Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gode råd til nye hifi-folk!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Der er utrolig mange indlæg som lyder ca. således, :"Jeg har xxxx kroner og vil gerne have en fed højtaler, hvad skal jeg købe???".

Der har været en masse skrækeksempler på at folk tankeløst slynger højtalerfabrikanter og modelnumre ud.

De stakkels mennesker som endnu ikke ved at ens egen lydsmag er lige så individuel som vores smag i tøj, musik, kvinder med mange flere.

Hvis en "lille ny" skal have en jordisk chanse for ikke at købe katten i sækken er vi som giver disse gode råd nødt til at lade vores eget egoindkøbte udstyr gå fuldstændig i baggrunden.

Måske var det en god ide at lave en del af sitet her til en "gode råd om at finde sin egen smag, gode råd om at finde udstyr som faktisk honorerer ens egen smag ect."

Man ville da kunne se en masse nye hifi-folk undgå de faldgruber der ligger i ikke at danne sig sin egen reference, men købe/overtage en "fed"/"trendy" holdning fra andre herinde, med lydmæssigt indavl tilfølge.

Min opfordring til hele forumet er at vi prøver at hjælpe folk til at være handlingsorienterede mere end kopiorienterede. Det vil være i alles interesse, forretningerne vil få flere bevidste kunder, kunderne vil få en bedre oplevelse og mange vil finde det de ønsker om det så er en boomboks fra klubben eller andet, så er det en 100% succes hvis og kun hvis kunden har fået dækket sit eget behov og ikke vores.

mvh. Asger

Til top Vis Monolith-III's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolith-III

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Helt enig, jeg synes dog at der er mange herinde der er gode til at anbefale varer, men dog tilføje at man bør høre dem selv. Der er dog ingen tvivl om at Hi-Fi Klubben tjener mange penge på at folk ikke har mange andre valg, eller aldrig har hørt andet end deres produkter.

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 26 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give dig ret og så alligevel et men.

Når en bruger spørger er det jo forde brugeren mener vi andre har nogle gode forslag til til hvad der er god lyd og hvad der er godt billed. En bruger får så mange svar som brugeren så må tage til efterretning og så selv foretage sig det som du så henviser til. Altså selv tage de kritiske sko på og kigge i forretninger, spørge sælgere og røre ved tingene. Jeg tror brugeren er bedre ved, starte her og få "rod og villedning" om produkterne. Vi der svarer har jo osse forskellig smag. Selv 2 med samme anlæg, ht og tv har måske ikke samme opfattelse med hensyn til kabler og så lyder det forskelligt alligevel.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo selvfølgelig større hvis man ikke har så mange forretninger til at udvælge fra, men er det ikke bedre at man som ny hifi-bruger får et indtryk af hvad man egentlig kan lide?

Kan i huske den stakkel som havde købt et par Dali på opfordring herindefra. Han kunne ikke styre sit raseri, men derudover havde han faktisk en pointe i at hans billige, ikke-hifi højtalere spillede bedre end dem han havde købt, hvis vi lige sluger kamelen og har respekt for hans personlige smag, så havde han fået en løsning på et behov som ikke var hans eget men Dali-elskernes.....

Hvis denne unge man havde fået nogle værktøjer til at finde sin egen smag/preference ville han meget lettere kunne finde et alternativ som faktisk ville gøre ha glad, og det er vel det som det handler om, jo større smil i "fjæset" des bedre løsning.

Min tråd bør nok bruges til at liste de gode råd man kan give til at finde sin egen smag i elektronik.

Til top Vis Monolith-III's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolith-III

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Man kan jo starte med at finde ud af hvilken musik man spiller meget og godt kan lide, derefter kan man finde ud af om man vil holde fester eller høre musik for sig selv eller endda se film. Derefter bør man finde den højttaler der kan formidle ens ynglingsmusik på den måde an bedst kan lide, man skal selvfølgelig heller ikke glemme at man skal have en forstærker der passer til højttalerne. Her skal man også selv høre sig frem om man vil have 110% kontrol ved store lydttryk med en gigantisk effektblok eller om man vil have en mere afslappet lyd.

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 26 November 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej !!

Hvad med at læse et par af de rimmmelige gode HIFI-Blade

feks.Hi-Fi World eller Hi-Fi News de plejer ikke at være så farvet.

Og når det så er gjort så brug sine øren, og kig i pengepungen og

se hvad der er råd til for man kan jo opbygge det hifi over et par år,

men dine øren er nu de vigtigeste og hvis du syndes det lydder godt

så køb det, for det er jo dig der skal lytte til det??? og ikke de såkaldet

experter her inde i dette forum.

Hilsen Poul Moren // har leget med hifi i over 30 år.

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Lad mig prøve at lede jer lidt på geled, i hvordan jeg tænker.

Idag er størrelsen på lydbilledet en meget vigtig faktor for mig.

Dette blev vagt da jeg hørte KT's demo i Falkoner-SAS, hvor de spillede på Watt-Puppy, drevet af Audio-Research, samt en oplevelse jeg havde i Ljubliana, hvor jeg hørte den største Shahinian spille med standard elektronik, og sidst men ikke "mindst" , Proac's dipol drevet analogt også i SAS-Falkoner.

Alle disse setup bød på en meget stor og rummelig opevelse, nok med Shahinian som den mest kantede, men med stor charme, hvis man ellers kunne lukke ørerne for de andre rædselsfulde parametre disse var eksponent for.

Samtidig er den store dynamik blevet en vigtig ting efter jeg lyttede til Eben X3 i hedengangne SK-Vejle.

Intimiteten, eller det mange vil kalde stemning er kommet til som en vigtig parameter efter jeg hørte Red Rose's mindste 2 vejs højtaler på analogt udstyr spille Jimmy Hendrix.

Når jeg nu ved hvilke parametre jeg godt kan lide er det fantastisk meget nemmere t scanne de forskellige butikker for man spørger ganske enkelt efter det man godt kan lide.

Hvis forretningens personale så kan deres kram vil de kunne finde elementer som honorerer dette.

mvh. Asger

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Det lyder som den mest effektive måde at finde sit anlæg på..

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 26 December 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej Asger.
Super indläg. Jeg syntes også at der en hjälpetråd vil väre en god ide.

Som mit forum navn antyder, så beväger jeg mig selv i de billigere prisklasser og deraf kender jeg ofte de billigere ting. Et meget stereotypt svar til nye er ofte "köb en NAD/Harman og et par brugte Dali höjtalere". Brugt kan väre kompliceret og selv jeg som gammel rotte har brändt nallerne flere gange på brugt. Og det er ikke altid at en stor strömstärk motherf**ker er det rigtige - men bare en lille Denon M33 vil väre et stort skridt fremad (og den lille Denon med en god höjtaler kan väre noget der tänder en ild der kommer til at brände resten af livet.

Det er vigitgt at möde folk hvor de er ! Ellers er man bare en besserwesser og burde måske undlade at skrive....

Med disse ord vil jeg önske et godt nytår hvor vi kan läre af hinandens erfaringer og respektere hinandens smag...

Mvh Sören

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det indledende spørgsmål er jo umugligt at svare på, med de info som du har beskerevet i dit første indlæg. Det er faktisk det der går galt i næsten alle spørgsmål af den slags.

Det bedste råd HVER gang er at LYTTE i forretningerne og hos venner og bekendte. Alle forslag der kommer herindefra er jo draget af egne erfaringer og ikke den "nye hifi intr. køber".

Når der så er lyttet til noget forskelligt og derved har fundet det man gerne vil have, ja så kan man spørge herinde for at få gode råd mht. priser og sammensætninger af anlæget samt evt. et alternativt valg hvis dette ikke er hørt af "den nye" endnu.

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 December 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hmmm jeg kan ikke rigtig se hvad det er der er galt med det folk råder de spørgende til at købe.

Man kan jo kun tale ud fra egen erfaring. Det ærgelige er at folk nogen gange har en tendens til at rose det de selv har til skyerne, selvom de måske ikke er helt tilfredse.

Jeg synes dog generelt at folk er gode til at skrive at man skal tage ud og lytte på noget forskelligt, hvilket i mit hoved burde være en selvfølge.......man køber vel heller ikke en bil uden at ha´ kørt en tur i den vel? Min oplevelse med Hifiklubben når jeg har taget en stak cd´ere med derned er også rigtig positiv. Det gør det nemmere for dem (eller hvilken som helst anden butik) at spore sig ind på hvad der er man søger.

Nogen gange er det billige Lumatron 5.1  til 1299,- jo perfekt til folks brug og forventning.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 26 December 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:

Hmmm jeg kan ikke rigtig se hvad det er der er galt med det folk råder de spørgende til at købe. Enig, men det er nu meget nemmere at "råde" når man har en refference.

Man kan jo kun tale ud fra egen erfaring. Det ærgelige er at folk nogen gange har en tendens til at rose det de selv har til skyerne, selvom de måske ikke er helt tilfredse.

Jeg synes dog generelt at folk er gode til at skrive at man skal tage ud og lytte på noget forskelligt, hvilket i mit hoved burde være en selvfølge helt enig.......man køber vel heller ikke en bil uden at ha´ kørt en tur i den vel? NO Min oplevelse med Hifiklubben når jeg har taget en stak cd´ere med derned er også rigtig positiv. Det gør det nemmere for dem (eller hvilken som helst anden butik) at spore sig ind på hvad der er man søger.

Nogen gange er det billige Lumatron 5.1  til 1299,- jo perfekt til folks brug og forventning. HE HE

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2005 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Nu burde det jo være underforstået at man selv har ansvaret for at lytte på det anlæg man har tænkt sig at anskaffe...det mener jeg godt man kan forvente når vi er nogle herinde der trods alt er flinke og bruger vores tid på at videregive egne erfaringer, for det kan ALDRIG blive andet end egne erfaringer, egen smag og konkrete oplysninger vi har tilegnet os, som videregives!

Den nævnte barnlige opførsel som en Dali-køber lagde for dagen herinde var for dum, i og med han helt og holdent selv havde ansvaret for at vurdere om det han anskaffede sig var noget han kunne bruge, om det var noget der faldt i hans smag! Men okay kan man slippe afsted med at give andre skylden for at man selv har trådt i spinatten, er det ikke at foragte 

At man hver evige eneste gang skal understrege at man selvfølgelig selv skal lytte sig frem, burde ikke være nødvendigt da det siger sig selv!

Hvad er det store problem iøvrigt, vælger man at købe brugt kan man som regel altid sælge det videre igen til samme pris og hvad har man så tabt?? Intet udover tid og kræfter, men er det ikke også en del af fornøjelsen ved at interessere sig for hifi??

Det er så min holdning

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Sendt: 27 December 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Henrik300]

Det bedste råd HVER gang er at LYTTE i forretningerne og hos venner og bekendte.[QUOTE]

Helt sikkert! Men kan godt være svært at komme igang!! Har været i en del butikker! Men kan ikke finde noget der fanger! Men Jeg har så også tilgengæld osse sværet ved at beskrive hvad det er jeg vil have! Så det gør det jo ikke nemmer for, mig at fortælle hvad Jeg kigge efter!

Derfor jeg har skrevet i http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33472 hvad min granse er i $$ så jeg kan finde noget at lytte til! For en dag, finder jeg lige den lyd jeg vil have! Men ide´er skal der til!

Ps Derfor jeg altid har en cd i lommen! Man ved jo aldrig!

B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 27 December 2005 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se hvad du mener Monolith.

Synes desværre også folk er lidt hurtige til at anbefale deres eget grej nogengange. Selvfølgelig gør de det, fordi de selv mener det er den rigtige lyd - men derfor kunne man måske nok kigge lidt mere subjektivt på det. Nytter jo ikke noget at anbefale 10.000 kroners grej, til en der kigger efter noget til det halve, eller små tovejs til en der hører heavyrock og leder efter gulvhøjttalere.
 Man må forsøge at hjælpe folk på deres egne præmisser, så er chancen nok størst for at de finder den lyd de søger...

S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 27 December 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Og så en anden ting jeg syntes der er sk*** irriterende. Det er når nogen laver et indlæg og en anden så skriver det er noget møg og kritiserer det uden selv og komme med et bud. Det er jo osse irriterende for den der har lavet indlægget, at andre begynder og diskutere på siden.

Det er vel sådan, at vi alle giver det råd som vi mener er rigtigt og så debatere det sagligt i forfatterens tanke i og omkring emnet. Så bliver det meget sjovere og vi bliver alle meget klogere (nogen af os i hvert fald). Mig selv inkluderet

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 December 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

@Monolith-III

Jeg tror at problemerne opstår når nogen er vandt til at købe ting efter hvad andre kan lide, fordi de måske tror mere på andres hørelse end deres egen.

Det er synd at mange ikke stoler på deres egen umiddelbare dømmekraft, og vurderer selv.

Hvis man end ikke tør lytte til en højttaler før køb, med den holdning at 'det har jeg alligevel ikke forstand på at høre', så har man et problem.

Man må altså gøre sine erfaringer igennem en mængde fejlkøb, og basere sine erfaringer på det.
Jeg mener dog at fejlkøb, der giver erfaringer, og kan udføres uden større økonomisk tab, er en meget stor og vigtig erfaring for den der skal lære sit anlæg og rum at kende.

Hændelsen med den unge mand der købte Dali, og ikke blev tilfreds... Ja han insisterede på at bruge en Denon-forstærker stik imod alle råd !?

Altså var rådene mht. højttalerkøb på baggrund af at en egnet forstærker blev brugt sammen med højttaleren.

Rådgivningen han fik var altså 100% korrekt - blot valgte han altså at ignorere den sidste halvdel, der omhandlede valg af forstærker. Det er aldeles umuligt at forudse den slags når man anbefaler noget, og man må beundre de som har rådgivet i en uendelighed, og brugt deres tid på at rådgive en person der i sidste ende ikke vil tage imod råd om forstærkervalg.

Hvis man ikke selv vil prøvelytte grundigt før køb - ja så må man også selv tage ansvaret for den lyd der kommer ud af det. Den med at give rådgiveren skylden, duer ikke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes