Emne: Dæmpning af lytterum ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har nu et nyt rum, ca. 6x5 meter, 2.30 til loftet. Alt er træ, loft, vægge, gulv. 3 af væggene har solid mur bag træpanelet. Jeg synes jo det er blevet ganske flot nu jeg har malet ,slepet og laseret i ca. 4 måneder, men, det er jo et meget livligt rum, i stil med tidens trend ! Lyden er forsåvidt ok, men noget lys og lidt spinkel. En fyr jeg skriver sammen med i Australien, der har samme højttalere sagde at jeg var nødt til at dæmpe for at få kontrol med første reflektioner. Jeg har endnu ikke gardiner, men dette bliver også bag højttalerne men jeg har et tæppe der fylder ca. 1/4 af rummet plus jeg har et lille tæppe på væggen bag mig. Er der nogle fiffige tricks, noget man kan bruge som ser naturligt ud, altså "pyntegenstande" eller lignende ? Jeg har tænkt på at sætte en 1 meter høj og ca. 2 cm tyk "rockwoolvæg" bag stof rundt forneden på alle væggene men jeg har egentlig ikke lyst til store projekter..... , ville også lægge tæppe overalt men konen har ikke lyst til dét, måske jeg kan "overtale" hende... Nogen idéer ?
Niels.
|
| Til top |
|
| |
Finderup Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels.
Du siger din lyd er lidt tynd....går ud fra du mener uden bund?
Årsagen til dette kan være, at dine træpaneler sidder med et mellemrum til den solide væg! Er dette tilfældet vil de virke som en pladeabsorbent, der har sin største absorbtion ved lave frekvenser. Er der yderligere isolering bag disse paneler vil væggens lydabsorption være større ved resonansfrekvensen, hvor væggens absorption er størst. Denne ligger vist typisk omkring 50-150 Hz. Dette kan være årsagen til den lidt tynde lyd.
Du skal derfor have dæmpet de høje frekvenser. Dette gøres lettest med porøse absorbenter (isolering, træbeton, tekstiler) Derfor er dit forslag ikke så dumt endda. Det er næsten underordnet hvor du placerer dine absorberende elementer mht. efterklang i rummet. Dog forholder dig sig anderledes, når du vil påvirke de tidlige reflektioner, som din ven, så klogt, foreslog...... Her snakker vi om at dæmpe sidevægge og loft. Væggen bag dine højtalere vil nok ikke påvirke de tidlige reflektioner, da lyden fra højtalere jo generelt kastes fremad (er nu ikke helt sikker med dine ML?).
Hvis du har yderligere spørgsmål, så må du lige sige til. så må vi se om der er nogen der kan hjælpe dig!!!!
Held og lykke!
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også at! Finderup er inde på det rigtige med at det der sker, er bas absorbtion, i vægene og måske loftet.
Hvis du ser på hvad men sværger til i England "LINN, REGA, NAIM ect" så må der ALDRIG dæmpes, da de mener at det dræber energi, og du vil skrue højre op for at opnå det samme lydtryk, med det resultat at anlæget køre hårdt og dermed lyder dårligerer.
Jeg byggede selv engang et lytterum! hvor tømmerene satte stål rekler et par cm. fra den solide væg, her tror jeg at vi havde det samme problem som du står med. Efter meget tids tweek, besluttede vi os til at bore små huller i vægene og fylde polytan skum ind, så mange stæder som muligt. Og det gav det mangledene knald i bassen.
Der findes et firma der hedder WM Akustik, det er dem der har lavet flere artikler i high-fidelity. Personligt mener jeg at de kan give dig nogle gode retningslinjer, og det er ofte pengene værd at få målt sit rum ud. WM-tlf: 8612 1502. så man ikke famler i blinde med ægge bakker og ryatæpper.
hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svar, desværre har jeg ikke lagt billeder ud på hifi4all endnu, må scalere de lidt ned, men prøv at gå her for at se lidt på rummet http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1584
Kør lidt ned, så kommer der et åbent billede af "højttalerenden" af rummet, den eneste væg der ikke er solid er væggen bag bogreolen, dette er en trævæg hvor der bagved er et hobbyrum. Jeg har overvejet at tage indervæggen ned inde i hobbyrummet , isolere, og sætte vægen på plads igen, men jeg er ikke sikker på resultatet. Der kommer også flere billeder men disse må åbnes.
Jeg har tænkt lidt og er så næsten overbevist om det er loftet der er synderen. Fra loftpanelet til gulvet oppe i stuen er der vel ca. 20-25 cm, mest med hulrum vil jeg tro !! Det er måske dette der gør, at når man sidder oppe i stuen føler man ingen bas i gulvet men man hører den jo. Så det er jo smart men, det hjælper jo ikke nede i kælderstuen... Uhhh, har ikke helt lyst til at rive loftet ned altså...
Ja, det med "nøgne" rum er jo "moderne", et studie skal også nu være så levende som muligt, og altså, det er ikke fordi lyden er dårlig, men jeg havde egentlig forventet mig noget anderledes lyd. Specielt er jeg nu skuffet over bassen fra pladespilleren men jeg leger stadig med placeringen af højttalerne....
Niels.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|