Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: reparere b&w cdm7se (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og skal måske til at købe et sæt b&w cdm7se (brugt)..

Mit spørgsmål er så om I kender noget til reparation af gummiophæng til b&w? evt på basrep.dk kan ordne det eller om man skal ind i hfk?? eller noget helt tredje..?

Mvh
Malik

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

På så ny en højtaler vil jeg absolut anbefale at de laves med originale stumper. Konstruktøren har i sin tid gjort sig lange overvejelser om egenskaberne på disse ophæng. At skifte dem med noget "tilfældigt" uoriginalt vil alt andet lige ændre lyden.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Okay tak for svaret

Har smidt en mail til hfk om priser evt.

Kan gummiophængene være mørre efter 7år på bagen? - hvor lang tid lever højttalere 'generelt'..

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej Flaz.....

Jeg har haft det samme problem.... men bare rolig der er råd for det.... Du går ud i dit værksted finder en dåse silicone spray. dette sprayer du ud på en klud og derefter smører du det ud på gummiet. HUSK du må ikke ramme selve membranen... dette gør du så gentagne gange, måske to... Så skulle gummiet have den fine sorte farve igen!!!! Det har ihvertfald virket for mig!!! HUSK det der silicone spray skal være det som man bruger til gummiophæng osv, det står på dåsen!!!KAN IKKE GARANTERE KONSEKVENSERNE....har forresten selv haft CDM7SE men har 803 nautilus nu...

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

angående levetid på gummi... det er vidt forskelligt det afænger helt af hvor de står henne... har et par Cabasse der er næsten 20år gammel de er stadig fine... men det der hvide er ikke fordi de er ved at nedbrydes det er bare fordi de er tørre... det påvirker ikke lyden, men det ser ikke så pænt ud!!!

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej lars ole..

Hvordan lød cdm7se'erne? - har ikke lyttet til dem endnu, men håber snart at kunne komme ud og lytte til dem.

Jeg har set sæt cdm1se og tilhørende center cdmcse, og ophænget virker LIDT tørre,  men burde det ikke have indflydelse på lyden at de er tørre/stive?
- ellers har jeg lidt svært ved at se hvordan man kan vurdere om de trænger til at blive skiftet? (med mindre der er revner/sprækker)

Har snakket med min far om købet af brugt (7år) og han vil synes ikke jeg skal købe dem pga ophænget kan være slidt osv.. selvom jeg jo ser og lytter inden køb - men det er jo heller ingen garanti for at de holder mere end ½års tid.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Hej lars ole..

Hvordan lød cdm7se'erne? - har ikke lyttet til dem endnu, men håber snart at kunne komme ud og lytte til dem.

Jeg har set sæt cdm1se og tilhørende center cdmcse, og ophænget virker LIDT tørre,  men burde det ikke have indflydelse på lyden at de er tørre/stive?
- ellers har jeg lidt svært ved at se hvordan man kan vurdere om de trænger til at blive skiftet? (med mindre der er revner/sprækker)

Har snakket med min far om købet af brugt (7år) og han vil synes ikke jeg skal købe dem pga ophænget kan være slidt osv.. selvom jeg jo ser og lytter inden køb - men det er jo heller ingen garanti for at de holder mere end ½års tid.

Det er ikke noget du burde bekymre dig om - ophæng bliver ikke "slidt", men hvis de virker "tørre", kan Lars Oles forslag med silikonen være en rigtig god løsning. Hvis ikke de er møre eller noget, har du ingen grund til at tro at de foretager en lyn-mørning og står af efter 6 mdr. Enten er de eller også er de ikke møre, og gummiophæng skal normalt være meget gamle før de bliver møre.

Det er derimod værre hvis det er skumophæng....

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret- silikonen går ind og 'tilføjer' lidt fugt? eller hvordan skal det forstås?

Venter stadig på svar fra hfk, får nok svar en af dagene

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hmmm i mine øjne er det noget mistænkeligt hvis der er problemer med ophænget. Gummiophæng holder i laaang tid. Jeg har set B&W´ere med 20 år på bagen uden mindste antydning af problemer.

Hvis der er problemer allerede, ville jeg formode højtalerne havde stået i direkte sollys i årevis. Hold fingrene fra dem er mit råd...

Men ellers en fremragende højtaler, hvis man er til B&W

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Hejsa

Hmmm i mine øjne er det noget mistænkeligt hvis der er problemer med ophænget. Gummiophæng holder i laaang tid. Jeg har set B&W´ere med 20 år på bagen uden mindste antydning af problemer.

Hvis der er problemer allerede, ville jeg formode højtalerne havde stået i direkte sollys i årevis. Hold fingrene fra dem er mit råd...

Men ellers en fremragende højtaler, hvis man er til B&W

Mvh
Mike

Nej ikke nødvendigvis... mine erfaringer er baseret på det modsatte.... vil næsten godt vædde på at enhederne komme til at se ud næsten ligesom nye!!!

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Altså... det er mange år siden jeg havde CDM7SE'erne....... da jeg var 11 år eller sådan noget... men så vidt jeg husker spillede de godt... Fik dem af Paul Standfort som var afdelingschef for B&W i sin tid , da min far leverede kabinetter til B&W.

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen

Sorry, men jeg tror simpelthen ikke på, at 7 år gamle gummiophæng forgår uden ydre påvirkning - med mindre der er decideret fejl i gummicompound´en. At de bliver grålige i overfladen er da ingenlunde ensbetydende med, at de er ved at gå i stykker. Men jeg er da helt med på silikone-tricket - det skal bare gøres på begge sider af enhederne!

Mvh
Mike der stadig en gang imellem kan savne hans ungdoms B&W DM330

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

kommer helt an på hvilket omfang det i.... men hvis det virkelig er slemt som mike beskriver er der kun den mulighed at købe nye enheder, men så er det s*tme også slemt!!!

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Ja okay hehe altså nu har jeg ikke set dem endnu  så jeg ved ikke om de fejler noget eller ej, det var blot et "hvis nu"-spørgsmål til at starte med  - det rart med nogle gode tricks som måske kan hjælpe, hvis der skulle være lidt problemer..

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom ved udover ophænget?
- er der evt nogle numre som er specielt gode til at lytte fx om bassen er fin, et andet nummer til diskant og måske et tredje til mellemtone?

Erfaringer søges

Tak for hjælpen indtil videre

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Nåh okay... jeg tror nu heller ikke du skal forvente problemer i den retning - men selvfølgelig skal du være sikker i din sag.

Jeg plejer forsigtigt, at bevæge bas og mellemtone membranerne indad med fingrene - føles det som om de skraber på er det skidt. Sørg endelig også for, at ligge øret til samtlige enheder så du er sikker på at ALLE fungerer.
Der må ikke være skrat lyde i nogen af enhederne.

Tjek også det visuelle: er fineren pæn og uden revner. Terminalerne må ikke være bøjede. Kradsemærker fra katte, hunde eller hifi-fjendtlige kvinder er også godt at være obs på.

Musik: hmmm noget basstærkt til bassen og noget skingert til resten*GGG* Metalica måske
Men helt ærligt, så vil jeg anbefale musik du KENDER rigtigt godt i forvejen. Hvis jeg endeligt skal hive noget op af posen, må det være Jennifer Warnes "The hunter" - den dækker sådan set det hele.

Mvh
Mike

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

hej igen flaz... jeg syntes faktisk at både CD'en Michael Jackson Numer ones og Jamie Cullum er gode til at bruge som reference musik!!! hvad har du forresten nu af højtalere

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Nåh okay... jeg tror nu heller ikke du skal forvente problemer i den retning - men selvfølgelig skal du være sikker i din sag.

Jeg plejer forsigtigt, at bevæge bas og mellemtone membranerne indad med fingrene - føles det som om de skraber på er det skidt. Sørg endelig også for, at ligge øret til samtlige enheder så du er sikker på at ALLE fungerer.
Der må ikke være skrat lyde i nogen af enhederne.

Tjek også det visuelle: er fineren pæn og uden revner. Terminalerne må ikke være bøjede. Kradsemærker fra katte, hunde eller hifi-fjendtlige kvinder er også godt at være obs på.

Musik: hmmm noget basstærkt til bassen og noget skingert til resten*GGG* Metalica måske
Men helt ærligt, så vil jeg anbefale musik du KENDER rigtigt godt i forvejen. Hvis jeg endeligt skal hive noget op af posen, må det være Jennifer Warnes "The hunter" - den dækker sådan set det hele.

Mvh
Mike

Tak for input

Mht musik så havde jeg selv tænkt på noget Michael Jackson - Billie Jean, som er rytmisk.. og så ATB - Too much rain, som har noget tung bas!

Kan man tillade sig at forlange at man må tage sig eget setup med? forstærker, afspiller og kabler

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

lars ole skrev:

hej igen flaz... jeg syntes faktisk at både CD'en Michael Jackson Numer ones og Jamie Cullum er gode til at bruge som reference musik!!! hvad har du forresten nu af højtalere

Pt. har jeg et sæt cdm1 se og centeren cdmc se.. så jeg mangler faktisk cdm7 se, så kan cdm1 se'erne bruges som bagkanaler.. - det var hele tanken ihvertfald.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes