| Forfatter |
|
Hammered Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg er på udkig efter nogle højtalere. Min stue er på 20 kvm, og jeg bor desværre i lejlighed...men det betyder ikke, at jeg ikke vil have muligheden for at spille højt og godt ;) Har en NAD 352 forstærker og 521 cd afspiller.
Hører al slags musik (dog med en forkærlighed for hård rock).
Det gør ikke noget, de er brugte - så længe der er en del år tilbage i dem, og at de spiller kanon.
Jeg har længe ledt efter nogle sorte Dali 850 til en fornuftig pris, men har ikke rigtig kunne finde nogle her i sommerperioden. Har fået dem anbefalet og har læst en del om dem - dog aldrig lyttet til dem.
Nu er jeg ved at blive lidt utålmodig, da jeg ikke kan finde nogen, og da jeg er bange for, det er er lidt overkill med så store højtalere til min lille stue.
Har luret lidt på nogle Dali 450, men hvor stor er forskellen mon på 850'eren og 450'eren? Brugtprisen er stort set den samme.
Kan I anbefale andre i samme stil? Jeg vil give en maks. 3000 kr for et sæt.
Håber I kan hjælpe 
|
| Til top |
|
| |
Saunter Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, jeg ville da selv kigge efter de samme, har du kigget på www.dba.dk ???
Hilsen Saunter
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg da i flere måneder :)
Kender kun til Dali 850 fra andres munde og anbefalinger, men da jeg ikke kan finde nogle i sorte, der er velholdte til en ok pris, så vil jeg nu udvide mine søgekriterier lidt, men aner ikke, hvad jeg ellers skal kigge efter 
Har hørt en fugle synge om Dali 450, men vil ikke give det samme for en 450'er, som jeg ved man kan få en 850'er for, hvis den er en del ringere. Hvis det kun er effekt mæssigt, så er det nok til at overleve, da 850'eren måske bliver for basset og voldsom til mine 20 kvm.
Jeg ved ingenting og er letpåvirkelig, så derfor spørger jeg om jeres mening 
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg ikke prøve at tale dig væk fra Dali, er nemlig selv ret glad for deres højttalere  Men der er da alternativer det kunne være værd at overveje. En mulighed kunne være Jamo's Classic 8 som er en fin allround højttalere der fint kan spille rock. Jeg havde selv kig på dem i sin tid. De kan findes brugt for 1.200-1.500 kr.
En anden mulighed er Jamo's 707 der er en flot højttaler men typisk vil koste tættere på dit maks. budget. Begge kan fås i sort. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser fine ud - dog virker det som om, at 707'eren er voldsom stor - måske endda større end 850'eren, men det kan jo værre billedet snyder :D
Det skal lige nævnes, at de ikke behøver at være sorte, men det ville være at foretrække.
Udover jeg gerne vil have flere råd og meninger, så har jeg lige et tillægsspørgsmål om bi-wiring.
Jeg har anskaffet mig noget Dali kabel, der er klar til bi-wiring, men kan man virkelig høre forskel, når man kun har en forstærker? Jeg mener...man fjerner kortslutningen ved højtaleren, men laver kortslutningen i den anden ende igen, når man tilslutter dem til forstærkeren - er det så ikke lige fedt?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søge lidt på det emne, der har været mange diskutioner om det. Men som udgangspunkt så vil du nok ikke kunne høre det helt store, men det kan jo tænkes at det bi-wiring kabel er bedre end det kabel du havde i forvejen og så kan du sikkert nok høre en forskel.
Ja 707 er en stor højttaler, men jeg tror nu nok den kan gå an i en 20 kvm stue, men måske er der nogen her inde der har erfaringer med dem? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er uden tvivl, at det er et bedre kabel - havde noget snot før.
Har søgt og læst lidt. Er det rigtigt forstået, at de to sorte simpelthen skal klaskes sammen ved forstærken og i samme terminal og ligeså med de røde? Har en NAD C352. Der er et par terminaler til hver højtaler.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der kun er et sæt terminaler på forstærkeren så skal du samle de to + og de to - ja. Nogle forstærkere har to sæt udgange som kan bruges sammen med bi-wiring kabler og så er det ikke nødvendigt. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig har bi-wiring givet en stor forbedring. Om forbedringen er udgiften til 2x kabler må den enkelte jo vurdere.
Men ellers må du jo bare holde øjnene åbne her på markedet og på DBA. Jeg syntes nu der er masser af Dali 850 på DBA. Hvis du godt kan lide bas, tror jeg ikke Dali 850 er for stor til 20 kvm (afhændig af deres placering self.) __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt noget Dali Blue Wave kabel til en fornuftig pris, så det håber jeg er fint nok.
Dali 850'eren kræver jo lidt plads (også rundt om den), så jeg er lidt bange for, jeg ikke kan give den det spillerum, den fortjener. Vil hellere have noget, der lyder super godt, end noget der kan spille højt og ikke kommer til sin ret lydmæssigt 
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Kan se at Hifi klubben har 8008'ere til 5000 kr (før 7000) på søndag.
Minder de ikke meget om et par 850'ere? Dog ser det ud som om, at 850'eren kan gå længere ned i frekvens og er mere basset. De anfaler også at 850'eren skal stå mellem 50 og 150 cm fra bagvæggen. Ret meget i en lille stue.
Men 8008'eren er det 10 til 100 cm, der bliver anfalet af Dali.
Er 8008'eren noget værd og et godt køb til 5000 kr?
Eller skal jeg jagte et par 8 år gamle 850'ere til 2500 kr?
Mvh
Michael
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 8008 er ikke nogen dårlig højttaler, men den blå serie (som 8008
tilhører) kan ikke sammenlignes med den røde serie, hvorfra 450 og 850
kommer - Den røde serie er generelt bedre.
Jeg tror jeg ville gå efter Dali 450 til 20 m2, men det kan da tænkes, Dali 850 også kan fungere?!
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige været ude og kigge/lytte på et par 850'ere. Hold min hest, de kræver meget plads. Mere end hvad jeg kan give dem, tror jeg.
Hvis jeg nu ønsker at placere min højtalere forholdvis tæt på væggen, men samtidig ønsker en dyb fed bas til min halv tunge rock musik smag...ville Dali Suite så ikke passe meget godt til mig?
Har kigget lidt på Dali Suite 2.8 og 2.5. 2.5'eren er udgået?
Kan I sige noget godt/positivt om dem, eller skal jeg gå på jagt efter en Dali 450?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold dig fra 8008'erne. De er fra den billige serie fra DALI, mens 850'eren er fra den dyre serie. Jeg har MANGE gange givet dette råd, og vil ikke komme med den lange forklaring igen. Søg evt lidt på DALI 450 her på siden... så finder du svar.
Og netop DALI450 er hvad jeg vil anbefale i et rum på 20kvm. Her mener jeg 850'eren er for stor. Og ja, en højtaler kan godt være for stor til et rum... det betyder at bassen bliver upræcis, mudret og egentlig bare buldrer.
Jeg har haft 450'ere stående 30 cm fra væggen uden problemer!!
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger og søger :D Har faktsisk søgt i et havlt år  
Dali 450 tiltaler mig. Må ud og høre dem.
Tænker også lidt på en Dali Suite 3.5? Til en ikke helt firkantet stue på lidt over 20 kvm og til bas tung rock?
Er 450 og 850 virkelig så sprængfyldt med kvalitet, at de ikke kan måle sig med nutidens Dali'er...der også er til at betale? 
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 850 ER store og kræver plads, det var min erfaring da jeg havde dem...bassen bliver let mudret i et mindre rum! De tidligere omtalte Jamo 707 ville være bedre, de har faktisk en glimrende basgengivelse og mudrer ikke lige så let! Lyden i de øvre oktaver er dog knap så overbevisende...
Dali 450 er ligesom 850 også fyldig i bassen, dog knap så voldsomt. Skal du have stram bas skal du have fat i Dali 400, de er perfekte som gulvhøjttalere i mindre rum og fås til meget rimelige brugtpriser så giv dem et lyt, i mine ører er de bestemt hverken 450 eller 850 underlegen.
Eneste minus ved de omtalte Dali modeller er den grovkornede diskant gengivelse, men hvis man kan leve med den får man meget for pengene 
|
| Til top |
|
| |
Hammered Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige fået tilbudt et par Dali Suite 2.8 til 5000, og de er under et år gamle.
Det er vel et meget godt tilbud :)
De er nemme at placere og ser godt ud, men er der noget bas i dem, hvis jeg skal spille lidt tung rock?
Tror I de lyder godt med en C352 amp fra NAD?
Eller skal jeg fortsætte med at jagte et par 450'ere i sorte? 
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at have hørt mere positivt om 450 kontra 850 !
Måske dali 6006 eller forgængeren dali 606 (begge blue-serien) kunne være et bud som brugt i den prisklasse.
Held og lykke med 'jagten' 
Mvh /Malik
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Hold dig fra 8008'erne. De er fra den billige serie
fra DALI, mens 850'eren er fra den dyre serie. Jeg har MANGE gange
givet dette råd, og vil ikke komme med den lange forklaring igen. Søg
evt lidt på DALI 450 her på siden... så finder du svar. |
|
|
Har du overhovedet hørt en 8008? Er selv den lykkelige ejer af 2 af
dem. Efter min mening spiller de fantastisk til prisen. De har alt;
dynamik, detaljerig, punch og ikke mindst en fyldighed så jeg nogle
gange har svært ved at placere højttaleren i mit 30-35 m2-rum. Jeg har
godtnok ikke hørt DALI 450 og 850, så jeg kan ikke udtale mig om deres
færdigheder. Jeg vil dog anbefale dig at prøve at høre en 8008'er i
action hvis du får mulighed for det før du afskriver den. Den ER en
meget vellykket højttaler.
Hurtig jeg er interesseret i at høre hvordan du kan afskrive denne højttaler?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hammered skrev:
|
Har lige fået tilbudt et par Dali Suite 2.8 til 5000, og de er under et år gamle.
Det er vel et meget godt tilbud :)
De er nemme at placere og ser godt ud, men er der noget bas i dem, hvis jeg skal spille lidt tung rock?
Tror I de lyder godt med en C352 amp fra NAD?
Eller skal jeg fortsætte med at jagte et par 450'ere i sorte? 
|
|
|
Lyder som en ok pris, du sparer da 3.000
Jeg kan se du tidligere har spurgt til den gamle Suite serie og det burde jeg da havde svaret på, men jeg var på ferie på det tidspunkt 
Det er rigtigt at 1.5 2.5 og 3.5 er udgået. 1.5 er nok for lille, 2.5 kunne sagtens være en mulighed, selvom jeg synes dem man ser til salg er for dyre. Jeg ville mene at de burde koste ca. 2500 maks 3.000 men så skal de også være rigtig flotte.
3.5 vil nok umiddelbart passe fint til dit behov, har dem selv og hører mest rock. Min gamle stue var kun 15-16 kvm og det var lige i underkanten men det fungerede nu ok, specielt da der kom en effektforstærker der kunneholde ordentli styr på dem. Et sæt 3.5 bør koste ca. 3.500 __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |