Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Samme speakere helevejen rundt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg vil bare lige høre om det er meget vigtig at have samme speakere hele vejen rundt i et surround opsætning, eller om det er ligemeget egentlig?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 September 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Jeg vil bare lige høre om det er meget vigtig at have samme speakere hele vejen rundt i et surround opsætning, eller om det er ligemeget egentlig?

Du skal gerne have nogle fra samme serie (eller i hvert fald fra samme producent), så de har samme klangbalance. Det giver et mere homogent lydbillede. Skal man prioritere er det nok vigtigt at center og fronter lyder nogenlunde ens.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej lars99

Jeg tænkte det desværre nok...Jeg har nogle fronter som jeg desværre ikke har råd til at købe resten af serien eller sub´n til, så derfor tænkte jeg om man kunne "snyde" på en eller anden måde. Men det ser det så ikke ud til hvis det skal være ordentligt kan jeg forstå, så jeg må igang med at sparer

Michael

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hej lars99

Jeg tænkte det desværre nok...Jeg har nogle fronter som jeg desværre ikke har råd til at købe resten af serien eller sub´n til, så derfor tænkte jeg om man kunne "snyde" på en eller anden måde. Men det ser det så ikke ud til hvis det skal være ordentligt kan jeg forstå, så jeg må igang med at sparer

Hvilke højttalere har du? Det behøver jo ikke være optimalt fra starten af. Man kan starte i det små og opgradere løbende.

Jeg startede i sin tid med nogle Dali 909'er og en SC-7 center og nogle billige paphøjttalere bag. Det lød ikke ret godt, så baghøjttalerne blev hurtigt skiftet til Dali 202. Og det virkede fint i en del år.

På et tidspunkt skiftede jeg til Dali Evidence på fronterne og det spillede generelt rigtig fint sammen med SC-7 og 202. Alligevel var der en verden til forskel da jeg skiftede det til Evidence C70 og 370. Ligeledes havde det også stor betydning at få en sub koblet på. Ikke kun pga. dybbassen men også pga. homogeniteten i lydbilledet.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej Lars...

Jeg har et sæt ArciTec Acoustic athena i fronten, og har regnet ud at hvis jeg skal have det hele vejen rundt så bliver jeg nød til at sælge hus, hund og volvo, så det bliver jeg nok nød til at droppe, men jeg kunne jo gøre som du og starte i det små. Men hvad skal jeg mon så vælge til fronterne i stedet for. Tror nok at sub´n i sig selv koster omkring 30K og det har jeg godt nok ikke lige.

Michael

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Jeg har et sæt ArciTec Acoustic athena i fronten, og har regnet ud at hvis jeg skal have det hele vejen rundt så bliver jeg nød til at sælge hus, hund og volvo, så det bliver jeg nok nød til at droppe, men jeg kunne jo gøre som du og starte i det små. Men hvad skal jeg mon så vælge til fronterne i stedet for. Tror nok at sub´n i sig selv koster omkring 30K og det har jeg godt nok ikke lige.

Ja, det er lidt problemet ved at købe rigtig gode fronthøjttalere - resten af surroundhøjttalerne koster let det samme som fronthøjttalerne og dertil en subwoofer.

Jeg kender ikke mærket - men laver de evt. højttalere i billigere serier? Så var det jo et sted at starte - højttalere fra samme producent har ofte nogle af de samme tendenser i klangfarver og adfærd - og vil nok passe bedre sammen med dine fronter end hvis du vælger noget andet. Og ellers vil jeg sige at centeren er den vigtigste.

Vedr. subwooferen, så mener jeg det er mindre vigtigt om den kommer fra samme mærke. Jeg bruger selv en B&W sub sammen med Dali højttalere og det spiller ganske udmærket.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lars...

Jeg er helt enig med dig, men det er nu ikke fordi fronterne var så dyre endda, tror de kostede 10 K eller sådan noget dengang, men så vidt jeg også har kunne finde ud af, så kan man ikke engang få serien mere, med med mindre at man er heldig at finde den brugt og jeg har aldrig set den til salg nogle steder desværre. Baghøjtalerne har jeg aldrig set overhovedet udover på deres hjemmeside, så jeg ved ikke om det er muligt at få fat i dem for så vidt jeg har forstået så er firmaet lukket.

Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes