| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige læst den nye HT test, og der er jeg stødt på flg afsnit "Rent visuelt er det første der bemærkes at der bruges 2 diskanter. Disse diskanter dækker samme område, men er forskudt 10 grader i forhold til on-axis, således at de peger henholdsvis mod venstre og højre. Dette er gjort for at give et større lydbillede, så man ikke behøver at sidde i ”sweet-spot”, men kan nyde musikken i hele rummet, hvilket igen giver en mere live-agtigt gengivelse. Der er 3 forskellige indstillinger af diskanterne for at optimere lyden til rummet" og sidder og tænker på om det er genialt eller ej?
Michael
Umiddelbart vil jeg da sige, at det er smart, men hvis det så ér så smart, hvorfor er der så ikke nogle som har fundet ud af at "udvidde" sweetspot på den måde tidligere? 
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør Bose ikke noget tilsvarende ??
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
|
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige, tror ikke jeg har stødt på det før i alle tilfælde?
Men det kan være andre er mere viddende omkring det. Synes bare umiddelbart at det lyder rigtig smart
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
|
Har lige læst den nye HT test, og der er jeg stødt på flg afsnit "Rent visuelt er det første der bemærkes at der bruges 2 diskanter. Disse diskanter dækker samme område, men er forskudt 10 grader i forhold til on-axis, således at de peger henholdsvis mod venstre og højre. Dette er gjort for at give et større lydbillede, så man ikke behøver at sidde i ”sweet-spot”, men kan nyde musikken i hele rummet, hvilket igen giver en mere live-agtigt gengivelse. Der er 3 forskellige indstillinger af diskanterne for at optimere lyden til rummet" og sidder og tænker på om det er genialt eller ej?
Michael
Umiddelbart vil jeg da sige, at det er smart, men hvis det så ér så smart, hvorfor er der så ikke nogle som har fundet ud af at "udvidde" sweetspot på den måde tidligere? 
|
|
|
Ja det lyder da meget smart, det er jo også det man gør ved dipole baghøjttalere i nogen situationer. Andre gange er der enheder afstemt til film og andre til musik, man kan så skifte mellem.
Jeg er i den overbevisning, at en flot højttaler kan sagtens lave et stort sweetspot/3dbillede om man vil. Det kræver jo flere penge at lave en højttaler med flere diskanter, og sweetspottet på nuværende højttalere er sikkert stort nok for de fleste.
Det gælder om at få placeret møblerne rigtig, så skal det nok hænge sammen :)
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi du med to diskanter typisk får fasefejl, dvs. områder i lydbilledet hvor diskanten "forsvinder" fordi de to diskanter kommer til at spille i
modfase. Jeg kender ikke den aktuelle højttaler så jeg ved ikke om det er et problem her, men det er derfor man normalt ikke ser HT'er med
mere end en diskant
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
|
|
|
|
Jo alle deres acoustimas sæt er opbygget efter dette princip, du har en "kube" hvor der er to kasser ovenpå hinanden. Disse drejes så i modsat vinkel til hinanden.
Ideen er god, men praksis noget andet. Jeg synes ikke de opnår den "vidunderlige" effekt. Bevares lidt er der da, men synes ikke det er optimalt.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt se og forstå skepsisen der er ved det, men det irriterere mig bare, at mine egne ht er EKSTREM kræsen med hvor jeg sidder, bare jeg letter over for den ene r... balle i den samme stol, kommer jeg ud af sweetspot
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Kan godt se og forstå skepsisen der er ved det, men det irriterere mig bare, at mine egne ht er EKSTREM kræsen med hvor jeg sidder, bare jeg letter over for den ene r... balle i den samme stol, kommer jeg ud af sweetspot  |
|
|
Hvilke har du?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
Kan godt se og forstå skepsisen der er ved det, men det irriterere mig bare, at mine egne ht er EKSTREM kræsen med hvor jeg sidder, bare jeg letter over for den ene r... balle i den samme stol, kommer jeg ud af sweetspot  |
|
|
Hvilke har du?
|
|
|
De hedder Arcitec Acoustic 2.0
Sidder man stille og det helt rigtige sted, spiller de rigtig godt, synes bare de er for kræsne med hvor JEG skal være.
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
|
|
Hvilke har du?
|
|
|
Det var da ærgeligt :( har du lyttet til Audiovector ? :)
Sidder man stille og det helt rigtige sted, spiller de rigtig godt, synes bare de er for kræsne med hvor JEG skal være. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
|
|
Hvilke har du?
|
|
|
Sidder man stille og det helt rigtige sted, spiller de rigtig godt, synes bare de er for kræsne med hvor JEG skal være.
|
|
|
|
|
|
Ja jeg har lyttet til nogle af deres modeller omend det er ved at være nogle år siden
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
|
|
Hvilke har du?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja jeg har lyttet til nogle af deres modeller omend det er ved at være nogle år siden
|
|
|
Okay, jeg er i hvertfald sikker på at Mi3 bliver min næste højttaler :)
Synes den spiller rigtig godt, og den er netop meget placeringsvelig og spiller et umiddelbart ok bredt sweetspot.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
wamba skrev:
rattanhuset skrev:
|
|
Hvilke har du?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okay, jeg er i hvertfald sikker på at Mi3 bliver min næste højttaler :)
Synes den spiller rigtig godt, og den er netop meget placeringsvelig og spiller et umiddelbart ok bredt sweetspot.
|
|
|
Jeg overvejer at gå i en lidt anden retning engang til foråret og bygge nogle selv, men nu må vi se hvad der sker. Først og fremmest tror jeg, da jeg er helt ny indenfor selvbyggeriet, at jeg skal have fundet en model eller noget som netop har et bredt sweetspot m.v inden jeg går igang. Så når tiden er til det, må jeg forhører mig hos DIY folkene *S*
Michael
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om en højtaler har et "SWEET-SPOT" AFHÆNGER AF DELEFILTERET
At have to diskanter som spiller hver sin vej er næppe smart - forestil dig at du bevæger dig bare lidt til en side - så vil du lytte "on axis" på den ene diskant og "off axis" på den anden diskant - kan kun føre til uheldig fasedrej - men hvem ved, måske det lyder godt alligevel - men spredningen er næppe noget problem på en diskant, det er værre med mellemtonen som jo også skal spille diskant.
Men brugen af to diskanter giver højere belastbarhed og måske bedre fomåen i "mellemtonen" med mindre forvrængning - har faktisk overvejet at seriekoble to XT diskanter
Ellers siges coaxialhøjtalere at have et godt "sweet spot".
Rundstrålende højtaler kunne måske også være en løsning, hvis man har en stor stue
http://www.6moons.com/audioreviews/duevel3/jupiter.html
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Om en højtaler har et "SWEET-SPOT" AFHÆNGER AF DELEFILTERET
At have to diskanter som spiller hver sin vej er næppe smart - forestil dig at du bevæger dig bare lidt til en side - så vil du lytte "on axis" på den ene diskant og "off axis" på den anden diskant - kan kun føre til uheldig fasedrej - men hvem ved, måske det lyder godt alligevel - men spredningen er næppe noget problem på en diskant, det er værre med mellemtonen som jo også skal spille diskant.
Men brugen af to diskanter giver højere belastbarhed og måske bedre fomåen i "mellemtonen" med mindre forvrængning - har faktisk overvejet at seriekoble to XT diskanter
Ellers siges coaxialhøjtalere at have et godt "sweet spot".
Rundstrålende højtaler kunne måske også være en løsning, hvis man har en stor stue
http://www.6moons.com/audioreviews/duevel3/jupiter.html
|
|
|
Uha dem har jeg vist hverken stue eller pengepung til 
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
|
Har lige læst den nye HT test,
|
|
|
Jeg må hellere pointere, at der ikke er tale om en test, men en nyhed.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, det skal være til at betale - denne GALLO siges at være god og prisen er nok uforståeligt lav - har en meget speciel diskant som måske er det du søger - og så kan den vist udbygges med basforstærker med EQ
Der skulle være en dansk forhandler, og så vidt jeg kan se kan du vist have penge i overskud - der skulle være et forummedlem som har købt et sæt, så måske vi kunne få en vurdering.
http://www.6moons.com/audioreviews/gallo5/ref31.html
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
rattanhuset skrev:
|
Har lige læst den nye HT test,
|
|
|
Jeg må hellere pointere, at der ikke er tale om en test, men en nyhed.
|
|
|
Hoho.... er det det man kalder et "lad mig få nogle flere indlæg" forsøg? 
Nej du har ret, det var en NYHED, men jeg tror nu de fleste havde fanget den
Michael
|
| Til top |
|
| |
johnfrom Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Epicure brugte noget lignende omkring 1980, det ver en oliefyldt diskantenhed med en stålkugle foran, det virkede dengang.
Hej.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
johnfrom skrev:
|
Epicure brugte noget lignende omkring 1980, det ver en oliefyldt diskantenhed med en stålkugle foran, det virkede dengang.
Hej.
|
|
|
Tak for den, dén kendte jeg ikke, men sådan lærer man jo noget nyt så tit 
Michael
|
| Til top |
|
| |