Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reference højttalerstander (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter, hvis ikke den bedste, så ihvertfald en rigtig god stander til mine Dali Grand Coupeer. Jeg har søgt lidt på H4A og fandt
kun lidt om emnet. Jeg har lige nu nogle VM Blackfoot 60 cm - fyldt med kvartssand ø 1-2 mm. Jeg har jagtet problemer i min kæde alle
andre steder end her og de senste dages test har vist at denne stander lader meget tilbage at ønske. Jeg har skiftet top og bundplade (er
det virkelig støbejern- de synger ihvertfald lige som en stemmegaffel) ud med 16 mm spånplade. Jeg bruger kork i stedet for spikes
(cement/kork gulv) og kork mellem stander og ht. Og hold da lige op hvor har det givet mere liv, krop og detalje for ikke at sige
stereoperspektiv. Nu begynder de kære Coupeer virkelig at yde, det jeg ved, de burde. Standeren er dog stadig langt fra så stiv som den
burde være. Så dette er kun på forsøgsbasis for at finde ud af, hvordan man skaber en god/perfekt stander. Standeren er uhyggelig vigtig
for ht'erens
ydelse har jeg fundet ud af.

Så hvad findes der af købe muligheder? Jeg har kigget på VM's reference udgave hos Klubben, og den ser da noget mere tilforladelig ud. Så
findes der jo Audio Magic Genta og Audiostyle. Men hverken design eller konstruktion falder umiddelbart i min smag. Som jeg ser det bør en
stander ideelt være lavet ud i et. Det vil sige top og bundplade skal være svejset til midterstykket for optimal stivhed og overføring af
energi. Desuden skal støbejern undgås for enhver pris. Så skal man gå efter stål? eller hvordan? Jeg har hørt en træstander og det var ikke
lykken. Den skubber ligesom hele frekvensområdet en tand op samtidig med at det bliver (frem)hævet. Desuden slører de lyden.

Jeg overvejer også at få min svigerfar til at svejse nogle til mig. Jeg havde forestillet mig nogle hvor top og bundplade er lavet i 1 cm rustfrit
stål. Imellm disse svejses så fire store firkantede rør med en bredde på omkring 8-10 cm (godstykkelse omkring 5 mm), der kan fyldes med
sand. Højde omkring 60 cm. Jeg
pønser også på at få sat nogle fødder på, der kan justeres, men som har en relativt stor kork-kontaktflade til gulvet i stedet for spikes.

Nogle ideer? Alle input i velkomne

vh Oluf
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf

Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige et smut i København i går. Her var jeg inde ved klubben på Frederiksberg og kigge på deres forskellige standere. De havde
både VM reference og forskellige soundstyle og så en til 805 signature. Fælles for VM og Soundstyle er at de er lavet af noget meget tyndt
metal. Banker du på rørene eller top og bundplade er det lige før det hele synger så meget at du får hovedpine. Jeg spurgte så en af
ekspedienterne om det ikke var et problem. Han mente så at jeg bare kunne købe VT feet og lægge imellem ht og stander og så var jeg ude
over det problem. Han understregede sin pointe med at fortælle at de puttede VT feets under deres udstyr til flere hundrede tusinde
kroner...og det var der ikke nogen der havde klaget over endnu.... så det mente han heller ikke jeg ville...Nå! Så er der vist ikke mere at
sige til det.

Den eneste nogenlunde fornuftige stander det lykkedes mig at opdrive derinde var den til 805 signature. Den rungede ikke helt så grelt og
var også i en lidt kraftigere udførelse. Men så var prisen også lige 5000,- kr. Og så tillidsvækkende var den altså ikke.

Nå inden jeg skulle hjem, var jeg lige et smut inde ved KF-scanAudio på yder Frederiksberg. Her fik jeg mig en rigtig god snak med den
unge ejer. Se det er hvad jeg forstår ved en rigtig Hifi forretning hvor der er tid til at snakke og diskutere - og hvor det ikke bare gælder om
at få smidt kunden ud af døren på fem minutter med favnen fuld af køb - uden alt for meget diskussion.

Nå men han viste mig en Audiomagic stander i kælderen i en 6mm udførelse. Den virkede sgu ret meget mere overbevisende og kostede
vist omkring 1700,- for et sæt. Se det virkede straks mere rimeligt. Og han fortalte så at man kunne få top og bundplade i helt op til en 20
mm udførelse, hvor den så vejede 36 kg. Se det lyder virkelig seriøst.

Så jeg vil gerne høre fra folk, der har erfaringer med Audiomagicstandere i de mere kraftige udførelser. Men alle input er stadig velkomne.

Så fortæl nu om jeres erfaringer med gode standere.

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du søger et alternativ, så prøv lydbutikken på frederiksberg.
Jeg ved ikke hvad man skal mene om designet men deres standere virker sgu!! Dvs, de gør ikke ret meget andet end at koble lyden helt fra.. Meget effektivt! bruger selv et par standere derinde fra..
Kig evt på hjemmesiden www.lydbutikken.dk - en meget spøjs side der egentlig illustrerer meget godt hvilken type forretning og mennesker vi har med at gøre!
Men ellers er det jo altid bedst at køre forbi en tur..

God stander-jagt!
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om, det vil være et forsøg værd. jeg vil kigge derind næste gang turen går til Kbh. Er det Epos eller project standerene du har
købt? Og lyttede du til begge modeller? De ser måske ikke helt så kraftige ud, som jeg godt kunne tænke mig, men derfor kan jeg godt give
dem et lyt.

vh Oluf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes