| Forfatter |
|
diskone Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey all!
Jeg lige fået min første subwoofer, en Yammaha SW0015 - En lille sød kone venlig. Iflg. min standard lyder den skide godt. Nevermind med det, det er ikke det er min problem.
Hvis jeg i min stue hvor den er placeret, tænder/slukker for lyset kommer der en frygtlig "pop" lyd fra subwooferne. Pop lyden lyder ikke helt sund. Det jeg syntes er mest mærklig er at "pop" lyden lyder mere eller mindre høj alt efter hvor meget elektronik der ellers er tændt i stuen !?!?
Betyder det så at jeg trækker for meget strøm eller hvad? Hvad kan man gøre ? Kan man sætte en eller anden dims på strømmen til subben så den ikke siger sådan eller ?
Please help :)
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej diskone
Det, du oplever, er at den lille gnist, som opstår når en kontakt
tændes/slukkes, giver en urenhed i elinstalltionen, som din subwoofer
åbenbart er ret følsom overfor, og giver dette "pop" som følge deraf.
Køleskabe, frysere og meget andet er også kendt for at kunne give disse
problemer.
Der er stor forskel på hvor følsom forskellige apparater er på disse
urenheder/spikes i netforsyningen, så hvis ikke du tidligere har
oplevet noget lignende med andre apparater, er din sub åbenbart ret
følsom overfor dette.
Så vidt jeg ved, kan man med success bruge et netstøjfilter (som du
også er lidt inde på)?! Alternativt kan du tilslutte subwooferen til en
anden gruppe, da dette også engang imellem kan afhjælpe problemet.
Der er nok andre herinde, som kan give flere gode forslag til udbedring af problemet
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
diskone Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
Hej diskone
Det, du oplever, er at den lille gnist, som opstår når en kontakt tændes/slukkes, giver en urenhed i elinstalltionen, som din subwoofer åbenbart er ret følsom overfor, og giver dette "pop" som følge deraf. Køleskabe, frysere og meget andet er også kendt for at kunne give disse problemer. Der er stor forskel på hvor følsom forskellige apparater er på disse urenheder/spikes i netforsyningen, så hvis ikke du tidligere har oplevet noget lignende med andre apparater, er din sub åbenbart ret følsom overfor dette.
Så vidt jeg ved, kan man med success bruge et netstøjfilter (som du også er lidt inde på)?! Alternativt kan du tilslutte subwooferen til en anden gruppe, da dette også engang imellem kan afhjælpe problemet.
Der er nok andre herinde, som kan give flere gode forslag til udbedring af problemet
M.V.H. Søren
|
|
|
Tak for dit svar Søren :)
Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan et netstøjfilter ? Syntes ikke lige jeg kunne google mig til det...
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tyder på at der i din elektronik er en mulighed for at opsamle støj fra nettet via et kabel eller en komponent der er mere følsom end den burde være. Det kan for eksempel være et kabel hvor skærmen ikke er god nok eller beskadiet, og det vil et netfilter ikke nødvendigvis hjælpe meget imod. Jeg har netfilter på mit grej, men har oplevet at der var indstråling fra køleskabet der røg direkte i anlægget på grund af en fejl der, og så hjalp filteret ikke en sk...
Hvis fejlen opstod da du monterede subben ville jeg begynde at lede efter fejlen i den sammenhæng, eller give kontakten en rensning, inden jeg brugte penge på yderligere udstyr. Din sub kan have et problem internt der svarer til at skærmen er beskadiget, også selvom den er ny. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
diskone Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte en http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=341_358 _364&products_id=2418 og det hjalp sørme, bare så andre også kan få glæde af det!
diskone skrev:
|
Hey all!
Jeg lige fået min første subwoofer, en Yammaha SW0015 - En lille sød kone venlig. Iflg. min standard lyder den skide godt. Nevermind med det, det er ikke det er min problem.
Hvis jeg i min stue hvor den er placeret, tænder/slukker for lyset kommer der en frygtlig "pop" lyd fra subwooferne. Pop lyden lyder ikke helt sund. Det jeg syntes er mest mærklig er at "pop" lyden lyder mere eller mindre høj alt efter hvor meget elektronik der ellers er tændt i stuen !?!?
Betyder det så at jeg trækker for meget strøm eller hvad? Hvad kan man gøre ? Kan man sætte en eller anden dims på strømmen til subben så den ikke siger sådan eller ?
Please help :)
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide.
Både at prøve, og at dele dine gode erfaringer med andre. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da en god (og ikke mindst billig) løsning på problemet  , og ja, som Sund siger: God idé at give en mulig løsning videre til andre
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvor meget sådan et filter kan klare? Overvejer også sådan et, men det skal kunne klare til den saft 3x Crown MT1200/MT1201 trækker fra nettet? Der jo en max på sådan et eller hvad  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
Nogen der ved hvor meget sådan et filter kan klare? Overvejer også sådan et, men det skal kunne klare til den saft 3x Crown MT1200/MT1201 trækker fra nettet? Der jo en max på sådan et eller hvad  |
|
|
En moderne computerstrømforsyning kan være på 400w f.eks., så der må være en margin hvor den måske tåler at en skærm også er tilsluttet?
Det står nok på emballagen.
Det bedste er naturligvis hvis den tåler et køleskab, da man så kan dræbe problemet der hvor det er.
Så bruger køleskabet ikke væggens ledninger som antenne, når det støjer. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay må jeg undersøge så, for de er jo på 1200W allesammen, så det er jo nok muligt at det er lige i overkanten :) __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
L.Ron.Harald Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey jeg har også et ligende problem med mit fjernsyn. Hvis jeg tænder en lampe så flimmer det lige i det sekund hvor jeg trykker på knappen, men med mine højtalere eller sub sker der ikk noget. Er det det samme som med den subwoofer?........
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt så ud af, at der i mine amps er indbygget netstøjfilter så behøver ikke et  Endvidere snakkede jeg med Hasselhof og han sagde at det var harmløst. Dette var for mit system, skal ikke kunne sige om det gælder lige i dit tilfælde dog  __________________ It's the Crown that makes you king!
|
| Til top |
|
| |