Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtaler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
9kki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hej Gutter.

Jeg vil til at købe mig et nyt sæt højtaler. Har ikke så frygtelig mange penge at gøre godt med.

Jeg er blevet anbefalet at kigge efter Cerwin vega At-80 eller AT-100.

Nogen der kan fortælle om disse højtaler? Både deres plusser og minusser?

Til top Vis 9kki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 9kki

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej 9kki
Hvad er din musiksmag? Det er sådan, at man skal vælge højttalere efter hvad musik man hører. Cerwin Vega henvender sig mest til unge mennesker med trang til voldsomt lydtryk i techno og hård rock. De kan virkelig buldre, har selv lånt et par af en ven til nogle fester, og der er de også helt fine. Du finder ikke mere bas pr. krone tror jeg.

Har ikke hørt de omtalte modeller, men den jeg har lånt er en fra deres nyere serie, nemlig V-10F. Har hørt at der er stor forskel på de gamle modeller (som dem du nævner) og så de nye. De gamle skulle være bedre. Men tror min ovenstående forklaring passer meget godt på de højttalere alligevel.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

9kki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg hører emlig hård rock og techno :)

Men jeg har også fået at vide at de gamle modeller skulle være meget bedre end de nye.

Og de er jo heller ikke så voldsomt dyre.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Med de gamle modeller som AT-80 og AR-100 skal du være opmærksom på om skumophænget på basserne er intakte.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter et par små gulvhøjttalere (maks. 2 x 8"!) og så en subwoofer til...
Så kan højttalerne tage sig af diskanten og mellemtonen, og så kan subwooferen tage sig af bassen...

Jeg benytter mig selv af det med stor succes! Og jeg hører også selv techno, hardstyle, trance o.s.v., og med et par gode højttalere og en god subwoofer er man nået langt...

Problemet med Cerwin Vega (og grunden til at jeg gik efter et pr normale, gode højttalere) er at de let forvrænger og bassen bliver mudret... Du skal samtidig have en stor forstærker hvis man skal have noget ud af sådan nogle store højttalere, og med en aktiv subwoofer er den jo dækket til med power, og så kan forstærkeren tage sig af subwooferen!

Håber det hjalp lidt...

P.S. Hvor stort er dit lytterum og hvad kræver du af højttalerne? Hvilken forstærker og afspiller benytter du?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun Cerwin Vega der spiller rock og trance godt, her mener jeg bestemt også Dali kan være med!

Om man så synes den ene er bedre end den anden er en smagssag. Jeg synes hvis du har mulighed for det, så lyt også til et par Dalier, det er en helt anden lydfilosofi, som måske passer dig bedre end Cerwin Vega.

Hvor stort er rummet du vil spille op? 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Yes.

Dali Blue i en størrelse 6006 eller større kunne også være et godt bud.

5005'erne skal gerne have assistance af en subwoofer for at kunne følge med i større rum.

Nu ligger bass-niveauet heldigvis ikke så lavt på techno.

En anden ting: Hvis du endelig erhverver dig et par CV'er, så skal de have noget effekt bag sig. De kan let blive sværre at kontrollere med en lidt for svag forstærker.

Redigeret af KimHRasmussen - 26 Februar 2006 kl. 12:09
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan også anbefale Dali 6006. Den har jeg selv haft og til det formål er den faktisk rigtig fed! Den har 3*6½" bas/mellemtone-enheder pr side og det er altså noget der virkelig kan rykke!

9kki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jamen det jeg har, kan man vel sige er en amatør opsætning.

Jeg har en sony str-de635 Reciever.

Jeg regner med at det er godt nok, da jeg har sprunget sikringerne i et par Cerwin Vega CLSC-12 Højtaler. Men det kan sikkert også  betyde noget andet om min forstærker?

Lige P.T. Bruger jeg min computer som afspiller da min gamle cd-afspiller stod af. Så skal også have en ny der.

Min værelse er 20 kvm.

Redigeret af 9kki - 26 Februar 2006 kl. 15:03

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Til 20 kvm tror jeg en dali 6006 ville være formidabel. Eller måske 606eren (forgængeren, men stort set det samme).

At du har sprunget sikringerne i et par CV siger ikke nødvendigvis at du har en sindsyg strømstærk forstærker der spytter en masse watt ud. Der kan være flere grunde.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Uanset hvilke højttalere du invistere i, burde du stærkt overveje en ny receiver på et senere tiddspunkt (hvis pengene ikke er der nu). Du kommer nok til at mangle nogle krafter med den bette Sony

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk det er modsat med din forstæker.

Når man skruer op for en strømsvag forstærker kan der dannes højfrekvent støj, der på den måde overbelaster, og i sidste ende, slår diskanten ihjel.

Jeg kom også lige i tanke om CV ALS1000/1002 (hhv. 12"/15" bas-enhed) tror jeg den hed. Det er nok Cerwin Vega's, til dato, bedste højtaler. Den findes desværre kun brugt nu.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

God rigtig dejlig søndag i tråden.

Jeg må ile og tilslutte mig Kim, dit "problem" er ikke en kraftig forstærker, men det modsatte, så indtil videre må du altså beherske dig eller op med læderet.

Personligt kan jeg tilslutte mig fortalerne for et par Dali evt. suppleret med en aktiv sub. Et par 606 kan sikkert i dag købes til fornuftige penge og hvis du så stadig mangler bas fordi du ikke "må" skrue op på fuld skru på møllen, ja så er spørgsmålet hvor mønterne skal smides, i en forstærker der kan "magte" dine Ht eller i en Sub.

Ved ikke om min egen rettesnor er korrekt, men jeg plejer selv at gå efter "max 1/2 på møllen" så skal lydtrykket være max lyttehøjde. hvis du skal over 1/2 så er forstærkeren for svag. Men hvad ved en amatør om det.

Hvorom alt er så må du have en god jagt, det er spændende i denne jungle

Mvh

Paul

9kki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Excalibur skrev:

God rigtig dejlig søndag i tråden.

Jeg må ile og tilslutte mig Kim, dit "problem" er ikke en kraftig forstærker, men det modsatte, så indtil videre må du altså beherske dig eller op med læderet.

Personligt kan jeg tilslutte mig fortalerne for et par Dali evt. suppleret med en aktiv sub. Et par 606 kan sikkert i dag købes til fornuftige penge og hvis du så stadig mangler bas fordi du ikke "må" skrue op på fuld skru på møllen, ja så er spørgsmålet hvor mønterne skal smides, i en forstærker der kan "magte" dine Ht eller i en Sub.

Ved ikke om min egen rettesnor er korrekt, men jeg plejer selv at gå efter "max 1/2 på møllen" så skal lydtrykket være max lyttehøjde. hvis du skal over 1/2 så er forstærkeren for svag. Men hvad ved en amatør om det.

Hvorom alt er så må du have en god jagt, det er spændende i denne jungle

Mvh

Paul

Nå jeg nu vil høre højt, plejer jeg kun og skrue op på lidt under halv. Det er fint for mig :)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke rigtigt bruges til noget, fordi det er forskellig fra forstærker til forstærker. Du skal bare sørger for at det ikke forvrænger, og hvis bassen begynder at mudder meget kan det også været et ting på at din forstærker er ved at nå grænsen for dens formåen.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Nu plejer de fleste forstærkere ikke at kunne spille uforvrænget til mere end ca. halv skruet op. Så jeg vil faktisk tro, at du kører den lige på grænsen så.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes