| Forfatter |
|
Nikstar Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige investeret i SA-1280ere (fik dem billigt (omkring 5.000) hos hifishoppen.dk), men er noget urolig fordi der stadig (efter 50 timers brug) ikke rigtig er "tyngde" i lyden. Hører en del rock og synes bassen nærmest er fraværende.
Har biwiret dem, fyldt det dertil indrettede tomrum med sand, som manualen sagde jeg skulle og stillet dem tæt på væggen, men lyden har stadig ikke rigtig nosser.
Nogen der har lignende oplevelser eller forslag til hvad jeg skal gøre?
Har tænkt på at købe sådan en bas-boks (ved ikke hvad den hedder) hos Anders i Audioconsult til 4.000, men det er ærgelige penge, når nu højttalerne skulle være gode nok i sig selv.
Har Cayin forstærker (6.700) og Marantz CDafspiller (3000)
På forhånd tak
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske noget udfasing? Er der masser af bas, hvis du går uden for døren, feks?
__________________ [Exposure Super 18] [Exposure 17] [Exposure 2010 CD] [Gamut Højtalere] [Rega Planar 3]
[TMC White/Yellow label] [TMC Gold Label Reference bi-wire]
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
SA-1280 har ganske rigtigt ikke nogen autoritet og "tyngde" i lyden. Den eneste løsning på det problem, er at supplere dem med en subwoofer.
At anbringe dem tæt på væggen synes jeg ikke er en god ide. Det ødelægger stereoperspektivet, som ellers er en af de stærke sider ved SA-1280. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikstar
Dine System Audio 1280 højtalere er glimrende højtalere, og kan sagtens spille en flot bas. Men du har bare ikke tålmodighed. Dine højtalere er ikke tilspillet før på den anden side af 300 timer. Dernæst har du fyldt sand i dem, hvilket er okay, bare ikke i den række følge som du har valgt at gøre det.
Når du køber en ny højtaler spiller du den til og ser hvordan den udvikler sig, det vil sige efter en måned er du klar til at gå efetr den gode lyd. Først skal de stilles ordentligt op, med en passende god afstand til bagvæggen 60 - 80 cm og det samme til sidevæggene, derudover eksperimenterer du med, hvor meget de skal vinkles indad. Når du har fundet højtalerens placering, så den yder sin bedste bas, som er afhængig af placering og rum, kan du begynde så småt med at fylde sand i disse kamre. Jeg vil anbefale dig at starte med at fylde dem 1/3 op som begyndelse, og så derfra kan du komme mere og mere i, indtil du synes at det er nok. Personligt tror jeg ikke du skal fylde dem mere end halvt op, måske lidt mere, men du kan ikke fylde dem helt op. Når så sandet er i, kan det godt være du bliver nødt til at ændre ganske lidt på opstillingen. I virkeligheden er det jo sådan, at hvis du ændre i dit setup, kan du godt regen med at skulle finindstille højtalernes placering - hvis et sæt kabler eller nyt elektronik evt. gør at der spilles mere bas, er det i realiteten forfra igen.
Hvis så du er så heldig at dit øvrige setup, CDspille, kabler og forstærkere, kan levere bassen, så er jeg overbevist om at du får en tilfredstillende bas og lyd fra disse fremragende højtalere. Højtalerne alene kan jo ikke spille bas, resten af grejer er der også strenge krav til.
Så der er kun en vej, tøm dem for sand og leg med opstillingen til de lyder bedst, det går der nogle dage og uger med. Du lytter nogle dage og flytter lidt, så du har lært lyden lidt, derfra hører du hurtigt ændringerne, når du flytter rundt. Der er kun dig der kan bestemme og afgøre hvad der er bedst. Husk du skal lære af det her, så du skal opleve og høre forskellene, og det kan du kun med en ændring af gangen, og små skridt.
Og glem alt om den bas-boks, arbejdt med din lyd og få det bedste ud af den, der er meget mere end du tror, når du får de andre ting og setup på plads.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stort er dit rum? 1280'erne er kendt for at levere hurtig og præcis bas, ikke fysisk bas - altså bas der kan mærkes. Du skal jo tænke på, at højttaleren "kun" er bestykket med 5" enheder. Vil du have de dybe toner med, så er du nød til at investere i en sub. Tag dog ikke fejl. SA 1280 er en god højttaler. Spørgsmålet er bare om den dækker dit behov?
Det er altid vigtigt at låne/lytte til højttalerne inden køb.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Nikstar Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende, lægger et spørgsmål ud og en times tid efter ligger der fire MEGET fyldestgørende og brugbare kommentarer og tips. 
Tak for hjælpen drenge, jeg vil gøre det hele: gå uden for døren og lytte, tage sand ud, rykke væk fra væg osv... men købe en subwoofer ved jeg sgu ikke rigtig endnu - jeg vil varme dem lidt mere igennem og måske også forstå at påskønne den knasende sprøde og skarpe lydkvalitet de giver, bare ærgeligt jeg ikke fik tænkt mere over det faktum at de måske egner sig bedre til klassisk musik?
Kunne ikke prøvehøre dem, da jeg var grisk og gik efter den lave pris... hvilket nu kan koste mig 4.000 i den anden ende til subwoofere... jaja, vi lærer så længe vi lever.
Men tak for de gode ideer - har I selv 1280ere?
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikstar
Når du nu får dem varmet igennem og flyttet dem på plads, og prøvet med andre kabler og en anden forstærker - på låne og prøvebasis, så skal du bare se, så bliver du glad for dem. Det handler om at få det bedste ud af det, og der er meget at hente ved teknikken og rum samt placering. Samtidigt bliver det jo også en anelse sjovt at arbejde med det. De er gode til det hele, vær glad for de ikke buldrer bas ud over det hele, det havde været meget værre, du har fået et stykke præcisions værktøj.
Har lyttet meget til 1280, har haft 2070, 3070, og andre fabrikater derefter, men det næste bliver også System Audio - den nye Explorer, som spiller forrygende flot, hvis man giver den lov til det.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikstar skrev:
Imponerende, lægger et spørgsmål ud og en times tid efter ligger der fire MEGET fyldestgørende og brugbare kommentarer og tips. 
Tak for hjælpen drenge, jeg vil gøre det hele: gå uden for døren og lytte, tage sand ud, rykke væk fra væg osv... men købe en subwoofer ved jeg sgu ikke rigtig endnu - jeg vil varme dem lidt mere igennem og måske også forstå at påskønne den knasende sprøde og skarpe lydkvalitet de giver, bare ærgeligt jeg ikke fik tænkt mere over det faktum at de måske egner sig bedre til klassisk musik?
Kunne ikke prøvehøre dem, da jeg var grisk og gik efter den lave pris... hvilket nu kan koste mig 4.000 i den anden ende til subwoofere... jaja, vi lærer så længe vi lever.
Nikolaj
|
|
|
Husk: en sub er absolut ikke nødvendig for at nyde musikken med disse højttalere. Ej heller er de kun beregnet til klassisk musik. De er meget homogene og behagelige i mellemtonen. Som sagt er bassen også god - dvs. præcis og hurtig. Giv dem noget tid og prøv forskellige placeringer. Evt. bør du vinkle dem ind mod lyttepositionen. Jo bedre udstyr dine højttalere bliver fodret med, jo bedre lyd giver de. Men dit nuværende udstyr følger fint med. Cayin og Marantz laver gode komponenter. ...Hvilke højttalere havde du før? Hvis du kommer fra et sæt "boom boxe", så kan jeg godt forstå du savner bas. Måske er det bare et spørgsmål om tilvænning? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Runetheman Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
>> ...Hvilke højttalere havde du før?
Jeg tror ikke Nikstar vil ud med, hvad han havde før... Så ved han, at han bliver rullet i tjære og fjer og forment adgang på alle hifi-fora i hele verden 
|
| Til top |
|
| |
Nikstar Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
..Men jeg kan afsløre, at jeg i hvert fald ikke havde store hvide Avance 80er-betonklumper der lyder som en Hong Kong transistor i en Hundigetunnel, så diskanten stadig skratter i mine ører timer efter jeg er kommet væk fra RunetheMan og hans Patrick Swayzemusik...  (ouch! thats gotta hurt - sorry)
|
| Til top |
|
| |
fredrikolsson Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
I have to say I have drawn different conclusions than those expressed in this thread.
If you don't like it, you don't. Placement, sand, cables and "burn-in" play a very small, if any, role for the sound. Amplifiers play a huge role on the
other hand. But - with this specific speaker I have found the sound to be very good even with budget component (H/K stereo receiver, about 300
eur). I'm very close to buying a set of 5 SA bookshelf speakers, I like the 1280s but want wallmounted speakers. I don't think they lack bass, they
lack deep bass but have very strong mid-bass. Deep bass is overrated in my view, with budget to midpriced hifi it's often disturbing the overall
sound (different matter with B&W 802 and similar). Subwoofers are NOT a solution to lacking main speakers (if you don't agree with the things I say
here, at least agree with this). I think there might be either something wrong with your speakers or you have a really bad combination with amp
+speakers. Or maybe it's just the kind of sound you like.
By the way, anyone have any input on SA520 x 3 for fronts and two SA505 back? I have had Canton, B&W, right now Klipsch (7 series) and a lot of
others, and never been really satisfied. Very impressed with 1280 though. Not at all impressed with SA710 but I figure I will like 520 better, they
share woofers with 1280. They are not sold in Stockholm anymore, so I'd have to buy them unheard.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var noget af en svensk historie på engelsk, hvor man helt overser vigtigheden af tilspilning og opstilling samt det øvrige setups sammensætning, hvis et sæt højtalere skal have mulighed for at yde sit bedste.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Det var noget af en svensk historie på engelsk, hvor man helt overser vigtigheden af tilspilning og opstilling samt det øvrige setups sammensætning, hvis et sæt højtalere skal have mulighed for at yde sit bedste.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Ja, men lidt ret har han vel. For det første kan man ikke få alt i den prisklasse, hvor 1280 befinder sig. For det andet er der grænser for, hvor meget luft enheder på 5" kan flytte. Hvis Nikstar vil have fysisk bas med god dybde, så er kabler, sand og bedre forstærker nok ikke vejen frem alene. Her kommer højttalerens konstruktion og enheder simpelthen til kort. Det kan 300 timers tilspilning efter min mening ikke rette op på. Men ja, 1280 gengiver en god, hurtig og præcis bas. Spørgsmålet er bare igen, om det dækker Nikstars behov. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikstar skrev:
|
Nikolaj
|
|
|
Jeps - og kan kun sige de sagtens kan spille bas
I sagens natur bliver det aldrig "jeg-giver-dig-hjerteflimmer"-bas, men de klarer langt det meste tilfredsstillende - jeg hører selv en del rock, og ved at jeg kan risikere for meget/mudret bas, ved forkert placering...
Jeg var selv igennem dine bekymringer, da jeg skulle spille mit sæt til, men bare rolig det skal nok blive godt. (det bliver maghoni med tiden... )
Jeg ventede med sand, afkobling, o.lign. til de var tilspillede.
Fortæl evt. en smule om dit lytterum (størrelse, gulvtype, osv.) samt hvilke højttalere der udgjorde dit tidligere setup.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også et sæt SA'ere stående, og de giver rigeligt med bund. Faktisk har jeg ofte meget svært ved at overbevise folk om, at jeg ikke har nogen subwoofer gemt under sofaen!! Det har jeg IKKE!!
Når det er sagt skal det også siges, at de har det bedst i knap så store rum. En stue på 70 kvm er nok ikke optimalt. Her skal der simpelthen flyttes for meget luft, og det magter de små enheder ganske enkelt ikke. Men i rum på 25 kvm er de perfekte. Her kan de små hurtig basser sagtens magte opgaven. Og gør det faktisk bedre end mange større konstruktioner. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jag kan ta det på svenska om det är bättre. Min erfarenhet efter att ha arbetat i hifibranschen och ägt en lång rad högtalare är att inspelning och
kablar inte spelar någon som helst roll (jag har själv te x en Kimber interconnect för ca 3000kr som jag fått, hör ingen skillnad på den och en
noname för 99kr). Om någon är missnöjd med en högtalare skulle jag aldrig rekommendera att pröva med inspelning eller kablar, utan säga till
dem att byta högtalare så fort som möjligt. Jag går enbart efter högtalare, slutsteg och rummets akustik. Det är en lång debatt som aldrig kommer
bli "klar", men det här är mina slutsatser.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
frederikolsson
Hvis du mener at kabler og indspilning ingen rolle har, så vil jeg høfligst sige at du har overset meget i dit forløb med HiFi. For det har særdeles stor betydning for en højtalers potentiale, og den måde den spilller i de forskellige områder, lige som lytte rummet ofrmåen og opstilling, også kan ændre en højtalers formåen og karakter fuldstændigt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har olika uppfattning.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilspilning af højttalere har meget stor betydning. Jeg har selv været i radiobranchen, og flere kunder har ringet lige efter de er kommet hjem, for at klage over de ikke lød som i forretningen. Alle kunderne har kunnet høre den meget tydelige forandring der sker over de første 2 ugers tilspilning.
Det er især bassen der bliver væsentligt bedre, og dermed også resten af lyden, da basgengivelse også influere på opfattelsen af mellemtone og diskant.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Tilspilning af højttalere har meget stor betydning. Jeg har selv været i radiobranchen, og flere kunder har ringet lige efter de er kommet hjem, for at klage over de ikke lød som i forretningen. Alle kunderne har kunnet høre den meget tydelige forandring der sker over de første 2 ugers tilspilning.
Det er især bassen der bliver væsentligt bedre, og dermed også resten af lyden, da basgengivelse også indfluere på opfattelsen af mellemtone og diskant. |
|
|
Ja, det tror jeg skam heller ikke de fleste benægter. Men jeg finder det som en overdrivelse, når man påstår, at en højttaler kræver 300+ timer for at lyde godt... __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |