Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forbindelsestyper Amp/Sub/Speakers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret frem og tilbage med hvordan og hvilke kabler jeg benytter imellem hhv Amp, Sub og sidehøjttalere.

Først (det var min allerførste sub) forbandt jeg sub'en (IN) med forstærkeren via gode kabler, og sidehøjtalerne via (OUT), også med gode kabler. Senere prøvede jeg at forbinde sidehøjttalerne til forstærkeren parallelt med kablerne til sub'en. Det gav en bedre lyd.

Senere igen prøvede jeg at forbinde sub'en via (PRE OUT) på forstærkeren med gode skærmede coax-kabler, hvilket gav endnu bedre lyd.

Desværre er der kun et hunstik (SUB IN) på sub'en, og da fx Beatles nogen gange har bassen i den ene side, og andre gange i den anden, og klassisk musik har de store strygere i højre side, og paukerne i venstre, prøvede jeg med 2 skærmede coax-kabler og en adaptor i sub'en.

Det er efter min mening bare sagen, da al basinformation på denne måde kommer med til sub'en.

Har andre en mening, eller måske nye idéer om dette?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Næe men burde tråden ikke havde været placeret under højttalere?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Hmmm... Også en slags idé.
Det kan da godt være, men jeg er ny her (og i øvrigt i ethvert forum) og skal lige lære det. Hvis ADMIN flytter mig, må jeg jo finde mig i det. Sorry

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Nå, der er vist ikke rigtigt interesse for denne tråd. Ærgerligt, for jeg ville gerne have hørt om andres erfaringer på dette område. Sagen er jo den (!) at jeg hørte en ret markant forbedring, hver gang jeg "opgraderede" forbindelsestypen. Forstået på den måde, at da jeg parallelforbandt sub og sidehøjttalere (i stedet for at føde sidehøjttalerne fra sub'en) blev bassen meget fastere, og fx stemmer blev gengivet noget mere tydelige fra sidehøjttalerne. Perspektivet blev også noget bedre.

Da jeg senere forbandt sub'en og forstærkeren via coax-kabel, blev bassen endnu bedre. Endnu mere tør og hurtig, og på flere (især jazz-) plader var stortrommen så knastør, at den næsten stod frit i rummet.

Min sub er ikke "buksebens-blafrer-typen", men en type med to små longstroke-enheder, og port bagpå, som jeg så regulerer efter den gode gamle uldsok-metode.

Jeg spekulerer på, om dette emne er generelt uinteressant, undervurderet eller folk blot forbinder deres subwoofer efter foreskrifterne, og derefter bare lytter og mener at sådan skal det lyde. Jeg tror faktisk at der kan eksperimenteres i disse forbindelser med stort udbytte. Jeg skal måske lige indskyde, at min musik er ret afdæmpet, bortset fra et par gamle Hendrix skiver, lidt Led Zeppelin, noget gammel Clapton og lignende. Metal og den slags er jeg blevet for gammel til. Sådan er det bare.

Jeg håber meget at nogen liiige prøver det af, og evt. kan komme med deres oplevelser i denne tråd.

Rigtig god Jul til alle på HIFI4ALL

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 December 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

freako skrev:

MichaelWB skrev:

Hmmm... Også en slags idé.
Det kan da godt være, men jeg er ny her (og i øvrigt i ethvert forum) og skal lige lære det. Hvis ADMIN flytter mig, må jeg jo finde mig i det. Sorry

Det er hermed sket - der er intet at være ked af

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes