Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bass og knas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Victor1904
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 December 2005 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par gamle højtalere med et par gode store basenheder i. Men jeg skal ikke særlig højt op, før de begynder at knaser. Så de er nok sprunget. Er der så ikke andet at gøre, end at smide dem ud? Der var engang en, der prøvede at bilde mig ind at den slags og/eller lignende kunne repareres ved hjælp af et fænomen, som han kaldte for koning, coning eller sådan noget (ved ikke lige hvordan det så skulle staves). Er det en and?

Til top Vis Victor1904's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Victor1904

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 December 2005 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

Coning? Lyder mere, som om ophænget trænger til udskiftning - der findes firmaer, der ordner det.

Ordet 'coning' lyder som en slags misforståelse - på engelsk betyder 'cone' kegle, den facon de fleste basenheders membraner er udformet i. Men den (membranen) fejler sjældent i sig selv noget.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 December 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder som om den ku trænge til nyt kantophæng.

Men hvis det ikke er en meget dyr enhed vil du være bedre tjent med at købe en hel ny i tilsvarende størrelse. Har jeg lige gjort da mine 8" jamo studio 180 var mørnet op. Satte to helt ny 200 wrms. i og de kan godtnok trykke noget lyd igennem nu.

Har tænkt på at give George Lucas et kald så han kan komme og THX-certificere mit anlæg..

Til top Vis holdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holdt

Victor1904
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Højtalerne er vist ikke noget ekstraordinært. Det er nogle jeg har fundet. Der står WHT80 80wdrift og 160wMusik på bagsiden, ellers intet. Men jeg tror de ville klæde mit setup udemærket med de bassenheder.

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Nå okay. Men bare så du ved det findes der MANGE gode enheder som erstatning. Man kan med fordel gå efter en god subwoofer enhed med papmembran, de kan ofte spille udmærket mellemtone også. Og så er de kraftigere bygget end alm. basenheder.
Til top Vis holdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holdt

Victor1904
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Det lyder tiltalende. Jeg har rigeligt med diskant og mellemtone. En gedigen bass der kan hamle op med et symfoniorkester, det er lige det jeg mangler.  Jeg ønsker så levende lyd, som muligt og kontrabasserne trækker jævnligt det korteste strå her. Måske bør jeg beskrive mit mærkværdige anlæg lidt. Jeg kører en technics-forstærker over en anden (SU-V8 + SU-VX800) og har besat alle fire højtalerudgange. V8 bruger jeg som basforstærker og har derfor sat de tungeste højtalere til den. Over VX'eren kører jeg B&O'erne og ITT'erne. Egentlig ville jeg gerne have haft en tredje udgang på VX'eren, da sony'erne ikke besidder nogen udpræget basskraft. De er vist produceret til Absolut Dance hjemme i dagligstuen og ville i mit tilfælde tjene bedre som mellemtoneslaver. Skulle der komme et ekstra sæt til med den tiltrængte bass, kunne det være fristende at paralelkoble dem på VX'eren. Ville der være nogle problemer forbundet hermed?

Er det ellers problemfrit at skifte en almindelig enhed ud med en sub? Og nogen forslag iøvrigt med hensyn til mærke, model, nummer, prislejer og hvad der nu måtte være aktuelt (9½" med kantophæng (er det derfra og dertil, at man måler?))? Jeg er ikke så velbevandret igen på området.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes