Jeg har i dag været nede og høre XT4 i HFK i Århus. (Nørregade). Jeg tænkte jeg ville genoplive denne tråd og lige skrive mine tanker i stedet for at starte en ny diskussion.
Højttalerne sad på en C352 (2x80W) og en eller anden ~high-end Denon CD afspiller.
Jeg havde medbragt Dire Straits - Best of, Under Byen - Det er mig... og Tori Amos - Tales of the Librarian som jeg gerne ville høre. Især Dire Straits og Tori Amos CD'erne kendte jeg gennemgående.
To ting stod klart frem: Der er utrolig meget bund i højttalerne, størrelsen taget i betragtning! B&W siger de går til 34hz, og det vil jeg gerne tro de er meget tæt på. Der kommer langt mere lyd ud af de to søjler end man skulle tro der kunne.
På et andet forum hvor der har været en del debat omkring XT4'erne er der flere der har bemærket at de troede der var en sub koblet på et eller andet sted.
Den anden ting man bemærker er at de har et ufatteligt bredt perspektiv - lydbilledet er bare meget større end jeg ville have forventet fra så beskeden en størrelse højttaler. Det er meget svært at placere højttalerne i lydbilledet, men det er til gengæld nemt at placere instrumenter og stemmer, og sådan skal det jo også gerne være. Vi vil jo have en illusion ikke af at det er to lydkilder, men en stor "enveloping" kilde.
Lyden er naturligvis stadig klassisk B&W, ikke for varm og ikke skinger. På trods af dyb bas og god diskant, så er mellemtonen stadig meget klar og fremme i billedet.
Bevares, det kan sikkert blive bedre, men alt i alt synes jeg XT4 er en meget velspillende højttaler. Jeg er ret overbevist om at de bliver min julegave til mig selv.
Jeg vil i øvrigt sige at C352 klarede opgaven ganske udemærket, der manglede ikke kontrol selv i numre som Mission, hvor der er en meget dyb og vedholdende bas eller i Private Investigation, hvor der er en meget stor dynamik. Jeg kunne forestille mig en god effektforstærker vil trække lyden endnu et hak op, men den umiddelbare besked jeg fik med at man ikke kunne trække dem med Surround forstærkere fordi de ikke var stærke nok er ikke korrekt.
Jeg udbygger nok mit setup med en 2-kanals effekt på et tidspunkt, men som XT4'erne lyder på C352 er det ikke noget der er nødvendigt for stadig at nyde højttalerne.
:Edit: I øvrigt var der monteret spikes på de XT4'ere jeg hørte, hvilket jeg spurgte ind til. Jeg fik at vide at de var standard på de nye XT4'ere de fik ind, de første havde dem ikke men det skulle de have nu. Rart at det følger med, jeg havde spekuleret på hvordan man kunne montere noget afkobling når nu højttalerne var aluminium. Jeg mangler bare noget at lægge under spikene, da jeg har trægulv... 
L.