Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 02:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA mangler bas! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 20 November 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Heya!
Har købt et par små SA højttalere forleden. De spiller rigtig godt i diskant/mellemtone området sammenlignet med mine Dali 6006. Men der er jo næsten ikke noget bas i SAerne. Det gør desværre at de slet ikke kan spille rock eller den slags. I stedet for at spille dejligt bredt, bliver det hele meget mere kompakt og snævert. Meget dødt, fordi der mangler bas. Og da jeg er meget glad for AC/DC er det lidt af en katastrofe! Så har overvejet en subwoofer!
Så hvilken subwoofer ville passe til dem? Jeg ved faktisk ikke hvad model SAerne er. Det vidste sælger heller ikke, men de er ca 4 år gamle, med en basport på ca 3-4 cm i diameter på fronten, så har de biwire terminaler, en 5,5" bas/mellemtone og en soft dome diskant. Og så står der System Audio på fronten, og ikke SA som på de nye. Men det meste af det er jo meget typisk for SA, så det kan i vel ikke identificere den på..  Men det var det med en subwoofer! Jeg tænkte i første omgang på en Dali SWA12 som jeg har overvejet længe, men jeg tænker også lidt på en System Audio sub nu (ingen specifik). Har også overvejet 2 små subwoofers, så hver højttaler har en. Hvad synes i? Subwooferen må helst ikke overstige de 2.000 kr og må gerne være brugt.

Så har jeg så et sidste altafgørende spørgsmål: Kan man tilslutte en subwoofer til en Luxman LV103U? Den har hverken Pre-Out eller Main In. Jeg har dog en anden Luxman (L-10) med Pre-Out og Main In. Men jeg ved ikke hvordan man tilslutter en subwoofer til et stereo setup, har kun prøvet til et surroundsystem hvor det jo giver sig selv (Sub Pre-Out).

Så, nogen der kan hjælpe ?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Ja, tror jeg nok.

Hvis det skal være Dali, så hellere Suite S.1.2, den er mere stram end SWA12. Men ellers kig efter AudioPro, der er mange modeller at vælge imellem i prisklassen.

Du kan tilslutte en stereoforstærker med højttalerkabler, et træk fra forstærkeren til subben, hvis den har højttaler-indgang (altså terminaler) - de hedder high-et-eller-andet. Det er ikke standard på alle subs, men tilslutningsforklaringen står i manualerne.

Se side 3 her for alternative setup muligheder, f.eks. med effektblok. http://www.dali.dk/PDFFILES/currentmanuals/swa_8_and_12.pdf

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Subben skal have højttaler indgang ( high input ), dvs. ledningerne fra fronterne ryger gennem subben og ud igen til fronterne (sa'erne). Dette er en mulighed, men mange subs har ikke denne funktion!

Hvad sub angår, jo flere jo bedre, men det er sværere at integrere, men sammenhængen kan blive bedst på denne måde, med dit budget skal du dog holde dig til 1.

SWA12 er et udemærket bud, personligt synes jeg dog, at den svinger bedst med film...

Suite 1.2 er langt bedre til musik, men desværre ikke indenfor dit budget, heller ikke brugt.

Om SA laver nogen gode subs er svært at sige, kender dem nemlig ikke :)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

wamba - samme tanke

...dog har jeg selv solgt Suite sub til 2K, så det kan lade sig gøre brugt hvis du er heldig

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 20 November 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Ej da, du er da blevet snydt så, den er da mere værd afhængig af alder osv.

Men ja, ellers samme tanke :P

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

En vens ven solgte på et tidspunkt en suite 1.2 sub til 2k også.. og nyprisen er 5000 kr., så det er da begrænset hvor meget mere man kan få?

Men det er vel ligemeget.. Chancen for at den ligger brugt til over 2k er jo rimelig høj.. Det skal forresten siges at subwooferen nok også skal bruges til film, med et par Dali 6006 til fronthøjttalere. Jeg vil dog sige at musikken skal prioriteres højest, og den altså ikke BEHØVES at bruges til film.

Så det jeg mangler nu er vel egentlig nogle gode bud

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Forresten,  princippet med at forbinde det således: Forstærker>sub>højttalere, er vidst også den funktion der oftest bliver benyttet i passive subs.. ikke sandt? Har engang haft en passiv der brugte den teknik

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Et andet (GODT) alternativ, ISÆR når HIFI-gengivelse vægtes højt, vil være en kappa sub -det er både en aktiv sub samt m. højtaler indgange, så de let kan forbinde den til dine SA højtalere via alm. højtaler-ledning. Vil mene at en brugt-pris vil være omkring 4 K plus/minus et par kroner, så dit budget vil blive "sprængt", men synes at de extra kroner vil være godt givet ud.

'Mener at netop Kappaens RABOS ( rumkorrektions-) system hvor du kan trimme/tilpasse subbens output, er det eneste der du'r, når vi snakker HIFI-tilpasning af sub.

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Helt ny Kappa-sub kan købes ved Audiovision i Skive til 5995,00 - jeg overvejer selv at anskaffe mig sådan en fætter og har egentlig fået det input jeg gerne vil have omkring den. RABOS skule ganske rigtigt fungere endda særdeles godt.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Man kan næsten sige sig selv, at en enkelt 5.5" bas i et lille kabinet ikke duer til hårdslående rock. Men prøv en lidt større model fra SA.. der er ikke de samme problemer.

Jeg har et sæt SA1070 stående, og de er helt vilde med rock....  Hverken Rage Against The Machine, Rammstein eller AC/DC mangler noget. Og som nogle ved, er jeg inkarneret Nirvana-fan. Jeg ville ikke kunne leve med et sæt højtalere, der ikke kunne spille disse plader.

Men... SA har helt klart sine begrænsninger. Tordnende høj musik med masser af bund er ikke deres force.
Men kombineret med en strømstærk forstærker på 50-100watt, spiller de glimrende. De er utrolig hurtige, og i modsætning til hvad man skulle tro, så mangler der IKKE bund. Folk spørger ofte hvor min sub står... Men.... har ingen!
Til gengæld skal man ikke spille voldsomt højt, før de små enheder begynder at bevæge sig ret meget.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Kappa subben er ganske udmerket, men jeg ville ikke stirret mig blind på den pga RABOS, det er trods alt kun tale om en 1 bånds PEQ som i nogle tilfelder kan være nok, og i andre ikke. Brugtprisen for den ligger rundt om 3500, jeg købte, og solgte min for nevnte sum.

Jeg kan med hånden på hjertet anbefale Behringer DSP1124P der er en 2x12 bånds PEQ, og koster ca 850kr i Danmark, eller 700 fra Tyskland

Den kan tilkobles en hvilken som helst subwoofer, og vil afhengig af dit værelses akustik være en gudegave, eller fullstendig overflødig.

Hos mig er den en gudegave da jeg er en stor peak ved ca 55hz, den og andre små ujevnheder er nu dæmpet vha 7 filtre.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 December 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Man kan næsten sige sig selv, at en enkelt 5.5" bas i et lille kabinet ikke duer til hårdslående rock. Men prøv en lidt større model fra SA.. der er ikke de samme problemer.

Jeg har et sæt SA1070 stående, og de er helt vilde med rock....  Hverken Rage Against The Machine, Rammstein eller AC/DC mangler noget. Og som nogle ved, er jeg inkarneret Nirvana-fan. Jeg ville ikke kunne leve med et sæt højtalere, der ikke kunne spille disse plader.

Men... SA har helt klart sine begrænsninger. Tordnende høj musik med masser af bund er ikke deres force.
Men kombineret med en strømstærk forstærker på 50-100watt, spiller de glimrende. De er utrolig hurtige, og i modsætning til hvad man skulle tro, så mangler der IKKE bund. Folk spørger ofte hvor min sub står... Men.... har ingen!
Til gengæld skal man ikke spille voldsomt højt, før de små enheder begynder at bevæge sig ret meget.

Den eneste SA'er jeg har hørt der kunne levere et rimeligt pænt niveau i bunden er 3070 - nogle halv store klepperter . Men deciderede dybbas speakers er de ikke    

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 December 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Hurtig skrev:

Den eneste SA'er jeg har hørt der kunne levere et rimeligt pænt niveau i bunden er 3070 - nogle halv store klepperter . Men deciderede dybbas speakers er de ikke    

Nej ikke en gang en SA7k kan spille en ordentlig dybbas, i mine musikerrøre spiller de altså helt forkert, fin top og mellemtone, men med en alt for kraftig øvre bas, hvilke er typsisk for små enheder og en dyb bas der ikke er fysisk til stede, de spiller faktisk som et par gode høretelefoner.

Nu får jeg sikkert på puklen og det er så ok, men husk nu i andre må jo gerne kunne lide dem, smag og behag er jo så forskeligt. 

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Thinking about buying sa520 myself. Love the sound of 1280 but dont have room for floorstanders. One thing needs to be pointed out here: a
subwoofer is NOT the solution for having bought too small speakers. Change speakers if they do not have the bass needed. This is because of two
reasons; most subwoofers (except a few very expensive ones, and they will overwhelm systems like these anyway) are CRAP. Second, subs do not
perform well in the higher bass regions. If you use a subwoofer in the usual price range it will ruin the sound quality of the SA:s. Subwoofers should
be used for deep bass as intended. Personally I don't care for deep bass at all, but I do care about good mid-bass. Sometimes people think they
want deep bass when they in fact want mid-bass, and the best (only) way to achieve this to buy speakers with good mid-bass, preferrably with a
separate power amp to really move the woofers. An example regarding mid vs deep bass: many rock/metal listeners think they need big speakers
with deep bass. These speakers will often make metal records sound muddled and indistinct. A speaker with little deep bass and lots of good mid
bass will perform much better. Never heard Metallica sound as good as with sa1280. On the other hand, listening to house/techno with lots of
synthetic sounds and deep bass is much more fun with a bigger speaker with bigger woofers (or a good subwoofer, rare as they are).
Til top Vis fredrikolsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredrikolsson

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes