korrekte, så prøv en Zomax 6.5" (F6513), den har samme impedans (ca) og samme følsomhed og vil kunne gå nogenlunde da filteret i en Dali 104 er ultra simpelt.

De Zomax enheder kan du få for 149,- pr stk. (en lille 600 krone mod 1600,-)

Jeg HAR prøvet de enheder i et dali 104 kabinet, med den originale diskant + filter og det er ikke helt skævt.

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ville droppet alt om at lave dem, og så finde et nyt sæt... altså brugte. De handles ofte omkring 6-700 for yderst velpassede eksemplarer. Så har du højtaler igen de næste 5-10 år... det er da billigt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg ville droppet alt om at lave dem, og så finde et nyt sæt... altså brugte. De handles ofte omkring 6-700 for yderst velpassede eksemplarer. Så har du højtaler igen de næste 5-10 år... det er da billigt!

Og hvad er de så værd når nu også de, som alle andre Dali 104, har en del år på bagen og kantophængene har en meget begrænset tid tilbage at leve i?

Nej kan nu godt se fidusen i at få de enheder repareret/skiftet ud hvis det vel at mærke ikke bliver alt for dyrt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det er smart at skifte enhederne ud, hvis det ikke bliver alt for dyrt.. Men det gør det, med mindre man køber uoriginale enheder. Men så bliver lyden til gengæld ringe. Og så kan man lige så godt bare købe nogle billige skrammelhøjtalere i Bilka.

Jeg kan se fidusen i at smide 600,- for et sæt nye brugte DALI104. Find dem hos en der har behandlet dem ordentligt.... Så kan du sagtens forvente mindst 10 års levetid endnu... det er da rørende billigt til 600,-!!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 August 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hej..

Tjeck lige www.Højttalerbutikken.dk under enheder , Han har nogle Vifa-enheder der ligner meget de originale.. Ved ikke om du har type-numre på Dali 104 enhederne?? For ellers ville det da være nemt at tjekke.. De koster mellem 250,- og 325,- stk, dem han har.. Og bare spørg på lidt rabat,han er som regel meget flink.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ja, det er smart at skifte enhederne ud, hvis det ikke bliver alt for dyrt.. Men det gør det, med mindre man køber uoriginale enheder. Men så bliver lyden til gengæld ringe. Og så kan man lige så godt bare købe nogle billige skrammelhøjtalere i Bilka.

Jeg kan se fidusen i at smide 600,- for et sæt nye brugte DALI104. Find dem hos en der har behandlet dem ordentligt.... Så kan du sagtens forvente mindst 10 års levetid endnu... det er da rørende billigt til 600,-!!!

Der er andre der ikke rigtig deler din skepsis og åbenbart har fået hæderlige resultater ud af at skifte til enheder der ligger tæt op af de originale...at sammenligne det med Bilka højttalere er lidt langt ude i hampen!

Og hvad mener du med "nye brugte"...er det ikke to modstridende ord? Desuden er det adskillige år siden højttaleren udgik så højttaleren kan aldrig være ny og kantophænget HAR derfor en rimelig begrænset levetid...så at sige de sagtens holder mindst 10 år til kan du jo slet ikke love.

Endelig er der jo altså også muligheden for at få kantophænget skiftet ud og så må enheden være så god som ny! Nogle der ved hvad sådan en operation koster og om den kan betale sig set i forhold til køb af nye originale enheder?

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:

Hej..

Tjeck lige www.Højttalerbutikken.dk under enheder , Han har nogle Vifa-enheder der ligner meget de originale.. Ved ikke om du har type-numre på Dali 104 enhederne?? For ellers ville det da være nemt at tjekke.. De koster mellem 250,- og 325,- stk, dem han har.. Og bare spørg på lidt rabat,han er som regel meget flink.

Du mener selvfølgelig www.hoejttalerbutikken.dk

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

I øvrigt ligner C17WG-06 enheden i høj grad den der sidder i Dali 104, så hvis det er tilfældet er prisen altså 1000 kr for en komplet udskiftning. Men så kan man da i det mindste også være sikker på at de holder en rum tid endnu, vel lige så længe som hvis højttaleren var spritny.

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej..

Sorry, det er selvfølgelig www.hoejttalerbutikken.dk .

Det var lidt sent..

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Nu mangler du så bare J'et

Side af 2 Næste >>