| Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er ved at handle mine TDL'er ud af landet, så jeg er på jagt efter andre ht:
Jeg har altid været lidt facineret af quad, men afskrækket pga. den manglende bas (har dog ikke hørt dem under fornuftige forhold).
Hvad mener I, kunne de komme til at spille fornuftigt med min Zappulse 2.1SE.
Evt min edison 12 W'er rør til quad og zap til gradient?
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter dine TDL'er tror jeg du vil blive skuffet over basgengivelsen. Har du overvejet at sætte dem sammen med en (eller to) kompetente subwoofere?
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bas efter TDL, skuffet, ja måske, men det var også det de var allerbedst til! Nu er livet jo andet end bas, eller er det?  I hvert fald får jeg gåsehud af en dyb og ren bas og en masse luft!!!
Kompetent subwoofer, hvilken? Fortæl fortæl!
Jeg skal ned og høre et sæt på tirsdag og jeg tager min zap med!
"Folk forstår mig så lidt, at de ikke engang forstår mine klager over, at de ikke forstår mig..." Buddy du må sende endnu en klage! 
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ganske vist ikke haft Quad'erne inden for hjemmets fire vægge endnu. Jeg bruger p.t. et par Jamo D6 sammen med mine ML CLS'er. Det fungerer rigtig fint.
Andre alternativer kunne vel være ML's egne subs. De er jo efterhånden eksperter i at sammensætte elektrostater og "dynamiske" enheder.
Evt. kunne man prøve noget REL.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad ESL63 spiller rigtigt godt uden subwoofer, men som nævnt mangler den allernederste bas. Jeg har sådan et sæt stater, og jeg har tilføjet et sæt subber (en til hver side). Det har hjulpet gevaldigt på det. Ikke kun kommer der mere subbas selvfølgelig, men resten af frekvensområdet, som staterne skal tage sig af, blev også bedre.
Nu har jeg selv bygget mine subber, så jeg har ikke erfaring med andre subs. Men IMHO bør du først prøve subwoofers, der er lavet til at spille hifi fremfor surround med den begrundelse, at lyden dermed vil være (tror jeg kun - rent gætværk - som nævnt, ingen erfaring i købesubber) mere lig staterne. Dertil kommer kvaliteten af delefilteret og effektforstærkerne til staterne.
Du ville teste dine zap'er hos en forhandler? Spændende! Venligst giv resultat her (husk at teste flere effektforstærkere end kun 2-3 stykker)
MVH
Bo
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til boholm:
Nej jeg vil ikke teste min zappulse hos en forhandler, men hos en privat person, som har et sæt quad els 63/ gradient sw 63 kopi til salg...
Han fortalte der var tale om nogle Peerless med papkant for at være "hurtig"?!
Jeg trykkede lige på dit www og vupti jeg genfandt den link (dine Hifi links, http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design) som jeg havde fundet i går og ikke kunne genfinde. jeg vidste bare at i profilen var quad els63. Så slap jeg for at opfordre vedkommende til at give sig til kende (jeg har opfordret hifi4all til at udvide søgninger på profiler)!
Selv om han er begejstret kan det jo godt være at gradienten ikke kan leve op til mine bashyngrende krav!
Fortæl lidt mere om dine selvgjorte subs!
Har du hørt quad els 57?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad Esl 57 har jeg ikke hørt, desværre. Men jeg tager gerne mod invitationer
Minne subber er konstrueret efter flere ting: De skal stå i et hjørne, der skal deles aktivt og fornuftigt imellem dem og staterne, de skal have så lavt et Q som muligt, de skal have en flad frekvensgang ned til 20 Hz . . . mere  ?
Der sidder to 10" Peerless-enheder i hvert kabinet. De er monteret hver sin vej. Qet er på 0,6 (jeg kan ikke huske antal liter), kabinetterne er på 108x47x40 cm., og en equalizer retter frekvensgangen op - ned til 20 Hz. Staterne står ovenpå dem. Hjørneplaceringen gør, at jeg vinder 15 dB under 100 Hz, hvilket gør, at delefrekvensen naturligt ligger dér. Jeg deler med et lidt specielt filter; et 6 dB LP og et 12 dB HP. Teoretisk set giver denne metode intet fasedrej. Om det kan høres, ved jeg ikke, da jeg ikke har testet med andre filtertyper (jeg blev skræmt  , da jeg så deres fasedrej  )
Alt dette for at give bedst mulig kobling mellem de to systemer.
Og ja, jeg har også vinklet mine stater ind mod lyttepositionen.
MVH
Bo
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bo, det lyder spændende, har du nogle billeder?
108x47x40 cm, er det hxdxb ?
Har du hørt gradient sw63?
Jeg kan få sættet for ca 10 kkr men det vil jeg ikke give...
Jeg har ikke den store erfaring med elektrostater, hvad skal jeg være opmærksom på ved køb af quad els63?
Måske skulle jeg gå efter den rene vare els63 og finde alternativ subwoofer...
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ppp_dk,
Hvis du ikke har den store erfaring med QUADèr så skal du holde øje med en ting! På et tidspunkt lavede de ELS63, på den måde at hvis den fik mere en 13V ind så kortsluttede den indgangen for at beskytte sig selv! Så du skal lige checke om din ZAP kan klare det, eller slår fra hurtigt nok. " ca. 1986-90"
Mht. ELS, så syntes jeg at du skal prøve dem, for de kan helt klart nogle ting som er sjove. Jeg ente faktisk med at have 4 stk alle med Gradient subber, som så stod i en 90 graders vinkel på hver side!!! Dette var noget jeg blev inspireret af en gang jeg var på besøg hos Sir Alister "SME". Og så skal du også lige have i tankerne at hvor en normal højttaler er tryk baseret "tæt på væg=større tryk" swå er en dipol hastigheds afhængig " Hvis den kommer for tæt på bagvægen! udfaser den sig selv" Og det er jo ret let at finde ud af hvornår det sker, du kan jo bare måle afstanden, til bagvæg og se på bølgelængden.
Jeg ente med at konkludere at de folk som havde haft elektrostater siden 50èrne! Havde ret!!! det er ikke til at få en sub til at koble med en elektrostat. Deres mønster og hastigheder er bare ikke til at få til at arbejde sammen.
Hvis du kan få lov at tage strømpen af før du køber dem!Så skal du kikke efter bitte små huller i folien! dette opståe hver gang man har givet staten for meget gas, med det resultat at den slår en gnist og brænder hul. Det betyder ikke det store om der er lidt huller i, men hvis den har samme overflade som en saltbøsse ville jeg nok holde mig fra dem. " nye membraner koster ca. 3500,-"
Når du så får dem hjem, SKAL du beholde frontstoffer på! det beskytter dem for den værste røg og snavs der altid kommer på membranen, En anden god ide er at slukke for dem når du ikke spiller, for membranerne står altid og bevæger sig lidt, og det tiltrækker snavs. Og de må ikke få direkte sollys eller varme fra en radiator.
Et problem der ofte er med elektrostater her i Danmark! er vores luftfugtighed ikke er konstant! Det er også derfor at elektrostater i feks. USA holder længe, de køre ofte med aircon, hvilket virker ved at bevare den samme luftfugtighed i rummet.
Men sjove er de at prøve.
mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen billeder endnu. Jeg skal lige invitere en ven hjem, der har et digitalkamera ;-)
Duh, Bo . . . hxdxb? Nej, det er bxhxd - 108 cm lange, 47 cm høje og stikker 40 cm dybt ind. Og WAF-faktoren er høj. Og som nævnt har jeg ikke hørt Gradienten, men via en af mine links kan du læse om, hvad man skal gøre for at få dem til at spille rigtigt godt med staterne:
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/
inde under Quad Tweaks. Her kan du også læse lidt om tests af de to højttalere sammen. Egentlig . . . læs hele siten igennem, så får du en masse at vide om staterne.
Køb af Quad stater? Spørg, hvor meget der er modificeret ved dem? Undersøg diskret, om de har stået i et rygerhjem (lugt til dem - diskret ). Spørg, hvor han har dem fra. Tænd for dem og læg øret helt op til membranen - der skal være helt stille med undtagelse for egenstøj fra forstærker. Du skal lytte efter, om der er noget, der sitrer eller gnistrer. Hvis de gør, kan membranen eller gitrene være beskadiget. tja, der, hvad jeg lige kan komme på.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Dejligt at der er nogen der har så lange erfaringer med stater.
Jeg har fra særdeles pålidelig kilde også oplysninger om, at mange har pillet beskyttelsesfolien af ESL63. Ganske vist lyder den efter sigende bedre uden, men den holder ikke nær så længe. Peter Walker brugte meget lang tid på, at finde netop en beskyttelsesfolie der påvirkede lyden meget lidt. Så er den først væk, så er den væk.
Mht. ZAP Pulse, så er stater potentielt det mest giftige du kan servere for den. De er nemlig ofta kapacitive så det gør noget. Du bør prøve dem af med det før du køber et par.
Desuden har stater en usædvanligt giftig impedanskurve ved de nederste frekvenser. Der kan altså være en idé i, at begrænse outputtet til dem dernede.
Jeg har hos en Quad enthusiast set en jernramme, som ESL63 kan spændes op i, som gør den væsentligt mere dynamisk og kontant at lytte til. Årsagen skal søges i massen og stivheden i rammen, men den kan man jo drømme om.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode råd. Nu er det bare med at komme igang...
Jeg har lånt et par LC Audio The End (mk 3), i hvert fald med Sanken und das ganzen molevitten mono trin til subberne(?)
Zappulse er i hvert fald DC koblet, kan quad klare den?
Til boholm: Hvilke enheder bruger du i subben?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nok mere! Om Zappèn kan klare Quadèr. At den er DC koblet betyder ikke noget for det.
Peter
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger 4 stk Peerless 260SWR.
Ang. hvad Quad ESL63 kan klare: De kan klare meget. Og det kan de, fordi de er godt beskyttet. En del af beskyttelsen har desværre en uheldig indflydelse på lyden (ikke meget, men alligevel). Det drejer sig om det RC-led, der sidder umiddelbart efter indgangsterminalerne. Dette er en 1,5 ohms modstand og en 220 µF elektrolyt. Men alt det kan du også læse om på den site, jeg har givet link til tidligere:
Ang. metalstanderne: De hed Arcici HVJH.
Ang. at drive Quad ESL63: Det er rigtigt, at de er en sej belastning. Derfor synes jeg, at du også skal prøve at lade The End trække disse og lade Zapperne trække subberne. Jeg har læst andre steder, at zappernes diskant ikke er helt på toppen (fnis), men det kan være en smagssag. Men lyt først uden subber, og lad os høre, hvad du synes bedst om.
MVH
Bo
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I will be back!
Det er også ærgeligt at min edison ikke er i topform endnu!
Kunne god forestille mig rør og quad ville gå godt hånd i hånd!
|
| Til top |
|
| |