Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas "runger" ved dybe toner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 September 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lille problem med min subwoofer. I frekvensområdet 30-40 Hz begynder den at "runge". Jeg har prøvet at flytte subwooferen rundt men jeg kan ikke finde et sted hvor den dels lyder godt og hvor ikke dette frekvensområde lyder meget højere end det andet. I det meste musik fungerer det fint - men der er nogle numre der bliver ødelagt komplet af det.

Hvis jeg ikke kan løse det ved placering af sub - hvilke muligheder har jeg så for at ændre lyden i rummet?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Det er ikke uvanelig at et værelse har en frekvens der spiller højere enn de andre. Som oftest kan det løses vha pladsering, men skulle ikke det lykkes findes der andre alternativer.

1. Velodyne SMS1, samme romkorrektion der sitter i DD subbene, 8 bånd, fasejustering og Real Time Audio Analyzer. Koster 3990

2 Behringer DSP 1124. 24 parametriske bånd, koster 730kr. Ønsker du RTA funktionalitet finnes der et freeware program der hedder Room EQ Wizard, du kan også styre Behringeren vha dette programet

Løsning 1 er nem at bruge, løsning 2 krever lidt mere arbejde

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 September 2005 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Lars 99; du er ramt af en stående bølge!  

Denne (halve) lydbølge fylder lige præcis dit rum ud og når du nævner 30-40hz, så gætter jeg på, at dit lytterum er ca. 4,5-5,5 meter på hver led! (ca. 330m:30hz=11m)

Som Manic Miner foreslår, så kan man regulere sig ud af det og så er det godt, hvis man også kan regulere det dermed opståede fasedrej!

Ellers er der absorbenter og i mindre grad diffusorer og her er møbler og tæpper et godt bud på absorbenter skabt til flere formål! Absorbenter til hifi-formål er nemlig halvdyre. Hvis man kan gøre det ved hjælp af møbler, så er der sparet mange penge!

PS: ALLE har stående bølger, jo større rum, des dybere bas kan det indeholde! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Det er ikke uvanelig at et værelse har en frekvens der spiller højere enn de andre. Som oftest kan det løses vha pladsering, men skulle ikke det lykkes findes der andre alternativer.

1. Velodyne SMS1, samme romkorrektion der sitter i DD subbene, 8 bånd, fasejustering og Real Time Audio Analyzer. Koster 3990

2 Behringer DSP 1124. 24 parametriske bånd, koster 730kr. Ønsker du RTA funktionalitet finnes der et freeware program der hedder Room EQ Wizard, du kan også styre Behringeren vha dette programet

Løsning 1 er nem at bruge, løsning 2 krever lidt mere arbejde

Har du nogle links til produkterne - og ved du hvem der forhandler dem i Dk?

F.Christians skrev:

Lars 99; du er ramt af en stående bølge!  

Denne (halve) lydbølge fylder lige præcis dit rum ud og når du nævner 30-40hz, så gætter jeg på, at dit lytterum er ca. 4,5-5,5 meter på hver led! (ca. 330m:30hz=11m)

Som Manic Miner foreslår, så kan man regulere sig ud af det og så er det godt, hvis man også kan regulere det dermed opståede fasedrej!

Ellers er der absorbenter og i mindre grad diffusorer og her er møbler og tæpper et godt bud på absorbenter skabt til flere formål! Absorbenter til hifi-formål er nemlig halvdyre. Hvis man kan gøre det ved hjælp af møbler, så er der sparet mange penge!

PS: ALLE har stående bølger, jo større rum, des dybere bas kan det indeholde! 

Faktisk er rummet 4,5 m på den ene side og ca. 10 m på den anden. Højttalerne står på den "korte" ende og højre side lidt tættere på sidevæggen, så der er kun er ca. 3 m mellem højttalerne. Subben står ved siden af den højre højttalere ca. 30 cm fra bagvæggen. Jeg har været nødt til at vende fasen 180 grader - ellers lavede subben rent faktisk destruktiv inteferens - det er ret komisk at bassen blev svagere når man koblede subben til.

Jeg kan godt kompensere lidt for den rungende bas ved at flytte den eller dreje den let - men det går ud over bas-kvaliteten. Det er sikkert fasen der driller, men min sub har ikke variabel fasedrej, kun 0 eller 180.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

SMS1 kan købes hos www.Vassagohifi.com. Behringeren kan købes her

http://www.thomann.de/thoiw12_behringer_dsp1100p_feedback_de stroyer_prodinfo.html

Du skal også ha nogle overganger fra jack til RCA, og aller helst også en SPL måler. Radioshacks SPL måler er et eksempel, den kan købes hos www.tapeconnection.dk ,

Jeg ved ikke om det er muligt at få købt en billig, lille boks med trindløs fasejustering, for det hjelper meget når man vil indjustere sin sub. Min sub har det, og efter lidt justering, og pladsering ligger den indenfor +/-5db fra 100-19hz

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen.

Jeg ville lige som en sidste udvej prøve nogle flere placeringer, så jeg var nede og investere i et længere kabel. Og det hjalp faktisk en del - 30 Hz området er stadig forstærket lidt - men langt fra så meget. Og 40 Hz området er stort set normalt nu.

Jeg har lagt et par billeder op. Klik på linket i underskriften.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Den 30hz´s forstærkning ligger i rummet med en hel og en halv bølge!

Måske en sub-opstilling i "punktet en fjerdedel eller ottendedel af rummets dybde" (10 meter) kunne rette lidt op på fasen, måske?

Nah, så bliver det under stuebordet eller måske sofaen!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 September 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Du skal bare huske på før du begynder med det rumkorrektion det stiller store krav til din subs amp .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

At dempe en top krever intet af forstærkeren

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Den 30hz´s forstærkning ligger i rummet med en hel og en halv bølge!

Måske en sub-opstilling i "punktet en fjerdedel eller ottendedel af rummets dybde" (10 meter) kunne rette lidt op på fasen, måske?

Nah, så bliver det under stuebordet eller måske sofaen!

Ja - det kunne jeg regne ud. Den kan ikke rigtig stå andre steder. Et sted midt på gulvet du'r ikke - og jeg mener også at have læst at den skal stå inden for en halv m fra væggen. (kan ikke huske argumentet, men det var også noget med en brøkdel af en bølgelængde ..).

Jeg vil også sige at det er blevet meget meget bedre med den nuværende placernig - nu er der faktisk kun et enkelt nr (faktisk en plade) der er lidt voldsom i bassen - men ikke mere at man kan holde ud at høre på det.

jensen skrev:
Du skal bare huske på før du begynder med det rumkorrektion det stiller store krav til din subs amp .

Ja - men jeg tror jeg undgår det. Det er skægt du siger det med effekten. Det er derfor at subben er på 1000 W - det lyder jo sindsygt - men det er fordi den er trykkammer baseret og derfor er de dybe frekvenser hævet med en intern equalizer - hvilket jo stiller ret kraftige krav til forstærkeren.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej lars99,

Har du prøvet at flytte Sub'en frem mod din lytteposition? Ved godt du mener at der kan den ikke stå, men prøv alligevel. Slæb lidt rundt med dyret (evt. meget tæt på/ved lytteposition, derefter lidt til højre, lidt til venstre) og sørg lige for max. øvre delefrekvens er max. 50-80 Hz. Lokalet på 4*10 m er jo ikke helt tosset til sub-bas. Ved på min egen krop at det er et helvedes slid at opnå det "optimale, selv med Equalizer, Rabos osv.;-) Vær stædig.

Funker det ikke må du ud i de ovennævnte indslag.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej lars99,

Har du prøvet at flytte Sub'en frem mod din lytteposition? Ved godt du mener at der kan den ikke stå, men prøv alligevel. Slæb lidt rundt med dyret (evt. meget tæt på/ved lytteposition, derefter lidt til højre, lidt til venstre) og sørg lige for max. øvre delefrekvens er max. 50-80 Hz. Lokalet på 4*10 m er jo ikke helt tosset til sub-bas. Ved på min egen krop at det er et helvedes slid at opnå det "optimale, selv med Equalizer, Rabos osv.;-) Vær stædig.

Mvh/Mik112

Tak for dine forslag. Jeg har måske ikke været helt præcis. den nuværende placering af subben har stort set har løst mit problm med. Stort set alt musik lyder som det skal. Jeg er lige nu ved at mikrooptimere på low-pass filter og lydstyrke - samt at rykke subben lidt frem og tilbag ved væggen. Men det er småting.

Ja, jeg er stædig. Og det bliver hele tiden lidt bedre. Jeg har brugt en del tid på at tune højttalernes placering og justering til hinanden. Men det er jo en del af at have en hobby.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Mik112 skrev:

Hej lars99,

Mvh/Mik112

Tak for dine forslag. Jeg har måske ikke været helt præcis. den nuværende placering af subben har stort set har løst mit problm med. Stort set alt musik lyder som det skal. Jeg er lige nu ved at mikrooptimere på low-pass filter og lydstyrke - samt at rykke subben lidt frem og tilbag ved væggen. Men det er småting.

Ja, jeg er stædig. Og det bliver hele tiden lidt bedre. Jeg har brugt en del tid på at tune højttalernes placering og justering til hinanden. Men det er jo en del af at have en hobby.

Opdatering: Ja, det fik jeg så sagt for tidligt. Efter lidt mere lytning og lidt flytten rundt på højttalere konkluderede jeg at jeg kunne retningsbestemme bassen for meget, når den stod i siden. Jeg fandt dog også ud af hvis jeg deler tilstrækkeligt langt nede, så kan jeg indstille subwooferen til ikke at "runge" i 30 Hz området. Så jeg har endt med at sætte den tilbage mellem fronthøjttalerne, hvor perspektivet er bedre.

Jeg deler ved 47-48 Hz - hvilket er lidt langt nede i forhold til film og surround. Så jeg slipper desværre nok ikke for at skulle slå low-pass filteret til og fra når jeg skal se film

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

...at fjerne 30hz "rungen" ved at dele så lavt som ved 47-48hz...

Så er det nok 2 stk 60hz´ere, som leger "pseudo"-30hz. (Provokeret af rummets dimensioner)!

Det er så nok de mange udregninger, som gør at man ikke lige kan overskue et sådant akustik-regneprogram i hovedet!

http://www.hunecke.de  Det kender du vel?

Note: Alt i mit lytterum (også møbler) er placeret i lige dele ulige brøker (2/9. dele eksempelvis).

Mit anlæg er også opsat med et vis off-set, 4/9 og 5/9, ligesom dit og det gør, alt andet lige, stående bølger til et overkommeligt problem, forhåbenligt!

Mit forslag er at placere din sub i midten (set i forhold til anlægget) og er der eksempelvis 6/11 til venstre og 5/11 til højre, så stil subben 7 eller 4/11 fra TV-væggen.

Det skulle give mange små rumresonanser kontra 1 eller 2 kraftige, måske!

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

...at fjerne 30hz "rungen" ved at dele så lavt som ved 47-48hz...

Så er det nok 2 stk 60hz´ere, som leger "pseudo"-30hz. (Provokeret af rummets dimensioner)!

Det er så nok de mange udregninger, som gør at man ikke lige kan overskue et sådant akustik-regneprogram i hovedet!

http://www.hunecke.de  Det kender du vel?

Note: Alt i mit lytterum (også møbler) er placeret i lige dele ulige brøker (2/9. dele eksempelvis).

Mit anlæg er også opsat med et vis off-set, 4/9 og 5/9, ligesom dit og det gør, alt andet lige, stående bølger til et overkommeligt problem, forhåbenligt!

Mit forslag er at placere din sub i midten (set i forhold til anlægget) og er der eksempelvis 6/11 til venstre og 5/11 til højre, så stil subben 7 eller 4/11 fra TV-væggen.

Det skulle give mange små rumresonanser kontra 1 eller 2 kraftige, måske!

Ja, det lyder mærkeligt. Jeg har downloadet nogle samples fra frequence.dk og brændt dem på en skive. Det skulle være rene sinus-lyde på forskellige frekvenser, men om den har nogle overtoner eller lign. ved jeg ikke. Jeg har ikke måleudstyr.

Der sker dog en ændring omkring 50 Hz. Kommer man under den  altså ned i omengnen af 47-48 Hz så forsvinder det meste af resonansen / rumlen i 30 Hz test-tonen. Hvem der så kan forstå det.

Mine eksperimenter har også vist hvor godt man kan retningsbestemme lyden. Den der med de 80 Hz - gælder vist kun ved buldren og surround. ved musik og hifi kan jeg uden problemer retningsbestemme 45 Hz. Nu står subben lidt forskudt til højre (og hjørnet forstærker muligvis bassen yderligere i højre side) og det er faktisk så meget at man kan høre det i perspektivet selv ved deling i 47 Hz området hvis volumen er skruet for højt op. Så det er et spørgsmål om at finde den styrke hvor bassen giver fylde til musikken men hvor man ikke kan retningsbestemme den.

Man skal altså kunne høre subwooferen uden at kunne høre subwooferen.  Der skal mangle noget når man slår den fra - men når den kører skal musikken blot have fylde uden at man kan identificere at det skyldes subben. Og det er som sagt lettere sagt end gjort. Jeg har efterhånden brugt en del tid på det og det er lidt to skridt frem og et tilbage. Men før eller siden rammer jeg vel rigtigt.

PS. Nej jeg kendte ikke siden, - men det ser da lidt interessant ud. Jeg kender dog ikke så meget til teorien så kurverne siger mig ikke nødvendigvis ret meget. Hvad bruger du siden til?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Nah; ikke mærkeligt, bare uhyre kompliceret!

Hunecke.de har jeg kun brugt til at kontrollere mine egne teorier omkring rumresonans og ulige brøker.

Det er da også interessant at få et indblik i, hvor mange møbler der egenligt skal proppes ind i et rum, før efterklangstiden i bassen er i området 0,4-0,7sek! (Noget kubik skal der til, jeps)

Gulv/hjørne-placering giver 3+3+3=9dB i teorien!

Hvad med en placering mellem venstre højttaler og TV´et?

Hvis din dør, i lighed med min, er en af disse "finer på hul celle"-konstruktion, så skal jeg love at den også kan sige lyde, desværre!  Jeg kæmper stadig!

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan altså stadig retningsbestemme lyden fra min lytteposition. Især ved lav lydstyrke. Skruer man op, så "fylder" lyden hele rummet. Stiller jeg mig lidt længere væk (bag ved sofaen) så flyder lyden også sammen. Jeg skal have eksperimenteret med at vinkle subwooferen lidt.

Ja, sådan en pap-fætter af en dør har jeg også. Jeg har ikke eksperimenteret om jeg kan høre forskel på om den er åben eller lukket. Men det kan jeg jo forsøge. Subwooferen er halvdyr så jeg ville godt nok være ked af at skulle have to.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Et anlæg som lyder perfekt ved alle lydstyrker; det findes ikke!

Lyden skal ligesom "koble" til rummet, hverken for meget (brum-brum) eller for lidt. Jeg bruger gerne udtrykket: March-hastighed!

Døren resonerer selvfølgeligt mest/kraftigst når den er lukket. Den vil så virke som basradiator/slavebas ud til et defineret rum (hos mig en entré på ca. 12,5m^3). Ligeledes vil døråbningen virke som en basport i et ligeså defineret basrefleks-kammer, suk og ARG!

Vi vil SQ ikke have krisehjælp, men hvis I har en akustiker, tak!  

Min seng kalder, så godnat!

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Selv når jeg deler ved 45 Hz og selvom den står lidt asymetrisk i forhold til fronterne så kan jeg retningsbestemme lyden. Har nu prøvet at vinkle subwooferen så den ikke stråler lyden direkte mod min lytteposition - og det hjælper en del på perspektivet. Jeg har ikke lyttet nok til det endnu, til at jeg kan afgøre omd et er løst helt. Men det er på rette vej.

Du kan se et billede på min side (se link nedenfor).

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hmm ja, jeg håber du er kommet frem til noget fornuftigt mht. din basproblemer. Dog vil jeg lige sige, at der ikke er noget galt med dig (hvis man kan sige det på den måde) fordi du kan retningsbestemme bassen...

Det skyldes den ganske udbredte misforståelse, at bas ikke kan retningsbestemmes, det kan den godt. Den udbredes bare ikke retningsbestemt. Det er to forskellige ting, som jeg synes tit blandes sammen. Det kan være jeg tager fejl, kom med nogle inputs!

/Morten

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum