| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg leder efter lidt erfaringer med højttalere der har 95dB følsomhed, eller højere, for 1w ind. F.eks. bygget med Fostex, Lowther, Coral eller andet med høj følsomhed.
Hvem har gode og dårlige erfaringer her, og hvilke modeller har acceptabel klang i et fornuftigt prisleje?
Hvis det er byggesæt er det såmen fint, og også hjemmekonstruktioner er interessante.
Skal der være horn foran enheden, som f.eks. på Oris?
Er det bedre at gå efter enheder der har kraftige magneter, og undgå horn foran enheden?
Skal man på eBay for at finde det rigtige, eller er der gode ting at finde blandt det der er nyt? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spencer.
Det kommer an på, hvad du vil have. Selv ville jeg aldrig gå tilbage til højttalere med lav effektivitet :-)
De enheder du nævner (Fostex, Coral, Lowther) er typisk fuldtoneenheder. De har fordele (behøver intet filter), men også ulemper (kan typisk ikke spille bas). Horn kan lyde forfærdeligt, men også fremragende!
Du spørger, om det er bedre at gå efter enheder med store magneter for at undgå horn. Til det er svaret nok snarere, at hvis en enhed skal fungere i et horn, så SKAL den have en meget kraftigt magnet (lav Qt).
Jeg spiller selv med AER enheder i Oris horn ned til 160 Hz, hvorunder jeg har store bashorn. De spiller med et fantastisk nærvær og "hul igennem", men forsvinder til gengæld ikke i lydbilledet, som en lille to-vejs kan gøre det.
Gamle Tannoy dual-concentric spiller efter min opfattelse også glimrende!
Men det er smag og behag! Det bedste råd er at prøve at høre et sådant system og så dømme selv!
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et sæt gamle Tannoy HPD385A i Arden-kabinetter, men de trænger til reconing, hvis de skal spille andet end dybbas, og med pænt lydtryk.
Følsomheden på dem er vist omkring 93dB hvis jeg husker rigtigt?
Jeg skal bruge noget der kan spille med en 5.5w Chip-amp (T-Amp).
Jeg har et sæt Acousta 115 kabinetter som kan spille med Lowther PM6A, men jeg overvejer Fostex FE206E i stedet, som et prisoverkommeligt eksperiment.
Det er trods alt lidt ekstra lejetøj, og ikke ment som det primære sæt højttalere, med mindre naturligvis at det overrasker meget.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
101dB følsomhed, og belastbarhed på et godt stykke over de 100w mums. 
Jeg har et sæt Gamma VLD12 diskanter med horn, som måske ville kunne supplere dem, men nok ikke helt oppe ved 101dB ? Jeg kender ikke den præcise følsomhed på Gammaerne, men kan jo lave noget biamping.
Dog er det vel et problem i bunden, at Beymaerne har en egenresonans ved 60Hz ?
I et basreflekskabinet vil de vel ikke kunne lokkes meget under 50Hz ?
Der er desværre ikke Beyma fuldtoner på hifikit.se i 8" version.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Peter K
Så er dine Orishorn og bashorns naturlige afrulning nedadtil og opadtil, det der laver delefrekvensen, og helt uden delefilter på bashornene?
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere enheder i samme kabinet - uha, det kan let gå galt.  I første omgang var ideen at forsøge med Fostex FE208E i Acousta 115 kabinetter, og se om det kan spille helt alene, og uden hjælp fra sugekredse.
De er ikke så dyre endda. Lige under 200 Euro for to stk. eller måske endda mindre, hvis jeg leder lidt mere.
Det med at sætte den i samme kabinet som en basenhed, gør vist dens betingelser besværlige, med den bas i kabinettet som forstyrrer mellemtonen. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spencer.
Du skrev: "Så er dine Orishorn og bashorns naturlige afrulning nedadtil og opadtil, det der laver delefrekvensen, og helt uden delefilter på bashornene?"
Oris-hornene ruller naturligt af ved 160 Hz, men for at beskytte enhederne mod basimpulser har jeg yderligere et aktivt high-pass filter ved 100 Hz (12 db/oktav).
Bashornene er også filtreret aktivt ved 160 Hz (12 dB/oktav). Jeg ved godt, at nogle for alt i verden vil undgå filtre. Men der er også fordele ved at anvende filtre: High-pass filtre nedsætter forvrængningen, og desuden giver anvendelsen af filtre større frihedsgrader, hvis man en gang skulle ønske at ændre system (det er mere besværligt at ændre størrelsen af et ladekammer i et bashorn end at skifte nogle komponenter). Du kan mine horn her:
http://www.diy-systems.com/index.html?lang=en-uk&target= d18.html
Hvis du kan lide lyden fra dine Tannoy, ville jeg helt sikkert få dem reconet. Hvis det skal være væsentligt bedre end dem, så kan det efter min opfattelse blive rigtigt dyrt!
Held og lykke med projektet!
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har holdt mig til højeffektive systemer i flere år. De kan dog give visse problemer med støj fra de benyttede forstærkere, men det er til at komme ud over. Jeg vil nødigt gå tilbage - dynamik er en væsentlig del af musikken.
Mine aktuelle højttalere ligger på 102dB/W i området over ca. 150 Hz med aktiv deling og separat fortærker til bassen.
For ikke at gentage mig selv for meget - så ligger der flere oplysninger på min hjemmeside: http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer.htm
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |