Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audiovector lyd ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har lige købt et sæt Audiovector MI3 Super højttalere.

Desværre synes jeg at bunden er lidt for påtrængende/anmasende. Er det noget, som andre kan nikke genkendende til hos Audiovector? Eller er det kun i mit set-up det forekommer?

Af udstyr spiller jeg på følgende:

NAD T753v1 surroundreceiver med en NAD 216 THX effektblok på pre-out udgangene foran. CD-spilleren er en NAD C542 (som p.t. er til rep. hos Audionord). Signalkablerne er hjemmelavede sølv-kabler, som burde være rimelig lyse i lyden. Højttalerkablerne er Dali Boa i singlewire.

For god ordens skyld skal det siges, at jeg kommer fra B&W 602S3 på T573'eren effektforstærker. Disse tjener nu som baghøjttalere, og har dermed erstattet mine 601'ere.

Har I nogle forslag til, hvordan man kan "kvæle" bassen lidt på MI3'erne? Eventuelt vha. NordOst kabler?

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 18 November 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej Gmorg

Inden du farer ud og spenderer et par tusenlapper på kabler; gå i  jem + Fix, køb en kork-pudseklods til ca. 10 kr, skær den i 4 stykker og placér dem under din CD afspiller  -  Måske det kan fjerne en del af basoverskuddet !

Mvh. Kim

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Det er da et billigt forsøg, som er værd at prøve.

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Prøv at køb at købe ekstra af klodserne og stil også højtalerne ovenpå dem. Og sørg så iøvrigt for at give dem plads  i forhold til bag- og sidevægge. Placering af højtallere betyder urimeligt meget...
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej Gmork,

Nu skriver du ikke meget om hvordan de er placeret, men jeg vil umiddelbart tro at de er skubbet for langt ind i hjørnet af rummet, eller bare op ad bagvæggen. Blot +25 cm end det jeg tror du har, vil gøre underværker. Som de andre også foreslår, kan det også være fordi dit gulv virker som en stor basforstærker, afkobling med kort/gummi eller andet kan måske løse det. Uden igen at vide det, kan det mærkelige også forekomme at spikes ligefrem fjerne unoder. Prøv dig lidt frem og tilbage inden du investerer i alt for meget dyrt udstyr.

Hvis du sammenligner designet på de to højttalere, vil du også se at basreflex porten sidder bagpå m3éren, mod forpå som jeg lige husker på 602éren, dette betyder virkeligt noget for hvordan højtaleren kan placeres.

/Cerb

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at kork er et forsøg værd. Jeg havde kork under mine k3 su'ere, og det slugte (for) meget af bassen.

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Mht. placering af højttalerne, så står de 40 cm fra bagvæggen og 30 cm fra sidevæggen. Derudover er de vinklet rimelig meget imod lyttepositionen, da de skulle spille rimelig on-axis. Og ja, portene sidder bagpå, hvor de før sad foran.

Derudover står de på spikes oven på nogle 50-ører.  (Rigtige platter er på vej)

Jeg har linket til et billede, så I kan se hvordan det er placeret. Og jeg ved godt, at sofaen står lidt i vejen, men det er ikke verdens største stue. Den er ca. 4x6 meter, men har en står åbning til en anden stue ca. 6x7 meter.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 19 November 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Der skal bare et par sokker i reflexportene

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 November 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forstå det, jeg synes netop AV spiller utrolig flot og præcis bas, uden den bliver buldrende.

Du bør nok overveje det med at investere i noget kork, alternativt er der måske din Nad der gør det hele for mørkt i det. Evt. prøv at lade dem vinkle meget mindre imod lytte positionen, det burde overhovedet ikke være nødvendigt i sådan et lille rum, den vinkel de har nu, er jo lige med at basporten smider alt inde i hjørnet, som sikkert giver det et boost i de nedre frekvenser...

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 19 November 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Dit rum giver dig ikke mange muligheder.

De står for tæt på både bag- og sidevæg, til at det kan blive rigtig godt. Prøv at følge rådet med sokken eller andet materiale til dæmpning i basrefleksporten.

Ideelt set, ville cirka 75-100 centimeter til sidevæg være at foretrække og afstanden til bagvæg 50-60 centimeter fra bagvæg. Afstanden til bagvæggen har du dog mulighed for at ændre en lille smule. Det blive desværre heller ikke bedre af, at sofaen står så tæt på den ene højttaler. Den ene højttaler får ikke den nødvendige "luft" til at lege med...

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 19 November 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej Igen,

Nu kan jeg ikke huske om man i det hele taget kan komme til at stoppe noget i porten på en m super, men det kan du jo selv se Gmonk, Ellers:

Det med en sok i basporten, er en måde at løse det på. Det er dog en anelse drastisk, da det er meget at dæmpe den. Et andet trick er at bruge sugerør i porten, dette nedsætter dæmper mere kontrolleret om man vil. Hvis du vil forsøge med noget i basporten, så husk at det øverste hul er til diskanten, og det ødelægger perspektivet hvis du stopper den til.

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 19 November 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

De er vinklet meget indad, prøv at rette dem lidt mere op. De fleste snakker om at 75-100 cm er det optimale til bagvæggen, det er skam også korrekt - det er bare hulens svært at opnå det i en stue , hvis den ellers skal være brugbar til andet end musik . Omkring buldrende bas hvad med at låne et sæt NO flatline med hjem ? De er alt andet end dominerende i bassen og kan måske være det der lige fungerer i dit rum og setup  

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen alle, og tak for de mange foreslag.

Jeg har i dag lånt et sæt NordOst Blue Heaven signalkabler med hjem, samt et sæt Solar Wind højttalerkabler.

(Mente i specifikt Flatline 2 eller Flatline 4, og ikke de dyrere kabler?)

Umiddelbart hjalp de ikke på problemet.

Derudover har jeg flyttet og vinklet højttalerne som foreslået... Uden virkning. Derefter har jeg sat kork klodser under højttalerne, dette hjalp HELLER ikke på problemet.

Det eneste der virkede var "sokken" i refleksporten. I mit tilfælde var det dog et sammenrullet viskestykke. Dette virker dog lidt FOR godt, så i morgen vil jeg forsøge mig med sugerør istedet.

Derudover vil jeg prøve at låne en Primare I30 forstærker i Expert.

lehmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej Gmok s.

Jeg har selv m3 super,jeg har købt Sound Care super spiks,og det er virkelig noget som for styr på bassen,det vil du ikke fortryde,men det er da et forsøg værd.

mvh Allan.

Til top Vis lehmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lehmann

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Desværre må det nok konstateres, at du har samme problem som mig, da jeg lånte et sæt Mi3 sign. Problemet ligger i, at basrefleks porten peger bagud. Det kan give en stor forstærkning af basområdet. Derfor har du sandsynligvis heller ikke oplevet problemet fra dine B&W.. og ville nok heller ikke hvis det var selvom de var større.. da basporten sidder på fronten. Dine AV Mi3 skal ca. 2-3 meter ud fra bagvæggen.. sådan er det bare. Og den med at putte en sok i hver port dur altså ikke. Hele systemet er afstemt efter porten. Det her er så et godt eksempel på, hvorfor det er så vigtigt, at prøve udstyret af hjemme inden man køber det.. Hvis du kan, så ville det nok være en god idé, at prøve et andet sæt højttalere.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har rodet en del med problemet, og den umiddelbart bedste løsning er, som nævnt tidligere, en strømpe i portene. Alternativt, så skaf nogle "puder" i stedet for spikes/std fødder.

AV M3 skal stå LANGT fra bagvæggen, gerne mere end en meter. Afstanden fra bagvæg må ikke være den samme som til en sidevæg - det giver en masse ubehageligt brum og buldren.

Hvis du fornemmer at det er gulvet som spiller med, så er det i gang med alternativ afkobling såsom skumgummi fødder.

Er det ikke gulvet, så prøv at flytte lidt rundt på dem, 1 cm af gangen, og prøv også at vinkle dem i alternative retninger.

/HC

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tror rummet har meget indflydelse. Mine M3 Avantgarde står langt under en meter fra bagvægen (godt nok skråvæg) og jeg her ingen problemer med for meget (buldrende) bas overhovedet, så jeg er lidt overrasket over at andre oplever problemer på det område.

Som de andre skriver... Prøv at rokere så meget rundt med højtalerne som muligt. Evt. overveje at prøve med f.eks. JJaz eller SD fødder for at afkoble højtalerne fra dig gulv.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Jeg tror rummet har meget indflydelse. Mine M3 Avantgarde står langt fra en meter fra bagvægen og jeg her ingen problemer med for meget (buldrende) bas overhovedet, så jeg er lidt overrasket over at andre oplever problemer på det område.

Som de andre skriver... Prøv at rokere så meget rundt med højtalerne som muligt. Evt. overveje at prøve med f.eks. JJaz eller SD fødder for at afkoble højtalerne fra dig gulv.

Det kommer også an på hvad vægen er lavet af, beton "lyder" anderledes end eksempelvis gips.

De bagudvendte porte på M3'eren er deres største svaghed - som ikke er at finde på 6'eren

/HC

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Ovenstående kan afgjort bekræftes af undertegnede, dog er mine nuværende M3'er blot Audiovector M3 plain... Jeg har måtte rykke dem 1,5 meter fra bagvæg for at få mudret ud af rummet - og nu er rummet alt for stort (60 m2) - så de arme M3'er fylder alt for lidt...
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det kommer også an på hvad vægen er lavet af, beton "lyder" anderledes end eksempelvis gips.

De bagudvendte porte på M3'eren er deres største svaghed - som ikke er at finde på 6'eren

/HC

[/QUOTE]

Ahh. Du har nok fat i noget der. Jeg har nemlig gips væge

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes