Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer "popper" - HJÆLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
diskone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hey all!

Jeg lige fået min første subwoofer, en Yammaha SW0015 - En lille sød kone venlig. Iflg. min standard lyder den skide godt. Nevermind med det, det er ikke det er min problem.

Hvis jeg i min stue hvor den er placeret, tænder/slukker for lyset kommer der en frygtlig "pop" lyd fra subwooferne. Pop lyden lyder ikke helt sund. Det jeg syntes er mest mærklig er at "pop" lyden lyder mere eller mindre høj alt efter hvor meget elektronik der ellers er tændt i stuen !?!?

Betyder det så at jeg trækker for meget strøm eller hvad? Hvad kan man gøre ? Kan man sætte en eller anden dims på strømmen til subben så den ikke siger sådan eller ?

Please help :)

Til top Vis diskone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diskone Besøg diskone's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 September 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej diskone

Det, du oplever, er at den lille gnist, som opstår når en kontakt tændes/slukkes, giver en urenhed i elinstalltionen, som din subwoofer åbenbart er ret følsom overfor, og giver dette "pop" som følge deraf. Køleskabe, frysere og meget andet er også kendt for at kunne give disse problemer.
Der er stor forskel på hvor følsom forskellige apparater er på disse urenheder/spikes i netforsyningen, så hvis ikke du tidligere har oplevet noget lignende med andre apparater, er din sub åbenbart ret følsom overfor dette.

Så vidt jeg ved, kan man med success bruge et netstøjfilter (som du også er lidt inde på)?! Alternativt kan du tilslutte subwooferen til en anden gruppe, da dette også engang imellem kan afhjælpe problemet.

Der er nok andre herinde, som kan give flere gode forslag til udbedring af problemet

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

diskone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Hej diskone

Det, du oplever, er at den lille gnist, som opstår når en kontakt tændes/slukkes, giver en urenhed i elinstalltionen, som din subwoofer åbenbart er ret følsom overfor, og giver dette "pop" som følge deraf. Køleskabe, frysere og meget andet er også kendt for at kunne give disse problemer.
Der er stor forskel på hvor følsom forskellige apparater er på disse urenheder/spikes i netforsyningen, så hvis ikke du tidligere har oplevet noget lignende med andre apparater, er din sub åbenbart ret følsom overfor dette.

Så vidt jeg ved, kan man med success bruge et netstøjfilter (som du også er lidt inde på)?! Alternativt kan du tilslutte subwooferen til en anden gruppe, da dette også engang imellem kan afhjælpe problemet.

Der er nok andre herinde, som kan give flere gode forslag til udbedring af problemet

M.V.H.
Søren

Tak for dit svar Søren :)

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan et netstøjfilter ? Syntes ikke lige jeg kunne google mig til det...

Til top Vis diskone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diskone Besøg diskone's Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det tyder på at der i din elektronik er en mulighed for at opsamle støj fra nettet via et kabel eller en komponent der er mere følsom end den burde være. Det kan for eksempel være et kabel hvor skærmen ikke er god nok eller beskadiet, og det vil et netfilter ikke nødvendigvis hjælpe meget imod. Jeg har netfilter på mit grej, men har oplevet at der var indstråling fra køleskabet der røg direkte i anlægget på grund af en fejl der, og så hjalp filteret ikke en sk...

Hvis fejlen opstod da du monterede subben ville jeg begynde at lede efter fejlen i den sammenhæng, eller give kontakten en rensning, inden jeg brugte penge på yderligere udstyr. Din sub kan have et problem internt der svarer til at skærmen er beskadiget, også selvom den er ny.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

diskone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=341_358 _364&products_id=2418 og det hjalp sørme, bare så andre også kan få glæde af det!

diskone skrev:

Hey all!

Jeg lige fået min første subwoofer, en Yammaha SW0015 - En lille sød kone venlig. Iflg. min standard lyder den skide godt. Nevermind med det, det er ikke det er min problem.

Hvis jeg i min stue hvor den er placeret, tænder/slukker for lyset kommer der en frygtlig "pop" lyd fra subwooferne. Pop lyden lyder ikke helt sund. Det jeg syntes er mest mærklig er at "pop" lyden lyder mere eller mindre høj alt efter hvor meget elektronik der ellers er tændt i stuen !?!?

Betyder det så at jeg trækker for meget strøm eller hvad? Hvad kan man gøre ? Kan man sætte en eller anden dims på strømmen til subben så den ikke siger sådan eller ?

Please help :)

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

God ide.

Både at prøve, og at dele dine gode erfaringer med andre.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det var da en god (og ikke mindst billig) løsning på problemet, og ja, som Sund siger: God idé at give en mulig løsning videre til andre

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvor meget sådan et filter kan klare? Overvejer også sådan et, men det skal kunne klare til den saft 3x Crown MT1200/MT1201 trækker fra nettet? Der jo en max på sådan et eller hvad

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:
Nogen der ved hvor meget sådan et filter kan klare? Overvejer også sådan et, men det skal kunne klare til den saft 3x Crown MT1200/MT1201 trækker fra nettet? Der jo en max på sådan et eller hvad

En moderne computerstrømforsyning kan være på 400w f.eks., så der må være en margin hvor den måske tåler at en skærm også er tilsluttet?

Det står nok på emballagen.

Det bedste er naturligvis hvis den tåler et køleskab, da man så kan dræbe problemet der hvor det er.

Så bruger køleskabet ikke væggens ledninger som antenne, når det støjer.

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Okay må jeg undersøge så, for de er jo på 1200W allesammen, så det er jo nok muligt at det er lige i overkanten :)

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hey jeg har også et ligende problem med mit fjernsyn. Hvis jeg tænder en lampe så flimmer det lige i det sekund hvor jeg trykker på knappen, men med mine højtalere eller sub sker der ikk noget. Er det det samme som med den subwoofer?........

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Fandt så ud af, at der i mine amps er indbygget netstøjfilter så behøver ikke et  Endvidere snakkede jeg med Hasselhof og han sagde at det var harmløst. Dette var for mit system, skal ikke kunne sige om det gælder lige i dit tilfælde dog

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes