Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Retning på sub-enhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kleinsmeden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 September 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg igennem længere tid eksperimenteret med placering, volumen og cut-off på min sub (Yamaha YST-SW320)... og langt om længe har jeg vist fundet ud af hvordan det skal være: Jeg skruet bunden af og lagt hele subben ned på siden så enheden (12") peger fremad. Nu er det bare at jeg spekulerer på om enheden kan tåle denne belastning. Subben er nemlig lavet så enheden oprindeligt peger ned i gulvet. Altså er mit spørgsmål:

Kan en vandret ophængt enhed tåle at blive sat på højkant eller bliver ophænget skævt?

Håber på forummets kyndige vejledning

Min "Bio"
Til top Vis Kleinsmeden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kleinsmeden

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 14 September 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Normalt vil det altid "slide" mest på en enhed at ligge vandret. Ophænget kan sætte sig og langsom glider enheden længere ud mod sine ene yderstilling. Det gælder dog ikke typiske store kraftige sub-woofer enheder, som er beregnet til det. Jeg har dog set mindre mere alm. basenheder blive helt deforme og praktisk taget ubrugelige efter nogle "vandrette" år på hylden.

Din Yamaha vil afgjort ikke tage skade af at blive anvendt lodret. Den er så stift ophængt at den er helt ligeglad med hvordan du vender den.

Noget helt andet er, at jeg tror den "bundplade" der er på din Yamha er en del af afstemningen. På den anden side, hvis du synes det lyder bedre uden, så kan det jo være helt lige meget

Kleinsmeden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

okay, det lyder jo betryggende.

janils skrev:

Noget helt andet er, at jeg tror den "bundplade" der er på din Yamha er en del af afstemningen. På den anden side, hvis du synes det lyder bedre uden, så kan det jo være helt lige meget

Ja, det har du formodentlig helt ret i, men indtil jeg pillede den af og lagde subben ned, kunne jeg ikke undgå at det rungede i hele værelset ved visse frekvenser. Det er næsten væk nu

Min "Bio"

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Alt andet lige har en ht. vel bedst af at vandre opad eller nedad, da den således ikke har den skæve vægt som en membran udgør i horisontalt plan.

Måske andre har en anden mening?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Kleinsmeden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Alt andet lige har en ht. vel bedst af at vandre opad eller nedad, da den således ikke har den skæve vægt som en membran udgør i horisontalt plan.

Det var lige præcis det jeg også tænkte, men jeg tror Janils har ret i at en horisontielt ophængt enhed med tiden vil kunne komme til at hænge i sin ene yderposition.
Uanset hvad er der i hvert fald ulemper ved begge løsninger og så må det vel bare være en vurderings-sag hvilken der betyder mest...

Det er jeg jo så bare ikke erfaren nok til at vurdere. Derfor denne tråd...

Min "Bio"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes