Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke højtalere - første gangs køb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er helt ny inden for HiFi, men jeg skal have købt et anlæg, Nad C352 og måske en cd afspiller, ved ikke om jeg vil starte med at bruge min bærbar, da den bare ligger og samler støv. Måske også fordi jeg ikke har haft HiFi før så ved ikke hvor meget det fanger min interesse hvis i forstår?

Men jeg har set på Cerwin Vega, i synes nok jeg er "billig". Men det er jo til musik, jeg høre med techno og trance. Så jeg tror at de vil passe godt?

Måske vil jeg se en film med dem over bærbaren, men ikke så ofte, men kan CW være med der?

Men hvilke skal det være CLSC serien eller V serien? Synes at V serien ser pænest ud, men hvad med kvalitet? Den er jo også det billigere, - man kan få en V12 for en CLSC10's pris.

Og hvad kan en C352 trække? Kan det tage en V15? En CLSC15?

Og hvad skal der til for at trække en AL1000(2)?

Er der andre alternativer til samme pris? Mit værelse er 9-10 m²

Der er lige lidt spørgsmål, håber i kan hjælpe.

/Philip Pedersen
Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Velkommen til HiFi-verdenen og til hifi4all...

Jeg går ud fra du er af en ung alder, ligesom mig selv, og du derfor kan lide musik med høj, dyb bas som kan mærkes i hele kroppen - har jeg ret? Ligesom mig selv...
Derfor vil jeg rådgive dig efter hvad jeg selv har valgt at gøre:

Jeg er 16 år og hører det samme som du gør: Techno, Trance, Dance, Hardstyle osv., noget med høj, dyb bas... Jeg bor selv i et værelse af 10 kvm, så jeg ved også hvordan pladsen er... Jeg er dog gået over i noget surround, da jeg elsker at se film, og der skal der selvfølgelig også være noget bas!

Hvor vil jeg hen med alt det her? Jeg vil fortælle dig, at et par højttalere af dem du er ude efter, er "synd" at ofre penge på. Der er flere grunde:

1. De er for store til dit værelse!
  2. De spiller ikke rent i forhold til hvad man ellers kan få!
  3. Bassen bliver for ukontroleret!
Jeg vil med glæde beskrive hvad jeg mener med det: At højttalerne er så store, får dem til at virke mere klodsede end seje! At de er store gør også at bassen bliver mere ukontroleret end den er i forvejen, og de spiller ikke just rent...
Jeg ville gå efter noget helt andet:

Jeg har selv et par Dali 505 (2 x 6,5" bas/mellemtone i hver), og de klarer det utrolig godt! Der skal ikke meget til før de spiller, og de kan spille masser af bas trods de "små" enheder... 
De er faktisk nok til mit værelse, men ikke til mit behov! Ikke fordi de ikke spiller nok bas, for det gør de skam, men fordi jeg gerne vil have styr på bassen, og derved opnår jeg også en bedre mellemtone... Nemlig ved anskaffelse af en subwoofer...
Jeg har derfor valgt at invistere i en subwoofer (er ved at bygge en selv), til at assistere dem, og derved opnå bedre mellemtone fra Dali'erne, og så kan subwooferen så koncentrere sig om de dybe toner...

Jeg tror at du skal gå efter det samme, et par små højttalere (maks. 6,5") evt. en stander model...
Hvis du ikke har noget imod at købe brugt, ville jeg overveje det, da der er mange penge at spare! Find dig en gulvhøjttaler eller en standerhøjttaler som spiller alt musik, og suplerer den så med en subwoofer...

Det ville jeg gøre i dit sted, og så vil du med sikkerhed blive mere glad, end hvis du valgte et par CW...

Held og lykke med køb af HiFi - du skulle helst starte positivt!

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på hvad du vil have?

Lydkvalitet = ikke CV ;)
Høj musik = vælg CV ;)

Ej, Makrelsalat's forslag er gode, og på den måde vil du både kunne få lydkvalitet og rigeligt med bas... og til et værelse på 10 kvm, er det mere end nok.

Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene, at du skal kigge efter noget andet, til et værelse på 9-10m2. Det vil være helt ude i skoven, at slæbe store kasser med 12 eller 15" basser ind her. Det vil lyde jammerligt, og sikkert ikke engang særlig højt.

Problemet er, at enhederne er alt for store, og slet ikke får lov at flytte den luft de er i stand til. Det hele bliver bare en stor gang mudret lyd sovs, uden nogen form for dynamik. Bare bulder.

Ideen om et par DALI 505 er slet ikke dum. Sammen med en integreret NAD, får masser af dynamik. Og på 10m2 spiller de rigelig højt! Faktisk kan jeg have min tvivl om, hvorvidt et par store CV'ere vil spille højere.... De vil bare buldre.

Havde du stået med en stue på 50m2 var sagen en helt anden. Så havde CV været sagen, for at skabe store lydtryk. Men som sagt er det ikke sagen i små rum.

Hvis du endelig skal vælge CV, så ville jeg nok anbefale en gammel DC-10.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig, CV er ikke til så små rum. Hverken V-serien eller classic-serien vil kunne virke der. Men den NAD du har fat i der er en dejlig forstærker som du helt sikkert godt kan tage udgangspunkt i, især med tanke på din musikstil synes jeg at den passer godt.

Jeg synes selv at en B&W DM309 lyder rigtig godt sammen med NAD. De to 6 tommers enheder skulle sagtens kunne fyre op i dit rum. Den udmærker sig ved at være meget musikalsk og have en "stor" lyd i forhold til en B&W DM602.5 til samme pris. Men måske ville en Dali Concept 8 passe godt til din musikstil. Bare pas lidt på, de to 8 tommers enheder kan godt vise sig at være en anelse for meget til 10 kvm.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Det behøver heller være dyrt. De behøver heller ikke være store. Du kan nøjes med et par DALI Concept 2. Og C 352 kan godt trække dem og det rigtigt godt endda. Så kan du smække en C 521BEE cdafspiller på osse. I disse tre ting for du masser af lyd for mønterne.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, men synes ikke at kan finde nogle 505'ere i nærheden, men kan finde et par CV DC-10, - er de noget værd, og hvad burde sådan en sag koste?

Hvad skal man tjekke når man er første gangs køber, og det så også er brugt?

Altså jeg tænker på noget der ligner 1500 pr. HT, max 2000kr pr. HT, men skal man ikke tænke sig om når man køber brugt? Altså tænker på om de er ved at være døde? Der er jo ikke nogen garanti?

Ellers skriv navnene på nogle HT'rer som jeg kunne købe. Ved godt i har sagt AL1000 for store () men kan en C352 overhovedet trække en sådan HT?

/Philip @ Hobro

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Nu er vi der igen, at selv om de skriver CV er  let-drevne. Så kan de altså godt lide en forstærker med masser af muskler. Jeg tror jeg ville vælge en C372 til dem. Og hvis du så ikke syntes det er nok må du jo brokoble og købe en effektforstærker (C272) til som du osse brokobler. Så skulle der være kræfter nok..

Men en helt anden ting inden du køber brugt. Så ud og hør på forskellige mærker så du kan danne dig et indtryk af hvad lyd du kan lide. Her fra kan du så tage jagten på det brugte. Det gør det jo meget nemmere for dig selv, at vide hvordan de lyder. I hvert fald nogen lunde.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Jeg tror jeg ville vælge en C372 til dem.

Til Dc-10 eller Al1000? Vel Al1000'neren.
Men er Dc-10'erne noget?

Du skriver også om Dali C2, men kan de godt tage techno? Hvis det var muligt ville jeg gern kunne føle bassen?

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Da jeg var en knejt sad jeg dælme ikke og hørte classisk over et par "fine" højttalere.......der skulle boller på subben.....

Men tro mig, i et værelse på 10kvm. vil store basser kvæle lyden, sagt på en anden måde, du vil kunne mærke bassen men knapt høre den.....

Mit forslag er "lyt dig frem". Bare fordi ting koster en formue, stemmer lyden måske ikke i dine ører.....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

jeg så et sæt B&W 602 til salg her på siden til 1900, det er en rigtig god højtaler til prisen, jeg ved ikke om du kan mærke bassen, men de spiller godt! eller kan du jo kigge efter et sæt dali 850 de er nok også lidt store men de spiller godt, du kan mærke bassen (burde du), og de er billige brugt!
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
jeg så et sæt B&W 602 til salg her på siden til 1900, det er en rigtig god højtaler til prisen, jeg ved ikke om du kan mærke bassen, men de spiller godt! eller kan du jo kigge efter et sæt dali 850 de er nok også lidt store men de spiller godt, du kan mærke bassen (burde du), og de er billige brugt!
Er det sådan et nogle her:
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/BW_DM602_S3_hoejttaler.htm?id=1741  ?

Hvor kommer du fra?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Februar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Det var til begge CV modeller, at jeg ville købe en større forstærker.

Alle højtalere kan iøvrigt spille techno. Jeg har et par C2 og kan godt mærke bassen hvis der bliver spillet højt nok.  Og  i dit rum tror jeg et par C2 kunne gøre det.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du går efter Cerwin Vega, mener jeg du skal have fat en ældre DC-model; de nye CV ser ud- og spiller som papkasser IMHO!

De Dali-alternativer, der er ridset op i tråden, synes jeg også er gode bud. Hvis du har mulighed for det, så lån et par muligheder med hjem

God højttalerjagt!

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

På 9-10 kvadratmeter skal der ikke meget til, at du kan mærke bassen. Men med et på AL-1000 kan du hurtigt få flere kvadratmeter ved at blæse et par af væggene ned og derved udvide værelset. Jeg vil dog tilslutte mig den skare der fraråder CV på så lille et areal...

zebu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv prøvet V15f på et lille kollegie værelse (12 m2) og føj da.... det dur ikke, bassen blev slap og meget fraværende nærmest som de ikke kunne spille ret dybt.... (hele blokken mente godtnok noget andet  ) skal da også love for der var smæk på (dybde)....bare ikke når man var inde i mit lille kammer....

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 04:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Tænk ikke så meget over alle de skræk indslag der er.

Køb du bare al 1000 eller et par brugte dc 15. Det er jo dem du gerne vil ha. Og de spiller ganske udemærket. Og de kommer ikke til at lyde buldrede eller noget i bassen ikke noget du ikke vil synes der lyder fedt. Køb en billig equalizer lav en smileyt på den så kører det for dig. Og så lige en rimelig kraftig forstærker.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Proxi skrev:
banz skrev:
Er det sådan et nogle her:
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/BW_DM602_S3_hoejttaler.htm?id=1741  ?

Hvor kommer du fra?

ja det er sådan et sæt, jeg kommer fra ebeltoft - men det er ikke mig der har dem til salg.... prøv at søge efter 'b&w' inde på www.hifi4all.dk/ksb så skulle du kunne finde dem. de spiller rigtig godt.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Ja nu har jeg fundet nogle højtalere jeg vil mene en C352 kan slæbe kan nemmelig ikke finde en DC10 eller en Dali brugt, inden for rækkevide så her kommer de: CV V-10F CV E710E, B&W DM602.5 S3 og B&W DM601 S3.

Hvilken af CV'erne er bedst?
Vil i vælge B&W frem for CV, hvis ja, hvilken af B&W'erne?

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/CERWINVEGA_V10F_hoejttaler.htm?id=2132

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/campaign/detail/CERW INVEGA_E710_hoejttaler.htm?id=1796

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/BW_DM6025_S3_hoejttaler.htm?id=3188

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/BW_DM601_S3_hoejttaler.htm?id=1738

(Andre forslag modtages med glæde)

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge en B&W. Lydmæssigt er de CV'eren langt overlegne, og vil helt sikkert ikke skabe de samme lydmæssige problemer i dit rum som CV'erne kan finde på. Tror godt du ville kunne lide B&W DM601, men et godt kompromis mellem CV'ernes kraft og den lille B&W's finesse ville nok være en gulvhøjtaler.

Men i stedet for den nævnte ville jeg vælge en B&W 309 til samme pris. Og NAD skal nok kunne trække dem. Men tag ned til hifiklubben og hør lidt på de forskellige, og dan dig din egen mening.

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/BW_DM309_hoejttaler.htm?id=1733

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes