| Forfatter |
|
fonzelius Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ville bare høre alle i entusiaster derude hvilke højttalere i ville anbefale til mit setup?
Jeg har en forholdsvis lille stue, og har hørt at store gulvhøjtalere kræver en hvis afstand, for at sinusbølgen kan få en ordentlig kurve, hvilket jeg tolker til at jeg ikke skal have gulvhøjttalere... ret mig gerne hvis i mener udsagnet ikke passer 
Et ekstra lille bi-spørgsmål... efter jeg fik min nye cayin forstærker, så sker der ofte det at når jeg tænder for den, så går lyset i den del af lejligheden nogen bud på hvad der kan være galt, eller hvad jeg kan gøre om? Den sidder i en standard stikdåse fra ikea til 20 kr, eller lignende.. forstår bare ikke hvis det er den, da jeg har haft koblet masser af andet udstyr på før, uden det nogensinde skete!!
Mvh fonzelius
mit setup:
Forstærker: Cayin 252B
CD: Cayin CD252
Højttalerkabel: Tara labs helix 8
Signalkabel: Tara labs spectrum 1a
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke ualmindeligt! Tjek din sikring! Er det en 10A så se om ikke du kan få monteret en 13A det har hjulpet hos mig!
Det er sikkert fordi der sidder en stor traffo og lidt lytter der lige rykker nogle ampere ved opstart!
Løser en større sikring det ikke så kan du montere et softstart relæ! LC audio har et der virker fint!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til en lille stue, og til kina-hifi, vil jeg afgjort anbefale Aurum Cantus. Deres Leisure 2SE spiller fremragende til prisen. Skal der flyttes mere luft er M103 fra samme producent en oplagt mulighed.
Se brancheannoncer for konkrete tilbud. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
fonzelius Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg et HPFI anlæg, og mener at det er elektroniske sikringer.. hvis der altså er noget som hedder det? hehe, er ikke så haj til sådan noget.
Kan man skifte sikring på et HPFI? og hvis ja, hvordan gør man?
Det er forresten ikke altid den gør det.. det er ca. hver anden gang.
I øvrigt er det Jamo X870 højttalere jeg har, hvilket jo ikke er optimalt til en lille stue.. dog er jeg blevet vant til en god baslyd! Kan man evt. få "reol"højttalere som levere ordentlig baslyd? Er blevet varmt anbefalet B&W 805, men har faktisk ikke hørt dem spille endnu..
er et prisniveau på ca. 10.000,- stykket nogenlunde, eller for lavt/højt? det er nypris jeg regner efter...
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det behøver ikke at være hver gang! Det var det samme for mig! Det kan bla skyldes hvornår du lige tænder i forhold til fase svinget (fik jeg forklaret af en anden nørd) Hvos 230V er i nul punktet kan du sagtens være heldig at den ikke knalder sikringen da den har (godt nok kort) tid til lige at lade lidt op imens fasen svinger til fuldt 230V. Ellers oplevede jeg også at tændte man hurtigt efter at sikringen var sprunget (kæresten blev sendt ud og slå den til) så gik det som regel godt anden gang!
HPFI eller ej så mener jeg ikke du må pill ei sikringsskabet! Hvis det er automat sikringer som du vist skriver så skal der en fagmand på. Men det tager virkeligt ikke ret lang tid så ring til en lokal og hør om han har en anden opgave i nærheden en dag! Automat sikringen koster i sig selv under 100,- resten kommer an på elektrikkeren!
I øvrigt må man vist kun gåop til 13A ved nyere installationer (ikke gamle stofledninger på måske kun 1.0mm2) Men det ved en fagmand!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 Ampere mere giver jo 690 Watt mere du kan trække før den knalder! Så hvis du kun oplever det nogen gange burde det stort set (eller helt) forsvinde!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
fonzelius Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder meget fornuftigt! det vil jeg prøve at gøre så..
Er der nogen med et bud på et par gode højttalere?
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
DCA 1,0, men ved ikke lige om det er det du søger da jeg vil tro (uden at have hørt lige dine modeller) at du er til lidt "farvet" varm lyd!?? DCA'en er temmeligt dynamisk og "afslørende" dog også meget musikalsk når resten er til det. Det er dog kun beskedent hvad jeg har fået lyttet til en DCA 1.0, men jeg har hørt en del på en tidligere udgave og på den større 2.0 som jeg selv snart skulle have stående hvis alt går vel (penge).
www.duelundaudio.com for mere info! DCA. 1.0 koster vist omkring 17k jeg ved ikke om det er inden for dit budget?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Kempf87 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 251
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte Dali Ikon 2 idag inde i Hifi klubben netop på et setup magen til dit. Dem burde du virkelig give et lyt, utrolig åben højttaler med mange detaljer pga. bånddiskanten, og ok bund trods størrelsen.
__________________ Vh
Kasper
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Logan Clarity eller Mosaic
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har selv Cayin set-up, og Avance Dana Signature mk.2-3 (stander-højttaler med Scanspeak.enheder) er et rigtig godt valg.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
fonzelius Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig hørt martin logan spille, men må altså personligt mene at designet ikke lige tiltaler mig...
DIY er ikke lige mig, da jeg er en nød til sådan noget 
Jeg er blevet anbefalet meget varmt nogle B&W 805S, men har ikke selv hørt dem spille.. er der nogen som har har erfaring med disse? de koster nemlig 9k stykket, og man kan være heldig at støve dem op billigt på dba.dk
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et velkendt problem med automatsikringer, at de ganske enkelt er for hurtige. Under normale omstændigheder er det genialt, da de jo således hurtigere kan afværge en fejlsituation. Men forstærkere med store trafoer/lytter og uden softstart, er ofte nok til at trigge dem.
Jeg ville satse på en softstart. Så er du ude om problemet, og i øvrigt forlænger det levetiden på din forstærker.... Lytter og specielt ensrettere er under meget kraftig stress når de startes uden softstart. Og det er sådan noget der lige pludselig en dag får dem til at give op.
Jeg ville gå efter et par Sstem Audio gulvmodeller. De har ret små basser, og er perfekte tol små rum. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
fonzelius Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er softstart lige??
når det nu er relativt små basenheder, ved du så om de kan lave en pæn dyb og præcis bas? tror vidst at jeg må en tur i hifiklubben, eller ktradio og lytte på det... det er bare meget godt lige at have noget at gå efter inden man bevæger sig ind i højttaler-mekka 
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
fonzelius
Jeg ville uden tøven gå efter et par System Audio gulvhøjtalere, de er i stand til at levere et velopløst og præcist lydbillede, hvor perspektiv og musikalitet er i top. De klarer store som små rum, alt efter hvilken model du vælger. Dog skal det ikke udelukke andres gode ideer og forslag, da der også er andre højtalere på markedet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
fonzelius skrev:
|
hvad er softstart lige??
når det nu er relativt små basenheder, ved du så om de kan lave en pæn dyb og præcis bas? tror vidst at jeg må en tur i hifiklubben, eller ktradio og lytte på det... det er bare meget godt lige at have noget at gå efter inden man bevæger sig ind i højttaler-mekka 
|
|
|
Soft start er et lille kredsløb der skyder en effekt modstand ind i serie med 230V forsyningen i et par sekunder så din forstærker kun kan trække en begrænset strøm. Efter et kort øjeblik skifter et relæ så der kan trækkes fuld skrue! Det betyder bla at lytter ikke får et ordentligt knald når de står helt afladet og bare trækker strøm til sig!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sagt det før, DLS R55.  Tror måske at Ikon bliver lidt for hidsig med Cayin.
Ellers noget B&W måske?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Kempf87 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 251
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Jeg har sagt det før, DLS R55. Tror måske at Ikon bliver lidt for hidsig med Cayin. Ellers noget B&W måske?
|
|
|
De B&W jeg har hørt på Cayin var noget mørke som om tæppet i et teater var trukket for. Spændte man Ikon efter i stedet blev forhænget trukket for. Skøn lyd. Har idag selv købt System Audio SA-1530, den spiller godt af størrelsen synes jeg. 
Forsat go' jagt __________________ Vh
Kasper
|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tipsar om en outsider kanske:

Compact XZ-1 som är en 2-vägare med Vifa diskant och Scan Speak mellan/bas. Den har ganska låg känslighet (85dB) men jag tror din Cayin ska klara av den.
Denna högtalare går inte att bli missnöjd med. Jag spelar själv med storebror XZ-5 i ett större rum.
__________________ It's okay. I wouldn't remember me either.
|
| Til top |
|
| |