Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Diskant til AL1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hey alle.

Min ene diskant i mine AL1000 er desværre røget en tur. Kan i hjælpe med med hvor man kan få en ny, og hvad prisen ca. vil være? Skal det være en bestemt slags diskanter eller kan man godt sætte en anden slags i? (fx. B&W). Det var for at finde ud af hvor svært det ville være at finde en ny ny!

Så et par AL1000 til salg på dba.dk: der var diskanterne også skiftet fordi de sprang når der blev spillet for højt. Er det mon et generelt problem?!?

Til top Vis Steffen BDE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen BDE

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

problemet opstår fordi der bliver spillet højt på dårlige forstærkere, hvilket giver forvrængning med afbrændte diskanter til følge.

Jeg smadrede diskanter med brokoblede 218ere hele tiden, fordi de ikke magtede opgaven.

Hvis du vil have noget der kan holde,  så skal du finde nogle PA Horn eller en bedre forstærker.

I øvrigt så jeg jeg også ødelagt diskanter med gode forstærkere pga høj varmeudvikling pga. overbelastning (høj musik i lang tid) men der er normalt ikke derfor at de går.

AL-1000 diskanteren er ikke specielt sårbare, men de bliver nok bare mishandlet mere end andre diskanter!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Det er et kendt problem mht. diskanterne.

Du kan ikke bare udskifte dem med en anden diskant, det vil give en helt anden lyd, og kræver at delefilteret skal laves om og højttalerne skal måles.

Kontakt hifiklubben, de kan skaffe de orginale diskanter.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Steffen BDE skrev:

Hey alle.

Min ene diskant i mine AL1000 er desværre røget en tur. Kan i hjælpe med med hvor man kan få en ny, og hvad prisen ca. vil være? Skal det være en bestemt slags diskanter eller kan man godt sætte en anden slags i? (fx. B&W). Det var for at finde ud af hvor svært det ville være at finde en ny ny!

Så et par AL1000 til salg på dba.dk: der var diskanterne også skiftet fordi de sprang når der blev spillet for højt. Er det mon et generelt problem?!?

Du kan ikke bare tage en tilfældig diskant. Tvivler på Vega bare har taget en tilfældig model, og sat til et tilfældigt delefilter.... Nej. Det hele skal passe sammen, hvis det skal lyde nogenlunde hæderligt.

Om det er et generelt problem med diskanterne???Tror det ikke.
Det er nok nærmere et generelt problem, at folk bruger for ringe forstærkere til disse modeller. Mener de er opgivet til at klare 1000watt. Samtidig er impedanskurven ikke specielt venlig (mener jeg) og der er store fasedrejninger. Det betyder at forstærkeren udover at skulle levere en del watt, også skal være meget overdimensioneret og strømstærk.
Typisk driver folk dem med en NAD208 eller NAD218. Ingen af disse er specielt overdimensionerede. Godt nok er de meget voldsomme, men set i forhold til deres ret voldsomme udgangseffekt, er de ikke specielt overdimensionerede. Endnu værre er det når folk begynder at brokoble. Godt nok får man mere effekt, men så bliver den nærmest underdimensioneret!
Man skulle tro at en NAD208 eller 218 kunne spille rigeligt højt, og det kan den sikkert også. Problemet er bare, at AL1000 tåler væsentlig mere effekt end disse kan give. Derfor giver forstærkeren op først, og det forstår folk ikke.
Men en forstærker brænder altså ikke nødvendigvis af fordi den tvinges til at spille højere end den kan. Den klipper bare i signalet. Typisk er det dybbassen der giver for højt niveau. Når denne klippes, bliver det til en tilnærmet firkant, med høj frekvens i sele klippepunktet. Dvs at dybbas bliver til diskant. Med andre ord bliver alle de 200-400 watt forstærkeren kan levere, sendt gennem diskanten. Og det kan den IKKE klare.

Har i øvrigt hørt en historie, hvor en AL1000 skød en bas ud af kabinettet. Den rykkede samtlige fastspændingsskruer ud af kabinettets front, og landede på gulvet. Den var drevet af 2 brokoblede NAD208 eller 218 (kan ikke huske hvilken).
Det skete i øvrigt på et lille værelse på under 25kvm. Det er sgu "noller"!!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Har i øvrigt hørt en historie, hvor en AL1000 skød en bas ud af kabinettet. Den rykkede samtlige fastspændingsskruer ud af kabinettets front, og landede på gulvet. Den var drevet af 2 brokoblede NAD208 eller 218 (kan ikke huske hvilken).
Det skete i øvrigt på et lille værelse på under 25kvm. Det er sgu "noller"!!

Ha-ha den historie er nok dagens bedste joke, hylende morsomt.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Okay, min forstærker er hellere ikke ret stærk (Sony 6x100W..yeah right). Men vidste godt det med at enhederne kunne brænde af med en dårlig forstærker så har med vilje ikke spillet ret højt.

Så må jeg hellere droppe at købe nye diskanter når det er så besværligt at udskifte og tilpasse. Må skaffe dem gennem HiFiklubben så.. der er vist bare desværre RIGTIG lang ventetid, så håbede det var lige meget om de var orginale. But that's life desværre

Tak for hjælpen

Til top Vis Steffen BDE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen BDE

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes