Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højttalere - men hvilke ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Det klassiske spørgsmål, hvor man må påregne at der er ligeså mange meninger som der er svar.

Jeg har flg. anlæg: Luxman L540 forstærker med Sony CDP X707ES (Swoboda 2+) og højttalerne
er et sæt KEF 104.2 med KEF Cube Equalizer. Hovedtlf. Stax Lambda Signature med T1 rørforstærker.

Jeg synes det spiller fremragende godt, har ihvertfald ikke sådan lige blandt venner og bekendte hørt
noget, der kan slå det. Jeg lytter al slags musik, dog primært ting som Diana Krall og noget i den stil.
Men også en del klassisk, hvor jeg bl.a. har Mozart indspilninger fra Deutsche Grammophon i lange baner.

Så alt i alt rigtig glad og fro.

Engang lavede jeg sammen med en kammerat en sammenligning mellem mine KEF 104.2 og et sæt
JBL Ti5000, begge på mit anlæg.
Konklusionen efter at have lyttet på det i flere uger var, at Ti5000 var "lige et drys" bedre end KEF'erne,
specielt var bassen mere defineret. Men det var i småtingsafdelingen, så meget at jeg faktisk nogen gange
tog fejl af om det var KEF eller JBL der spillede.
Så jeg vurderede ikke at ville investere i JBL'erne, da forskellen var marginal i mine ører.

Men jeg har tit haft lyst til at høre et sæt højttalere på anlægget, der kunne slå mine KEF 104.2 godt og grundigt,
specielt på den musik jeg lytter til. Jeg har ikke brug for en rockhøjttaler. Men en der kan gengive klassisk bedst muligt,
- det har første prioritet.

Kan det lade sig gøre for... lad os sige... max. 25.000,- for et sæt? Og i hvilken retning skal jeg så kigge?
Eller skal jeg glemme det??

Det ville være idéelt om det var et af HifiKlubbens mærker, da jeg så har mulighed for at låne dem med hjem.

Hører gerne jeres kommentarer, selv om jeg ved der er mange meninger om sagen!

Bjørn
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

hej bjørn.

jeg har læst dit brev.hvor du ønsker bedre lyd.og der hvor jeg mener du får mest forbedring for dine 25,000kr er på forstærkerleddet.

for dine højtalere er ganske gode.

mht en forstærker til klassisk er en rørforstærker bestemt at anbefale for den har lydmæssige egenskaber for klæder klassisk musik.

eller en rigtig god transistorforstærker.feks en naim.eller en arcam.forstærker.og skal det også være lidt frækt at se på er en manley stingray også et godt bud.

rørforstærkere har nogle gode og nogle dårlige sider.de gode er den evne til at definere rummet og den generelle tone.den gengiver.et andey bud kunne være  en sugden masterclass serien som er en decideret klasse Aforstærker uden rør.men med meget musikalske evner.

du skal være opmærksom på at watt opgivelserne ikke er noget du skal hænge dig så meget i for alle nævnte er krafting og kan spille flertaller af de mest amlindelige højtalere op til meget høje lydtryk.

håber mit indlæg har givet dig blod på tanden,til at overveje denne løsning i stedet.

mvh kenn

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hej Kenn.

Tak for dit svar!

Sjovt nok. Nogen siger at KEF 104.2 er de værste bulderkasser, og andre mener at Luxman' har set sin bedste tid forlængst.
Det er religion dette her!! Og jeg er faktisk så glad for min Luxman L540 at jeg kunne sove med den under hovedpuden...
- Men jeg har jo heller ikke hørt så meget andet med mine KEF, jo... en 5.000 kroners Pioneer engang, det er det.
Og da var Luxman'en som at trække et tæppe væk foran højttalerne, da den blev koblet til.

Sådan som jeg har erfaret af mange indlæg omkring KEF'erne, så står de for en "engelsk lyd", som skulle være "varm" eller "blød" i det,
i forhold til mange andre. Den samme egenskab mener jeg at have hørt, er rørforstærkernes kendetegn.
Bliver det så ikke "for meget af det gode" at kombinere disse to? Den må jo også godt spille pop osv. med alle detaljer.

Nu kender jeg bare tilfældigvis ikke nogen hifi-freaks her i Sønderborg-området, for ellers kunne det være sjovt at koble en rørforstærker på
KEF'erne, og måske også et sæt andre højttalere.

Jeg har dog en fornemmelse af at uanset hvad jeg finder på indenfor 25.000 kr, om det er ny forstærker eller nye højttalere, så
ender det med at jeg ikke køber noget, men beholder hvad jeg har. Simpelthen fordi at jeg konkluderer at jeg får "for lidt forbedring" for
beløbet.

Mvh, Bjørn
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes