Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forslag til nye højttalere til cayin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fonzelius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ville bare høre alle i entusiaster derude hvilke højttalere i ville anbefale til mit setup?

Jeg har en forholdsvis lille stue, og har hørt at store gulvhøjtalere kræver en hvis afstand, for at sinusbølgen kan få en ordentlig kurve, hvilket jeg tolker til at jeg ikke skal have gulvhøjttalere... ret mig gerne hvis i mener udsagnet ikke passer

Et ekstra lille bi-spørgsmål... efter jeg fik min nye cayin forstærker, så sker der ofte det at når jeg tænder for den, så går lyset i den del af lejligheden nogen bud på hvad der kan være galt, eller hvad jeg kan gøre om? Den sidder i en standard stikdåse fra ikea til 20 kr, eller lignende.. forstår bare ikke hvis det er den, da jeg har haft koblet masser af andet udstyr på før, uden det nogensinde skete!!

Mvh fonzelius

mit setup:

Forstærker: Cayin 252B

CD: Cayin CD252

Højttalerkabel: Tara labs helix 8

Signalkabel: Tara labs spectrum 1a

Til top Vis fonzelius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fonzelius

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ualmindeligt! Tjek din sikring! Er det en 10A så se om ikke du kan få monteret en 13A det har hjulpet hos mig!

Det er sikkert fordi der sidder en stor traffo og lidt lytter der lige rykker nogle ampere ved opstart!

Løser en større sikring det ikke så kan du montere et softstart relæ! LC audio har et der virker fint!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Til en lille stue, og til kina-hifi, vil jeg afgjort anbefale Aurum Cantus. Deres Leisure 2SE spiller fremragende til prisen. Skal der flyttes mere luft er M103 fra samme producent en oplagt mulighed.

Se brancheannoncer for konkrete tilbud. 

fonzelius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg et HPFI anlæg, og mener at det er elektroniske sikringer.. hvis der altså er noget som hedder det? hehe, er ikke så haj til sådan noget.

Kan man skifte sikring på et HPFI? og hvis ja, hvordan gør man?

Det er forresten ikke altid den gør det.. det er ca. hver anden gang.

I øvrigt er det Jamo X870 højttalere jeg har, hvilket jo ikke er optimalt til en lille stue.. dog er jeg blevet vant til en god baslyd! Kan man evt. få "reol"højttalere som levere ordentlig baslyd? Er blevet varmt anbefalet B&W 805, men har faktisk ikke hørt dem spille endnu..

er et prisniveau på ca. 10.000,- stykket nogenlunde, eller for lavt/højt? det er nypris jeg regner efter...

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det behøver ikke at være hver gang! Det var det samme for mig! Det kan bla skyldes hvornår du lige tænder i forhold til fase svinget (fik jeg forklaret af en anden nørd) Hvos 230V er i nul punktet kan du sagtens være heldig at den ikke knalder sikringen da den har (godt nok kort) tid til lige at lade lidt op imens fasen svinger til fuldt 230V. Ellers oplevede jeg også at tændte man hurtigt efter at sikringen var sprunget (kæresten blev sendt ud og slå den til) så gik det som regel godt anden gang!

HPFI eller ej så mener jeg ikke du må pill ei sikringsskabet! Hvis det er automat sikringer som du vist skriver så skal der en fagmand på. Men det tager virkeligt ikke ret lang tid så ring til en lokal og hør om han har en anden opgave i nærheden en dag! Automat sikringen koster i sig selv under 100,- resten kommer an på elektrikkeren!

I øvrigt må man vist kun gåop til 13A ved nyere installationer (ikke gamle stofledninger på måske kun 1.0mm2) Men det ved en fagmand!

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

3 Ampere mere giver jo 690 Watt mere du kan trække før den knalder! Så hvis du kun oplever det nogen gange burde det stort set (eller helt) forsvinde!

Mvh

fonzelius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

det lyder meget fornuftigt! det vil jeg prøve at gøre så..

Er der nogen med et bud på et par gode højttalere?

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

DCA 1,0, men ved ikke lige om det er det du søger da jeg vil tro (uden at have hørt lige dine modeller) at du er til lidt "farvet" varm lyd!?? DCA'en er temmeligt dynamisk og "afslørende" dog også meget musikalsk når resten er til det. Det er dog kun beskedent hvad jeg har fået lyttet til en DCA 1.0, men jeg har hørt en del på en tidligere udgave og på den større 2.0 som jeg selv snart skulle have stående hvis alt går vel (penge).

www.duelundaudio.com for mere info! DCA. 1.0 koster vist omkring 17k jeg ved ikke om det er inden for dit budget?

Mvh

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte Dali Ikon 2 idag inde i Hifi klubben netop på et setup magen til dit. Dem burde du virkelig give et lyt, utrolig åben højttaler med mange detaljer pga. bånddiskanten, og ok bund trods størrelsen.

Kasper
Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Martin Logan Clarity eller Mosaic
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har selv Cayin set-up, og Avance Dana Signature mk.2-3 (stander-højttaler med Scanspeak.enheder) er et rigtig godt valg.

Mvh.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

fonzelius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt martin logan spille, men må altså personligt mene at designet ikke lige tiltaler mig...

DIY er ikke lige mig, da jeg er en nød til sådan noget

Jeg er blevet anbefalet meget varmt nogle B&W 805S, men har ikke selv hørt dem spille.. er der nogen som har har erfaring med disse? de koster nemlig 9k stykket, og man kan være heldig at støve dem op billigt på dba.dk

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Avance er ikke DIY. Kig de her links, var det eneste jeg lige kunne finde hurtigt med billede..

Stander model koster ca. 3000,-kr, på tilbud, og gulv modellen ca. det dobbelte, ligeså på tilbud Hos Expert.

http://www.audiosystem.com.pl/avance/powiekszenia/avance_sig 3mk3_powiekszenie.jpg

http://www.audiosystem.com.pl/avance/powiekszenia/avance_sig 8mk3_powiekszenie.jpg

Mvh.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Det er et velkendt problem med automatsikringer, at de ganske enkelt er for hurtige. Under normale omstændigheder er det genialt, da de jo således hurtigere kan afværge en fejlsituation.
Men forstærkere med store trafoer/lytter og uden softstart, er ofte nok til at trigge dem.

Jeg ville satse på en softstart. Så er du ude om problemet, og i øvrigt forlænger det levetiden på din forstærker.... Lytter og specielt ensrettere er under meget kraftig stress når de startes uden softstart. Og det er sådan noget der lige pludselig en dag får dem til at give op.

Jeg ville gå efter et par Sstem Audio gulvmodeller. De har ret små basser, og er perfekte tol små rum.

fonzelius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

hvad er softstart lige??

når det nu er relativt små basenheder, ved du så om de kan lave en pæn dyb og præcis bas? tror vidst at jeg må en tur i hifiklubben, eller ktradio og lytte på det... det er bare meget godt lige at have noget at gå efter inden man bevæger sig ind i højttaler-mekka

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

fonzelius

Jeg ville uden tøven gå efter et par System Audio gulvhøjtalere, de er i stand til at levere et velopløst og præcist lydbillede, hvor perspektiv og musikalitet er i top. De klarer store som små rum, alt efter hvilken model du vælger.
Dog skal det ikke udelukke andres gode ideer og forslag, da der også er andre højtalere på markedet.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

fonzelius skrev:

hvad er softstart lige??

når det nu er relativt små basenheder, ved du så om de kan lave en pæn dyb og præcis bas? tror vidst at jeg må en tur i hifiklubben, eller ktradio og lytte på det... det er bare meget godt lige at have noget at gå efter inden man bevæger sig ind i højttaler-mekka

Soft start er et lille kredsløb der skyder en effekt modstand ind i serie med 230V forsyningen i et par sekunder så din forstærker kun kan trække en begrænset strøm. Efter et kort øjeblik skifter et relæ så der kan trækkes fuld skrue! Det betyder bla at lytter ikke får et ordentligt knald når de står helt afladet og bare trækker strøm til sig!

Mvh

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har sagt det før, DLS R55.  Tror måske at Ikon bliver lidt for hidsig med Cayin.
Ellers noget B&W måske?

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jeg har sagt det før, DLS R55.  Tror måske at Ikon bliver lidt for hidsig med Cayin.
Ellers noget B&W måske?

De B&W jeg har hørt på Cayin var noget mørke som om tæppet i et teater var trukket for. Spændte man Ikon efter i stedet blev forhænget trukket for. Skøn lyd. Har idag selv købt System Audio SA-1530, den spiller godt af størrelsen synes jeg.

Forsat go' jagt

Kasper
Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

calle_jr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Tipsar om en outsider kanske:

Compact XZ-1

Compact XZ-1 som är en 2-vägare med Vifa diskant och Scan Speak mellan/bas. Den har ganska låg känslighet (85dB) men jag tror din Cayin ska klara av den.

Denna högtalare går inte att bli missnöjd med. Jag spelar själv med storebror XZ-5 i ett större rum.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes