| Forfatter |
|
Søren P. Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har kigget på disse 2 modeller, som måske nok er helt forskellige fra hinanden.
valget står mellem B&W DM303 og DALI Concept 2? Har i nogle erfaringer med disse, eller er der nogle andre højttalere i sammen prisklasse, som man får meget mere for pengene ved at købe? Er næsten helt ny i det er, så håber på nogle "gode" svar. De skal spille sammen med en ældre Sony stereo forstærker, som egentlig gøre det meget godt.
Det skal lige siges, at mit rum er 8-9 kvadratmeter.
På forhånd tak: Søren P.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange watt har din forstærker? Af disse to er det værd at bemærke at dali'en kan spille væsentligt dybere end b&w'en, hvilket vel er vigtigt hvis du er til musik med kraftig bas. Ellers så giv lige nogle flere informationer på forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er det også værd at lytte til en DALI Blue 2002LE:)
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nok give mastervol ret, lyt til en dali blue 2002 le, de er altså absolut ikke uden evner, spiller lidt flottere og mere detaljerigt end conecpt 2.
Hvad angår de 2 andre nævnte højttalere, så vil jeg mene conecpt gør det bedre, den er mere "in-your-face" hvilket jeg ville sætte pris på ved en kompakt højttaler, da denne type højttaler i forvejen har en stor tendens til at lyde meget lukket, da den tit også bliver placeret forkert.
Du vil også kunne spille højere med concepten, da den er 4 ohms konstrueret i forhold til b&wen som er 8 ohm, og vanskeligere... Ellers er det bare at lytte, din mening der tæller i sidste ende :)
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
|
Jeg vil nok give mastervol ret, lyt til en dali blue 2002 le, de er altså absolut ikke uden evner, spiller lidt flottere og mere detaljerigt end conecpt 2.
Hvad angår de 2 andre nævnte højttalere, så vil jeg mene conecpt gør det bedre, den er mere "in-your-face" hvilket jeg ville sætte pris på ved en kompakt højttaler, da denne type højttaler i forvejen har en stor tendens til at lyde meget lukket, da den tit også bliver placeret forkert.
Du vil også kunne spille højere med concepten, da den er 4 ohms konstrueret i forhold til b&wen som er 8 ohm, og vanskeligere... Ellers er det bare at lytte, din mening der tæller i sidste ende :)
|
|
|
Hmm. Jeg vil nu vove at påstå at Concepten er 8 ohm... Det var vist Blue'en der var 4 ohm! Så håber jeg at din forstærker kan trække 4 ohm, og det kan den nok, medmindre at du har at minianlæg af en slags fra Fona, Merlin eller en af de andre antihifi-butikker!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop så det ævl om 4 og 8 ohm  .
Concept og 303 er 8 ohm, hvor 2002 er 4 ohm. Men det betyder ikke ret
meget. 4 ohm er den hårdeste belastning for forstærkeren, så hvis der
er ønske om at koble to sæt højttalere på, havner man samlet på 2 ohm,
og det er der ikke mange forstærkere der kan li'.
Kig istedet på følsomheden. 2002 og 303 har begge 88 dB. Dvs. de spiller nøjagtig lige højt med 1 watt.
Lydmæssigt er de forskellige, så der er ikke andet for end at lytte
selv. Det er dog korrekt at Dali'en har mere bund end B&W, som
tilgengæld er bedre i mellemtoneområdet.
|
| Til top |
|
| |
Søren P. Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene indtil videre!
Har fået kigget lidt på den 2002le og synes egentlig den ser meget fornuftig ud!
Men er det meget nødvendigt og købe en subwoofer samtidig? det vil jo under alle omstændrigheder give mere bas, men synes bare jeg har nogle dårlige affaringer med subs i mit rum:) kan det evt. være fordi den ikke får nok "luft" og gøre godt med? havde dog engang en sub med 6,5" bas enhed og det gik faktisk rigtig godt....det er nok bare mig der er lidt "dum" nu, men laves der overhovedet nogle ordentlige subs med 6,5" enheder?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da 2002Le'erne i forvejen har fine dybbas kvaliteter og to 6,5 tommer enheder tror jeg ikke at du får brug får en subwoofer. Især hvis man også kigger på dit rums størrelse.
Men jeg tror nu alligevel godt at en 8" sub vil kunne fungere i dit rum, selvom det er en smule lille. En subwoofer er nemlig meget følsom overfor placeringen. Hvis man fx stiller den i et hjørne vil bassen bliver forstærket af de to vægge, hvilket kan virke både godt og skidt!
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren P. skrev:
|
Tak for svarene indtil videre!
Har fået kigget lidt på den 2002le og synes egentlig den ser meget fornuftig ud!
Men er det meget nødvendigt og købe en subwoofer samtidig? det vil jo under alle omstændrigheder give mere bas, men synes bare jeg har nogle dårlige affaringer med subs i mit rum:) kan det evt. være fordi den ikke får nok "luft" og gøre godt med? havde dog engang en sub med 6,5" bas enhed og det gik faktisk rigtig godt....det er nok bare mig der er lidt "dum" nu, men laves der overhovedet nogle ordentlige subs med 6,5" enheder?
|
|
|
Hvad med en sub med 2 8" enheder som den jeg overvejer til min hjemmebio: B&W PV1
Jeg har ikke hørt den endnu, så jeg kan ikke personligt svare for kvaliteten, men den er meget kompakt og den skulle spiller rigtigt godt iflg. dem jeg snakkede med i HiFi klubben.
L.
|
| Til top |
|
| |