Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: f3 / focus placering ? data ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har været heldig - synes jeg selv - at falde over et par F3 lyd model Focus - med Focal enheder. De er vel en slags horn eller qwt ?

De passer meget fint til det musik jeg hører og er lige så gamle som resten af mit anlæg :-) og min bil for sags skyld

Det gør at jeg sætte mine selvbygger projekter lidt på hold - men jeg ville være glad hvis der var et par tip til placering i rummet. ??

Og skulle der være nogen der ved lidt om data vil det være skønt.

Indtil nu - har haft dem et par timer - har jeg fået hørt noget - Ben Webster - noget Salmesang - og en af Brandenburg koncerterne og jeg er stadig meget begejstret   -- jeg smutter nu da jeg må høre Cecilia Bartoli synge lidt opera inden jeg skal afprøve dem med noget rock (som de nok kan lide ligeså lidt som mig )

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

jero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b

Du har ret , det er en hybrid hornkonstruktion fra 1986.Jeg mener at kunne huske hornmundingen er i toppen af kabinettet, det kan du måske efterprøve ved at gennemlyse frontstoffet for det er som du sikkert er bekendt med ikke lige at afmontere.

Udover hornet sidder der en F3 diskantdome i en Amorf baffle ( samme som på trapetz XI - både bafflen og diskanten ) .

Der deles iøvrigt imellem de to principper ved 3khz med 24db/okt.

Den er ret ukritisk mht. placering i rummet hvilket nok overvejende skal tilskrives hornprincippet.Det bedste er jo nok at prøve sig lidt frem ikk

Ellers kommer der lidt ydeligere data her.

Driftseffekt 5watt/96db.

Belastbarhed vedvarende 100 watt

Vægt 25 kg.Kabinet volume 70 liter.

Hver højtaler er individuelt dæmpet i hornmundingen (kritisk punkt).

Så vidt jeg husker er det en af de få (om ikke den eneste ) F3 højttaler der ikke kunne købet som

kit, grundet den særlige omhu i dæmpning af hornet.

Nypris i ´86  : 3580,- pr stk.

En af mine venner havde den tilbage i firserne og jeg husker den som en hurtig og velspillende

højttaler.

Håber ovenstående info kan bruges

Til top Vis jero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jero

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Tak for info - det er super

Jeg har prøvet lidt flere genre af - Lou Reed og Roxy Music kan de godt lide mens Randy Crawfords Street life lyder af transistor radio.

Da begge enheder er blevet skiftet fornylig er der til års lytning

jero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Er erstatningerne af samme type som de oprindelige ?
Til top Vis jero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jero

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Det er vist en slags opgradering - men stadig focal enheder - de har tilhørt en af mine venner og han fik vist nok hjælp af en der oprindeligt havde været med til at konstruere højtaleren - det hedder vist ikke F3 lyd længere - han ville have beholdt dem men har købt nogle store elektrostater istedet så alle er glade 

Indtil videre synes jeg ikke de er så gode til meget buldrende larmende musik (som jeg sjældent hører) - men meget meget fine til Jazz - også sådan noget lazy cool westcoast jazz fra 50erne - jeg har også været hele registret af svenske sangerinder igennem - og Al di miola og John Williams - Sade -- Leonard Cohen,  REM - bedst beskrevet er de alle kommet ud af den kasse de før var spærret inde i.

med et 25 år gammelt revox setup er det jo ikke lige frem high end udstyr jeg gjort mig men jeg var egentlig glad for mine gamle højtalere - NAD 2 og Misssion 700 - INDTIL jeg fk sat disse F3 i stikket - nu får de gamle lov til en værdig aftræden som reolhøjtalere andet steds i hjemmet.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Focus er en sjov højttaler. Men jeg er ikke enig i at placeringen er ligegyldig.
Den kan godt lide hjørner. Men absolut ikke for tæt på.
Du må prøve dig frem - det er selvfølgelig afhængig af rummet osv.

Da mine var bedst placeret havde jeg vist 1½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggen. Det fylder noget.
Men den kan også spille et stort rum op. Den er ganske effektiv. Og hurtig som Jero skriver.
Prøv at give den noget precisionsfunk med masser af blæsere. Eller noget lilletromme. Det nummer som jeg husker dem bedst for er Pete Townsend's Face The Face fra White City.

Eneste anke er at diskanten ikke hvæser lidt rigeligt når man man spiller rigtig højt, i forhold til hvad man kan få af diskantenheder i dag.

Hvilken forstærker bruger du?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Eneste anke er at diskanten ikke hvæser lidt rigeligt når man man spiller rigtig højt, i forhold til hvad man kan få af diskantenheder i dag.

Hvilken forstærker bruger du?

/vilmann

Jeg er ikke helt med på det første - "diskanten ikke hvæser lidt rigeligt" betyder det at den skal hvæse mere eller midre for at være god ?

vedr. forstærker m.m. så er de koblet til at revox b750 mk II - og til den er der tilsluttet en revox B790 pladespiller med ortofon M20E pickup, en rega planar 3 med ortofon, en revox B77 2 track HS, og en B77 4 track*. Derudover er der en JVC# cd afspiller og en tuner revox B760*. samt en mixer til regaen.

* den en B77 er på vej til værksted for at få sliftet rem til tælle værket og B760 tuner ligeledes for andet smår rep. # JVCen er det næste der skal skiftes

Alt i alt er det meste + 20 år medens musik smagen går tilbage til middelalderen og til i dag.

Jeg har ikke det nummer du nævner, men jeg har brand new heavies - og der er også meget godt trut i dem. 

Lige nu står højtalerne ikke rigtigt - de står ovenpå bogkasser dvs. +70 cm over jorden - men jeg skal først have flytte på nogle andre ting før jeg kan forbedre deres vilkår.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

vilmann skrev:
Eneste anke er at diskanten ikke hvæser lidt rigeligt når man man spiller rigtig højt, i forhold til hvad man kan få af diskantenheder i dag. Hvilken forstærker bruger du? /vilmann

Jeg er ikke helt med på det første - "diskanten ikke hvæser lidt rigeligt" betyder det at den skal hvæse mere eller midre for at være god ?

Der kom vist et ikke for meget med i den sætning.
Burde have været:
Eneste anke er at diskanten hvæser lidt rigeligt når man man spiller rigtig højt......

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

så er jeg med

Højtalerne står på mit kontor så rigtigt højt kommer de sjældent til at spille - men det kan måske være lige netop det med diskanten jeg ikke kunne lide ved lyden da jeg spillede det gamle Randy Crawford nummer Street Life (det var egentlig Crusaders nummer med hende som ukrediteret anonym sanger - jeg kalder det hendes fordi det aldrig var blevet et hit uden hende - og fordi hun har det med på sit opsamlingsalbum uden Crusaders)

miguelovitch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

f3 fokus lød virkeligt godt
Til top Vis miguelovitch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miguelovitch

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

miguelovitch skrev:
se f3 focus test her: http://www.miguelovitch.dk/trapez.htm

jeg kan egentlig undre mig over hvorfor de ikke laver dem længre - de lyder sku bedre end de nye ht fra audiovector jeg har hørt selvom det  vel nok er en lyd-smagssag

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes