| Forfatter |
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal sætte min subwoofer op, og vil derfor gerne ha´ noget hjælp. Se hvilket ydstyr jeg har i min signatur.
Jeg har tilsluttet subben i subudgangen på min forstærker.
Forstærkeren kan stilles til "LFE" og "LFE +Main" hvad er forskellen?
Crossoverfrekvens betyder hvornår højtalerne skal stoppe og subben tage over? Denne er sat til 60hz.
Bag på subben kan man instille volum, delefrekvens og fase. Hvordan gør man det?
Jeg har en dbmåler fra audioshack hvis denne kan bruges.
Håber i kan gøre mig klogere (den kan næsten kun gå en vej ).
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til indstilling af sub-niveau er det bedre at bruge ørerne end et db-meter. Dette niveau indstilles først når alt herunder er gjort.
Hvis du har delefrekvens (=crossover) direkte på din sub er det bedst ikke at sætte delefrekvens for sub'en i din receiver. Sæt den som udgangspunkt til omkring 60Hz, det går normalt ikke helt galt. Afhængig af dine front højttaleres evner i basområdet kan du godt skulle skrue denne helt ned mod 40Hz.
Så vidt jeg kan gætte er dine front højttalere ganske store (jeg gætter, jeg kender ikke modellen). Det betyder normalt at du skal sætte sub'en til LFE på receiveren. LFE+Main bruges hvis man har små front HT, der ikke selv kan gengive deres bas.
Dette burde hjælpe dig lidt på vej. Prøv det og lad os høre om det lyder OK. Det sværeste er normalt at få det til at lyde som om der er ekstra fylde i bassen uden at man kan høre sub'en - det lyder måske kryptisk, men jeg kan ikke lige finde en bedre måde at beskrive det.
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Munken: Det har jeg tidligere læst, og bliver ikke så meget klogere af.
Edit: Læste det lige igen, og det giver da også mening. Tak Munken.
@ greve: Gode idéer det vil jeg prøve...jeg vender tilbage når jeg ved mere, jeg er dog stadig lidt forvirret over hvordan fasen skal indstilles på subben.
Mine højtalere er i øvrigt store...specs her: http://www.dali.dk/admin/techspec/870techspecs.pdf
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et lille tip jeg læste et andetsteds herinde på sitet, brug det dog kun i tilfælde af stående bølger.
Sæt din sub på dit sweetspots plads og gå rundt i rummet, fin ud af hvor bassen er kraftigst. Stil så subben der, hvor bassen var kraftigst. Så skulle du gerne have mest bas når du siddder i sweetspot.
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
|
Har et lille tip jeg læste et andetsteds herinde på sitet, brug det dog kun i tilfælde af stående bølger.
Sæt din sub på dit sweetspots plads og gå rundt i rummet, fin ud af hvor bassen er kraftigst. Stil så subben der, hvor bassen var kraftigst. Så skulle du gerne have mest bas når du siddder i sweetspot.
Nosferatu
|
|
|
Den kan jeg også huske at jeg har hørt, nu har jeg bare valgt at beholde min sub hvor den er nu.
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
@ Munken: Det har jeg tidligere læst, og bliver ikke så meget klogere af.
@ greve: Gode idéer det vil jeg prøve...jeg vender tilbage når jeg ved mere, jeg er dog stadig lidt forvirret over hvordan fasen skal indstilles på subben.
Mine højtalere er i øvrigt store...specs her: http://www.dali.dk/admin/techspec/870techspecs.pdf |
|
|
Fasen benyttes normalt til at tilpasse sub'en til dine fronthøjttalere, så de ikke cancellerer lydbølgerne. Kan også bruges til at flytte uheldige stående bølger, men jeg må tilstå at jeg ikke har så frygtelig meget erfaring med indstilling af fasen. Lyt dig frem og se hvad der sker og lad os høre (i overført betydning...).
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki.
Kender dine højttalere men ikke din sub.
I "LFE + Main" Mode er subben sat til at hjælpe dine hovedhøjtt. uanset om den bruges stil surr el stereo. (Hvilket jeg vil anbefale.)
Crossoveren står fint ved 60 da det er en stor højtt. (husk du kan ofte indstille den både på surr. reciveren og på subben (på surr. i intivaller af 20Hz, og typisk trinløst på subben))
Vol + crossover er lettest at indstille ved at bruge en testone der går fra 200Hz til 20Hz, sådan en er at finde på alle DVD film der er THX masteret (fx STAR WARS) under sprog er der en THX OPTIMIZER, hvor den sidste test netop gør dette. Sæt den til at gentage, og juster på subben således der netop ikke kommer et hul mellem hvor højtt. spiller og hvor subben tager over, og vol således det spiller med samme styrke uanset freq.
Den nemmeste måde at indstille fasen på er at spille fx et dance nummer (uanset om du kan li det eller ej) og så få en til at skifte fasen frem of tilbage. Der hvor bassen er kraftigst er den rigtig fasest.
|
| Til top |
|
| |
zebu Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|