Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Modehøjtalere......???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Så lige lidt på Infinity's nye skud på stammen,deres filosofi er nok at de vil prøve at lave højtalere der ikke ser ud af så meget.Det har sikkert noget med at gøre at en del forbrugere efterspørger god lyd det må bare helst ikke fylde så meget.Læste også engang på deres side en undersøgelse de havde lavet der konkluderede at forbrugere generelt efterspørger højtalere der fylder lidt og er smarte også en udvikling der sikkert er i fremmarch pga. flere får surround og derved får flere behov for højtalere.

Kunnne sagtens forstille mig at en del går ikke så meget op i lydkvalitet det skal bare ikke fylde så meget.Måske er markedet for størrer seriøse højtalere vigende og kravet om pæn design vægter størst over lyden.

Det jeg gerne vil frem til er at for at få ordentlig lyd eks. er det nødvendig med et vist volumen i kabinettet,spørgsmålet er så om ikke fabrikanterne går lidt for meget på kompromi eller er fristet til det for markedets skyld.Kunne vi ikke i fremtiden risikere at få nogle dårligere højtalere eller nogle hvar forskellige kunstgreb er foretaget for at kompensere for eks. et smalt kabinet med lille volumen.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i din betragtning!!

I gamle dage så højtalere i al almindelighed anderledes ud - ofte var de bredere end de var dybe, netop for at få noget mere reel volume. Jvf i den forbindelse de gamle Snell HT'ere (samt "mine" evox - en remake af en gammel Heybrook med samme "atypiske" form".

Men det generelle billede i dag er, at højtalere først og fremmest skal være smalle og strømlinede.

Det giver unægteligt ikke samme volumen og dynamik son den gamle konstruktion, hvor det var kabinettet der trak læsset. Fx Snell EIII, der består af et kæmpe kabinet og en 8" bas. jeg kender få HT'ere der går så dybt og spiller så fedt!

nej du, den gamle stil holder 100%. Og jeg tror at højtalerproducenterne udmærket er klar over dette - problemet er som anført at designet nu også spiller en stor rolle.. Tja, der er fordele og ulemper ved kapitalisme..
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Et smalt kabinet giver jo ikke nødvendigvis et mindre kabinet, prøv at se på hvor dybe de fleste seriøse højttalere er i dag. Desuden giver en bred front på en højttaler jo også en masse problemer, det er altså ikke kun for designets skyld at så mange højttalere er smalle i dag.

Men jeg tror da helt sikkert at vi vil se flere og flere "designer" højttalere fra de seriøse højttalerfabrikanter. Der er et kæmpemarked for den slags højttalere, så det ville da også være fjollet hvis de ikke prøvede at få en bid af den kage.
Jeg synes det er helt fint at B&W, Dali, VA osv tjener penge på at lave designerhøjttalere så de kan fortsætte med at lave gode højttalere til os andre der prioriterer lyden højest

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Læste et interwiev med konstruktøren til Infinity MTS Prelude der stod at de havde proppet en meget kraftig forstærker i bassen på den ellers ville det ikke give ordentlig bas,her har det lille volume sikkert været bestemt af design.At den så spiller udmærket i mine ører er jo fint.

Hørte en troværdig fyr sige at det faktisk var en fordel med en størrer front så havde lyden noget at sætte af fra.Der er så den ting at med afstivningen som er anderledes med en bredere front.

Måske er meget af dette affødt af kvinder som i en del tilfælde går sindsygt meget op i design.I værste tilfælde vil de slet ikke have det inden døre...

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Infinity Prelude MTS loudspeaker får da god kritikk hos StereoPhile...

Quote:
Conclusion
The Prelude MTS puts Infinity back on the audiophile map. The speaker's sonic and (I'm sure) measured credentials change the loudspeaker playing field. It offers exceptional performance in all important operating parameters: it's user-friendly; it has a full, exceptionally flat frequency response with outstanding dispersive characteristics, unlimited dynamics, high SPLs, and vanishingly low levels of audible distortion; and it has superb imaging and soundstaging plus rhythmic swing. It's a transducer that behaves almost like a piece of electronics.

http://stereophile.com/floorloudspeakers/295/index.html

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Læste et interwiev med konstruktøren til Infinity MTS Prelude der stod at de havde proppet en meget kraftig forstærker i bassen på den ellers ville det ikke give ordentlig bas,her har det lille volume sikkert været bestemt af design.At den så spiller udmærket i mine ører er jo fint.

Hørte en troværdig fyr sige at det faktisk var en fordel med en størrer front så havde lyden noget at sætte af fra.Der er så den ting at med afstivningen som er anderledes med en bredere front.

Måske er meget af dette affødt af kvinder som i en del tilfælde går sindsygt meget op i design.I værste tilfælde vil de slet ikke have det inden døre...

Ja man må sige vi mænd har tabt dette slag også over for vors kvinder .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Så har lyden noget at sætte af fra???

Lyden skal jo sådan set helst "sætte af" fra enheden og ikke kabinettet, så mæske er han ikke så troværdig alligevel

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
JRGW skrev:

Lyden skal jo sådan set helst "sætte af" fra enheden og ikke kabinettet, så mæske er han ikke så troværdig alligevel

tjaa, ved ikke om jeg er helt enig..! Mange højtalerproducenter forsøger desperat at frembringe helt lyddøde kabinetter (B&W vel nok det bedste eksempel) for derfor at lade enheden spille - med det resultat at lyden bliver kedelig og uden nerve!
Igen vil jeg fremhæve Snell (fra gammel tid) og evox som eksempel på højtalerproducenter der har opgivet dette, og istedet afstemmer kabinettet så det spiller med! Efter dette er gjort behøves man intet andet end en simpel 8" bas og 1" diskant - så lades det op til kabinettets størelse og afstemning hvor dybt og godt den spiller! Det er en fantastisk (og billig!) måde at frembringe verdensklasse lyd..

Jeg mangler stadig at høre en højtaler med samme rytme og nerve som én af de to ovennævnte.. her tænker jeg især på de moderne "slim-line" kabinetter

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
MichaelWB skrev:
JRGW skrev:

tjaa, ved ikke om jeg er helt enig..! Mange højtalerproducenter forsøger desperat at frembringe helt lyddøde kabinetter (B&W vel nok det bedste eksempel) for derfor at lade enheden spille - med det resultat at lyden bliver kedelig og uden nerve!
Igen vil jeg fremhæve Snell (fra gammel tid) og evox som eksempel på højtalerproducenter der har opgivet dette, og istedet afstemmer kabinettet så det spiller med! Efter dette er gjort behøves man intet andet end en simpel 8" bas og 1" diskant - så lades det op til kabinettets størelse og afstemning hvor dybt og godt den spiller! Det er en fantastisk (og billig!) måde at frembringe verdensklasse lyd..

Jeg mangler stadig at høre en højtaler med samme rytme og nerve som én af de to ovennævnte.. her tænker jeg især på de moderne "slim-line" kabinetter

Tjae personligt foretrækker jeg at lytte til musiken frem for resonanser i en trækasse, men sådan er vi jo så forskellige

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Mortus skrev:
MichaelWB skrev:
JRGW skrev:

Tjae personligt foretrækker jeg at lytte til musiken frem for resonanser i en trækasse, men sådan er vi jo så forskellige

Tja egentligt er jeg enig, men Snell E er nu undtagelsen der i mine ører bekræfter reglen

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
MichaelWB skrev:
Mortus skrev:
MichaelWB skrev:
JRGW skrev:

Tja egentligt er jeg enig, men Snell E er nu undtagelsen der i mine ører bekræfter reglen

Jeg vil skam heller ikke sige noget ondt om Snell E for jeg har aldrig hørt den, og hvem ved måske er det den bedste højttaler i verden
Men det betyder stadig ikke at den måde at lave højttalere på er den "bedste" eller mest rigtige.

Nu var det jeg reagerede på, forøvrigt primært den her med, at lyden skulle have en bred front "at sætte af på".

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Han mener nok at lyden helst ikke skal gå om kanten og bagud,det er jo ikke godt.

Til Marius ja jeg mener også alligevel at den kan noget som jeg også skrev.På en eller anden måde tror jeg på de stive og lette membraner og den indbyggede forstærker i bassen og jeg har hørt den og ville overveje den seriøs hvis behovet og pengene var der.En af dens stærke side er evnen til at spille højt uden forvrængning og bassen er i stand til nærmest eksplodere hvis det er påkrævet her er dynamik de 850W rykker virkeligt.

Desværre er det nok slut med de store systemer fra Infinity's side selv i deres topmodeller da det nok ikke kan sælges længere.....

De nye er dog mere brugervenlige,har været nogle problemmer med at drive deres servosystemer tidligere det krævede nogle gode stabile forstærkere.Rabos systemet er da også godt tænkt mener jeg uden at have konkret erfaring med det.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Tror grunden til at de laver dem med "smal" front er pga. de "i de fleste tilfælde" er gået fra at bruge en stor bas, til 2 eller flere mindre. Og så er et dybt kabinnet også bedre afstivnet!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg trode egentlig også at flere små enheder var bedre på en måde måske hurtigere,men så skal de have en lang slaglængde for at kunne flytte nok luft og det er ikke så enkelt som det lyder.Et mindre kabinet er lettere at holde styr på.Meeeen skal systemet så tunes ekstra for at kompensere for det mindre/for lille et volumen pga. designmæssige årsager så er det så som så med resultatet.Jeg er slet ikke ekspert i området men det der er nødvendig og korrekt er nok det bedste. 

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Verden er af lave......ingen store højtalere mere Højtalere er et produkt som alt andet og uanset hvor gode og velmene konstruktørene er så er det lillemor der bestemmer derhjemme...for det meste...og hun vil have mindre højtalere...det har producenterne også indset...derfor...men der findes altså særdeles gode konstruktioner...2-vejs har altid eksisteret. Teknologien er altså fremskreden....mine egne Martin Logan Vantage...(som er udviklet fordi de skulle være mindre....de har selvfølgelig også meget imod sig fordi de er høje)...mindre og bedre en forgængeren Ascent ( 20 cm lavere, 4,7 cm smallere og 10 cm mindre dybde)...aktivt 8 tommer basmodul (der er ikke mange passive, hvis overhovedet nogen, der slår den i præcision og attack i forhold til størrelse)...bedre panel...osv...og ikke mindst bedre lyd. Det ser ikke så håbløst ud. Det ene kan godt afføde noget andet. Bare vent, der kommer mere af den skuffe i fremtiden.

Tanker: Mode...tja...en nødvendighed måske...for overlevelse...der skal jo komme noget nyt...det kræver vi alle på et eller andet plan.

Se lidt positivt på det...tag ud og oplev de nye tiltag inden I bliver for forudindtaget.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

nå, prøver lige med en lille historie

Jeg har set flere eksempler på, at når folk har opdaget lyden, klangen, nerven og rytmen i den "gammeldags" konstruktion bliver de nærmest helt bløde i knæene!

Det sjoveste eksempel har jeg fra Audio Consult, hvor en kunde kom ind med sine B&W 803'ere (hvordan man så end slæber rundt på dem!). Han søgte nogle nye højtalere men nærmest før samtalen blev startet, blev han helt forbløffet over den lyd der blev presset ud af et par små Audio Note speakere (der OGSÅ bygges the old fashioned way)!! Han blev nærmest så forarget over sine egne højtalere, at han med det samme købte et sæt Audio notes, og simpelthen lod sine egne HT'ere stå!!!

Blot et eksempel på, at den anden måde at lave højtalere på kan noget helt andet end et slim-line kabinet.

Du vil hellere høre musik end resonans fra et kabinet!?? (michael WB). Prøv at lytte til et par af den anden slags - så vil du nok moderere dit udsagn en smule... om det så end er et par Snell EIII, Audio Note eller evox... I dare you!

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Nemlig...der er mange klassikere der lyder p***egodt....pluk det du synes er godt...og lykken vil tilsmile dig....og så ikke så meget brok....vær rummelig

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Jeg trode egentlig også at flere små enheder var bedre på en måde måske hurtigere,men så skal de have en lang slaglængde for at kunne flytte nok luft og det er ikke så enkelt som det lyder.Et mindre kabinet er lettere at holde styr på.Meeeen skal systemet så tunes ekstra for at kompensere for det mindre/for lille et volumen pga. designmæssige årsager så er det så som så med resultatet.Jeg er slet ikke ekspert i området men det der er nødvendig og korrekt er nok det bedste. 

Bas har aldrig været hurtig...kun langsom.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
nå, prøver lige med en lille historie

Jeg har set flere eksempler på, at når folk har opdaget lyden, klangen, nerven og rytmen i den "gammeldags" konstruktion bliver de nærmest helt bløde i knæene!

Det sjoveste eksempel har jeg fra Audio Consult, hvor en kunde kom ind med sine B&W 803'ere (hvordan man så end slæber rundt på dem!). Han søgte nogle nye højtalere men nærmest før samtalen blev startet, blev han helt forbløffet over den lyd der blev presset ud af et par små Audio Note speakere (der OGSÅ bygges the old fashioned way)!! Han blev nærmest så forarget over sine egne højtalere, at han med det samme købte et sæt Audio notes, og simpelthen lod sine egne HT'ere stå!!!

Blot et eksempel på, at den anden måde at lave højtalere på kan noget helt andet end et slim-line kabinet.

Du vil hellere høre musik end resonans fra et kabinet!?? (michael WB). Prøv at lytte til et par af den anden slags - så vil du nok moderere dit udsagn en smule... om det så end er et par Snell EIII, Audio Note eller evox... I dare you!

Halløj!

Jep, som tidligere ejer af Snell EII kan jeg da nikke genkendende til det du siger... Men der er altså også ting de ikke kan! Fremragende mellemtone område, her svinger de. Men det kniber mere med ekstremerne, her får man ikke "toppen af poppen", so to say.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

Tanker: Mode...tja...en nødvendighed måske...for overlevelse...der skal jo komme noget nyt...det kræver vi alle på et eller andet plan.

Se lidt positivt på det...tag ud og oplev de nye tiltag inden I bliver for forudindtaget.

Begrænsninger har altid affødt kreativisme.

Ser man fx. på diverse motorsport, er der altid lavet regelindgreb for at få køretøjerne til at køre langsommere, men året efter kører de alligevel hurtigere.

Så mon ikke diverse fabrikanter rundt om i verden nok skal kunne bygge noget småt men godt på et tidspunkt. Og som tidligere nævnt her i tråden, så findes der 2-vejs højtalere, som spiller forrygende.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum