Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Indstilling af sub for dummies (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

Jeg har hamrende svært ved at indstille min sub rigtigt. Den er blevet placeret på den lidt kompromitterede plads ved siden af sofaen, men jeg er indstillet på at tweake den frem til en acceptabel løsning.

Jeg er med på delefrekvens og fase, problemet er at jeg bliver ved med at havne ved et delefrekvens/lydstyrke forhold der fungere ved noget musik, men ikke ved andet. Sagt på godt gammel dansk. Enten spiller den for højt eller også spiller den for lavt.

Findes der noget (free-, eller share-) software der generere et sweep så jeg kan finde den rette delefrekvens. Eller endnu bedre, er der en sådan lydfil man kan downloade et eller andet sted fra?

Og det samme med lydstyrken. Jeg forestiller mig i retning af: "Hvis du hører den her lyd spiller din sub for højt"

NB: Jeg ved godt at subben ikke står optimalt, men jeg vil gerne se om jeg ikke kan klare problemet inden jeg begynder at rykke rundt med den.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Frequence.dk har en guide til opsætning af subwoofer. Der er sinustoner til download: http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 September 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Hej folkens,

Jeg har hamrende svært ved at indstille min sub rigtigt. Den er blevet placeret på den lidt kompromitterede plads ved siden af sofaen, men jeg er indstillet på at tweake den frem til en acceptabel løsning.

Jeg er med på delefrekvens og fase, problemet er at jeg bliver ved med at havne ved et delefrekvens/lydstyrke forhold der fungere ved noget musik, men ikke ved andet. Sagt på godt gammel dansk. Enten spiller den for højt eller også spiller den for lavt.

Findes der noget (free-, eller share-) software der generere et sweep så jeg kan finde den rette delefrekvens. Eller endnu bedre, er der en sådan lydfil man kan downloade et eller andet sted fra?

Og det samme med lydstyrken. Jeg forestiller mig i retning af: "Hvis du hører den her lyd spiller din sub for højt"

NB: Jeg ved godt at subben ikke står optimalt, men jeg vil gerne se om jeg ikke kan klare problemet inden jeg begynder at rykke rundt med den.

Det er ikke let at indstille en sub korrekt. Det tager lang tids nørklen og lytten til forskellig musik og DVD film. Hvad der lyder godt på den ene plade, lyder ikke nødvendigvis godt på den anden, fordi der er forskel på den tonale balance.

Det næste problem er at øret kan retningsbestemme lyden - så jo lavere delefrekvens du kan få, des bedre. Men det skal afstemmes med dine højttalere. Du skal finde det punkt hvor den udvider højttalernes frekvensområde i dybden uden at du kan høre den som en selvstændig enhed. Det skal nærmest lyde som om den dybe bas kommer fra fronthøjttalerne. Hvis du kan "høre" subwooferen f.eks. at den forstærker den øvre bas eller du kan retningsbestemme lyden, så er den indstillet / placeret forkert.

Dernæst er det nok helt umuligt at finde en indstilling der passer både til musik og film. Ved musik skal min finindstille den til højttalerne frekvensgang og ved musik skal den bare buldre afsted med alt under 80 Hz. Lad os sige du ender med at dele ved 50 Hz så vil det går hårdt udover surroundlyden fordi der er meget "effekt" i 50-80 Hz området .

Din dekoder vil fungere som delefilter og kun sende +80 Hz til højttalerne (hvis de sættes til small) og sub-80 Hz + LFE til subwooferen. Dvs. at du med fordel kan deaktivere low-pass filteret på subben når du ser film. Lydniveauet burde du kunne indstille på din dekoder eller forstærker. De fleste har mulighed for at indstille offset på kanalerne.

Du kan evt. læse lidt med på mine egne kvaler med indstilling af sub her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28601&K W=lars99

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

@ BjarkeNR

Tak for linket. Jeg vil prøve med tonerne. Jeg er selv kommet frem til noget lignende, men jeg synes at intervallet er for stort. På bilstereobladet.dk ligger de med 5hz spring. Jeg ligger og drejer på delefrekvensen på mellem 40 og 55 hz og leder for efter toner i det lege.

@ Lars99

Jeg manglede måske at sige, at jeg kun bruger mit anlæg til musik. Jeg tager signalet til subben fra pre out på min stereoforstærker, så lowpass filteret på subben er der eneste sted jeg kan styre frekvensen.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

@ BjarkeNR

Tak for linket. Jeg vil prøve med tonerne. Jeg er selv kommet frem til noget lignende, men jeg synes at intervallet er for stort. På bilstereobladet.dk ligger de med 5hz spring. Jeg ligger og drejer på delefrekvensen på mellem 40 og 55 hz og leder for efter toner i det lege.

@ Lars99

Jeg manglede måske at sige, at jeg kun bruger mit anlæg til musik. Jeg tager signalet til subben fra pre out på min stereoforstærker, så lowpass filteret på subben er der eneste sted jeg kan styre frekvensen.

OK - du skal placere subben på en måde så den ikke sender lyden direkte mod dig - med mindre den er midt mellem højttalerne. Ellers kan du retningsbestemme den. Dernæst er med at finde frekvensen hvor dnie fronter begynder at tabe energi. Det kan du godt mere de samples fra frequence - men du kan også lave dem selv i Audacity.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Clifton skrev:

@ BjarkeNR

@ Lars99

men du kan også lave dem selv i Audacity.

Perfekt. Det er lige præcist sådan noget jeg kan bruge

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Du kunne forsøge et audioanalyzer program for PC'en. Da vil du i realtime kunne se effekten af diverse indstillinger og pladseringer. Det mest brugte programmet heder True RTA, men fuldversionen af det koster $100, og det er lidt for meget for mig.

Det findes heldigvis freeware programmer, men det er en del mindre brugervenlige.

Jeg skal selv i gang i morgen med et der hedder Room EQ Wizard da jeg har flyttet rundt på møblene, og har fremprovoseret en uheldig romforsterkning.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Du kunne forsøge et audioanalyzer program for PC'en. Da vil du i realtime kunne se effekten af diverse indstillinger og pladseringer. Det mest brugte programmet heder True RTA, men fuldversionen af det koster $100, og det er lidt for meget for mig.

Det findes heldigvis freeware programmer, men det er en del mindre brugervenlige.

Jeg skal selv i gang i morgen med et der hedder Room EQ Wizard da jeg har flyttet rundt på møblene, og har fremprovoseret en uheldig romforsterkning.

Jeg tror jeg starter med at lave en cd med diverse toner. Det kan jeg da finde ud af. Jeg er bange for, at dit forslag er en anelse for kompliceret for mig  

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Det er synd at True RTA koster så meget, for det er meget nemt at bruge.

Men her er nogle testtoner

http://www.snapbug.ws/sinewaves/

Om du vil eksperimentere med pladseringen vil jeg anbefale dig at pladsere subben i lyttepositionen (eks, i sofaen), spill 15 til 80hz sweepet, også skal du ned på alle 4 og krabbe rundt på gulvet. Der hvor hele sweepet lyder jevnest skal subben stå.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Men her er nogle testtoner

http://www.snapbug.ws/sinewaves/

Så bliver det ikke nemmere

Tusind tak

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hello,

Det hjalp at drøne sinustonerne igennem. Det lader til at jeg har delt subben for højt. Ifølge audiovector går mine k3 su ned til 40hz, men jeg kunne høre sinustoner ned til ~ 32 hz på dem . Jeg fatter ikke et klap, men nu er subben delt så den passer til afrulningen på højttalerne.

Tak for hjælpen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Godt at høre at du fik det til at fungere, dine Audiovector er sikkert opgivet til 40hz -3db, det at du fremdeles kan høre de ved et rent sinus signal på 32hz betyr måske at de da er kommet ned til -10db måske. Mine Evidence er så igen opgivet til 35hz -3db, men måler i min stue 43hz -3db. Men så lenge du har en jevn tone når du kører et sweep er alt i skønneste orden

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for tippet med sinus-tonerne. De er bedre end dem jeg havde fra frequence. .

Jeg tror også jeg har identificeret årsagen til mine problemer med at jeg kunne retningsbestemme lyden. Forkert fase-indstilling på subwooferen. Se evt. min Udstyrsside for mere info.

Men hvad har i sat delefilteret til? Jeg er havnet på ~ 47 Hz.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes