| Forfatter |
|
Peter V Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt lidt på nogle højtalerer fra PMC med "Transmission Line Design". Der er en forklaring på deres hj. side:
www.pmcloudspeaker.com/transmission.html
Jeg syntes at de havde en rigtig god og dyb bas og undre mig lidt over hvorfor man ikke ser denne højtaleropbygningstype lidt oftere.....
-nogen bud???
-og er der andre firmaer der benytter sig af dette... trick?
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
1) Dyrt kabinet
2) Besværligt at trimme afstemningen __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
ekko Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 30 September 2003 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter V skrev:
|
Jeg har hørt lidt på nogle højtalerer fra PMC med "Transmission Line Design". Der er en forklaring på deres hj. side:
www.pmcloudspeaker.com/transmission.html
Jeg syntes at de havde en rigtig god og dyb bas og undre mig lidt over hvorfor man ikke ser denne højtaleropbygningstype lidt oftere.....
-nogen bud???
-og er der andre firmaer der benytter sig af dette... trick?
|
|
|
Vulcan, KEF og mange andre har i tidens løb benyttet sig af transmissions-linie princippet. Udover de grunde som USXX nævner, er det lidt som om transmissionslinier har fået et "dårligt" rygte - hvilket egentlig er en skam, for transmissionsliner kan sagtens lyde godt, det er PMC et fornemt eksempel på. Alligevel virker det som om, at PMC er totalt overset på det danske marked.
En anden berømt transmissionslinie-konstruktion er Lynn Olsons "Ariel" - den skulle efter sigende være helt fænomenal. Har desværre aldrig hørt den... __________________ ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo den gamle historie om at det der er lettest er der mest økonomi i. Basrefleks er let at bygge og det bliver lette højttalere, til en rimelig let pris, som regel da. Kommer vi lidt op i pris undrer det mig også at der ikke er flere der laver transmissionlinjer, det er den absolut bedste måde at få god korrekt bas på. Istedet for at højttaleren falde 12-18 db per oktav falder en TL 6 db per oktav. Kabinettet er kompliceret at bygge, og højttaleren bliver tung, men dette er jo egentlig bare en fordel når prisen er høj også. Bassen fra en TL må opleves når man er vant til almindelige højttalere, der er ikke nogen pukler og dale, bassen er helt jævn. man undrer sig i begyndelsen over at man ikke hører noget bas, ihvertfald ikke så meget som man er vant til. Dette har den simple forklaring, at enten står højttaleren lidt på fejl plads, eller også er der ingen bas på den cd man spiller, man bliver forbavset over hvor lidt dyb bas der egentlig er på de fleste plader.
Jeg har IMF RSPM MK IV, i min lytteposition i midten af rummet, hvor jeg ikke hører så meget bas ellers, har jeg minus 3 db ved 20 hz, jeg har også IMF Tls 80, disse har jeg ikke målt endnu men et skud er minus 3 db ved 25 hz. Jeg har endnu ikke tænkt og investere i subwoofer ! Tror også jeg skal noget op i pris for at finde en subwoofer der kan matche disse køleskabe i bassen !
Niels.
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke IMF -har du et link?
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
Ved du hvor man evt. kan høre PMC højttalerne?
|
| Til top |
|
| |
ekko Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
|
Hej Peter,
Ved du hvor man evt. kan høre PMC højttalerne?
|
|
|
KF-Scanaudio. __________________ ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter V skrev:
|
Jeg kender ikke IMF -har du et link?
|
|
|
Nej det har jeg egentlig ikke, for det har ikke eksisteret i 20 år. Det gik nedenom og hjem , blev omdøbt til TDL (samarbejde med Elac) og da det også gik nedenom købte AOS i Tyskland resterne, AOS lave vildt dejlige TL højttalere nu så legenden fortsætter jo, på en måde....., du kan se billeder af mine IMF på "Niels Bassment" under anlæg. Men her er en oversigt over modellerne http://marklev.com/marklev/IMF/index.html
Niels.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels!
Jeg går og savner allerdybeste bas med mine Trapez Xi og Zappulse. Måske var det løsningen med RSPM. Du har mk IV versionen. Har du hørt andre versioner og hvilken kan du anbefale? Der er vist et par mk III (???) til salg i dba.dk til 6500,. (er det passende):

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, dette er "Professional Monitor", ikke Reference Standard, det er en nyere model end den jeg har. LØB OG KØB......!!!!!!!! Jeg mener det !!!!! Jeg ville selv men med 2 x 140 litre og 2 x 100 litre "behøver" jeg ikke flere, siger konen. Jeg skal give dig en link til disse om lidt.
Niels.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels,
Nej, drifteffekten 25-30 W (82 db/1 W) skræmmer lidt. Min Zappulse 2.1SE giver kun 144W med den trafo jeg har. Dog kan den ved ændret trafo ændres til 290W!
Er du sikker på at dine RSPM "kun" har en drifteffekt på 12 W?
TDL lavede nogle med dobbelte basser mv vinklet.... Hed de ikke RSTL? Kender du dem?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de kender jeg, der var et sæt til salg i DBA for 1 måned siden, 14000 skulle han have. Ikke bryd dig om driftseffekten, de spiller kanon ! Min Nad 3020 på ca. 40 watt driver fint mine Tls 80 til ganske høye niveauer, men det kommer jo an på gain fra cd spiller osv. Tænker du på driftseffekt på 20 watt (det passer ikke tror jeg), så har du 96 db og 96 db er højt altså !! Jeg kan ikke lytte ved de niveauer, holder mig omkring 90 db ellers suser miner ører i 2 dage !! Husk også at ved gengivelse af hele frekvensområdet behøver du ikke spille så forfærdelig højt, i modsætning til almindelige højttalere hvor man kan guffe på uden der sker en masse. Det er rigtigt altså. Kom op og hør mine, eller endnu bedre, kør og hør Prof. Monitor, det er en oplevelse, kom nu....
Niels.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge den link du gav mig er oplyst 82 db:
Efficiency: Pink noise at 1 metre - 82 dB at 1 watt
Drifteffekt er givet for lydtryk på 96 db/1W/1m afstand:
db W 82 1 85 2 88 4 91 8 94 16 97 32
Det ligger altså mellem 16 og 32 W. Et gæt er vel ca 25W.
Men! Du har nok ret i at det virker højere fordi bassen bliver "høj"!
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har hørt på PMC FB1???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, kør og hør dem, tag din forstærker med. Ring til ham og hør hvad forstærker han har. Uanset kan du vel let opgradere din Zap, men jeg tror ikke du behøver det, ikke i begyndelsen ihvertfald. Udgangspunktet er så stor forstærker man kan opdrive til IMF, en jeg kender har modifiserede Hafler på 407 watt i 4 kanaler, men man kan jo diskutere hvor grænsen ved "overkill" går. Når jeg spiller så højt at jeg er komfortabel med trykket på min Nad så lyser "50W" dioden en gang imellem. Dette er så ca. 5-8 watt kontinuerlig og 50 watt i spidserne Uanset, dette er vanvid og diskutere, 99 % af tiden bruger du 5-10 watt fra forstærkeren og din forstærker er god nok. Vil du spille rigtig højt så køb nogle plastic Cerwin Vega el. lign., men vil du ha en højttaler du har plads til, som du vil elske mere og mere for hver dag der går....., ja, så gammeldags er jeg altså. Jeg ved ikke driftseffekten på mine, de siger 40 watt/96 db og det skal nok passe, jeg ved bare at jeg aldrig har haft mere susen i ørerne end jeg har haft siden jeg fik RSPM, og jeg synes ikke jeg spiller "højt". Du må huske her, og det må jeg også, at IMF er professionelle højttalere og de spiller meget højt UDEN nogen former for forvrængning, dette betyder at man gerne spiller lidt højere end man plejer. Man lægger ikke mærke til dette fordi der ingen forvrængning er !! Flere IMF ejere har rådet mig til at passe på ørerne, og jeg har nu et punkt på volumenkontrollen der er refernce punktet, dette er målt med lydtryksmåler så jeg er rimelig sikker på at mine ører ikke lider overlast.
Forskellen imellem 35-20000 hz og 19-20000 hz er ganske enorm altså, der mangler en hel verden.......
Niels.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter V skrev:
|
Er der nogen der har hørt på PMC FB1???
|
|
|
Jeg kender ikke PMC, er det et "Polsk Motor Compagni" ?
Niels
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels!
Susen! Det skal nok passe når du siger det, men jeg er blot overrasket at du kan opnå dette med en NAD3020 (de 50W er så vidt jeg husker endda i 4 Ohm)!!!
Man skal vel nok give dem en chance!
Til Peter V Undskyld at vi tager udad en tangent af din tråd!
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt Ok! Jeg ønskede bare at vide mere om højtalerer med TL......
-hvis man ikke har nål til "tråden" må man jo låne!
|
| Til top |
|
| |
andreas Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gav 1000 kr for et sæt imf tl 80 for et par år siden.
Bassen er rigtigt god, men mellemtone og diskant enhederne er af ældre type. Coles 4001 eller hvad den nu hed kunne godt være lidt spids.
/andreas
|
| Til top |
|
| |