Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Concept subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået købt mig et nyt anlæg her for et par uger siden.
Det blev til to stk. Dali concept 6 og en Nad C320BEE. Jeg meget tilfreds med det, og jeg synes at det lyder rigtigt godt.

Men da jeg er meget glad for bas, synes jeg godt at anlægget kunne bruge lidt mere bas mest i film, så har overvejet lidt at købe concept subben.

Så jeg ville spørge om der er nogen herinde, som der har hørt den, og lige ville lige give sin mening til kende om den. Tror i den er hurtig nok til musik og ville den ødelægge lidt af lyden i musik?

Hvordan vil en så stor subwoofer lyde inde på mit lille værelse (det er kun 8 m2), vil den blive meget mudrede og upræcis? Jeg skal selv have hørt den på et tidspunkt, men ville bare lige spørge herinde først.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen

Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Ingen der har en mening?

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hmm du skriver du har 8kv.m.

Du får altså ingen dybbas selv om du bruger sub men derimod en masse øvre bas og en masse klager fra medbeboerne....

Bassen når ikke sin bølgelængde før den når naboen.....he he

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Hmm du skriver du har 8kv.m.

Du får altså ingen dybbas selv om du bruger sub men derimod en masse øvre bas og en masse klager fra medbeboerne....

Bassen når ikke sin bølgelængde før den når naboen.....he he

Vil det så sige, at jeg ikke vil kunne høre forskel på 30 og 50 hz på mit værelse?

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Du vil overhovedet ikke kunne høre bassen med mindre der er MEGET højt til loftet, for så kan bassen nemlig godt nå sin længde men her snakker vi måske 4-5m. til loftet....

Men du vil blive banket til plukfisk af bassen for du vil udemærket kunne mærke den.....har selv delt 12kv.m. med en paradigm sub men det var kun naboen som kunne høre den.....he he

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det at man skal ha et rom hvis dimensioner er lige så store som bølgelengden af den dybeste bassen man skal kunne høre er en gammel urban myth. Jeg tror heller ikke at du skal frygte for at Concept subben vil blive for meget,

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Thomasen skrev:
Vil det så sige, at jeg ikke vil kunne høre forskel på 30 og 50 hz på mit værelse?

Jo, det burde ikke være noget problem.

Som ManicMiner siger kan du sagtens få dybbas, selv om dit rum er lille. At rummet er lille betyder bare at roomgain og dine problemer med stående bølger foregår ved højere frekvenser end i større rum.

Der behøver ikke at være plads til en hel bølgelængde for at bassen kan høres. Hvis det var sådan ville der ikke komme meget lyd ud af en hovedtelefon...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

8kv.m er altså ikke meget men prøv at låne en sub......da jeg boede på 12kv.m var der altså ingen dybbas overhovedet, først da jeg flyttede i større rum fandt jeg virkelig ud af hvad den kunne præstere.......

Det med høretelefoner er en anden sag for der går membranen direkte ind og påvirker øret......prøv at flytte hovedtelefonen bare 2cm ud fra den normale position og alt bas mangler igen.....

Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også lige spørge om et spørgsmål mere.

Er der nogen forringelse af lyden, når man sætter et y-stik i pre-out, for at tilslutte en subwoofer.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo lidt an på hvor du forbinder y-enderne.....hvis begge ender slutter i subben så vil der intet hørebart være umiddelbart for mig......

Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:
Det kommer jo lidt an på hvor du forbinder y-enderne.....hvis begge ender slutter i subben så vil der intet hørebart være umiddelbart for mig......

I min situation skal den ene ende jo ind i subwooferen, og den anden ende ind i "main in" indgangen på min forstærker.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Se der var en fejl idet der kan opstå brum pga.stelforbindelsen......

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:
Det med høretelefoner er en anden sag for der går membranen direkte ind og påvirker øret....

Det er vist de færreste, der ikke har luft mellem øret og membranen, og hvis du forestiller dig et par ørebøffer, der ligger uden på øret er situationen akustisk set helt analog med et rum hvor der ikke kan "opstå en hel bølgelængde"

Zenon skrev:
prøv at flytte hovedtelefonen bare 2cm ud fra den normale position og alt bas mangler igen.....

Ja, det er sørme pudsigt - nu burde der ellers være bedre plads til bølgelængderne... men det der sker, er jo faktisk at du vinker farvel til det roomgain, der opstår i rummet mellem hovedtelefonens membran og trommehinden, så det kan ikke rigtig sammenlignes.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Lyd kan kun vandre igennem noget......

Men jeg skriver også bare til Thomasen "prøv at låne en sub" for så vil han finde ud af det jeg selv fandt ud af, dybbassen mangler og jeg har ikke dårlig hørelse......prøv derefter at lytte til selv samme subwoofer i et stort rum og intet vil mangle......!!

Jeg gider ikke diskutere dette mere, jeg siger bare PRØV DET!!!!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:
Men jeg skriver også bare til Thomasen "prøv at låne en sub" for så vil han finde ud af det jeg selv fandt ud af, dybbassen mangler og jeg har ikke dårlig hørelse......prøv derefter at lytte til selv samme subwoofer i et stort rum og intet vil mangle......!!

Jeg gider ikke diskutere dette mere, jeg siger bare PRØV DET!!!!

- og det er et smaddergodt råd, som jeg kun kan tilslutte mig. Dine erfaringer eller din hørelse har jeg heller intet belæg for at anfægte.

Det jeg reagerer på, er at du lægger ud med en teknisk/akustisk forklaring på fænomenet som ikke er korrekt.

God fornøjelse med afprøvningen, Thomasen.  - Og hvis bassen opstår i rummet ved siden af i stedet for i dit eget, så prøv at smide subben ind ved siden af - så får du måske glæde af lyden i stedet.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Det med hovedtelefonerne, det er da noget fis at sige så er der plads til bølgelængder, ja når vi snakker 2-3cm vil du opfatte diskanten rent bølgemæssigt og det er præcis det du høre hvis du gør dette.....

Når vi snakker hovedtelefoner bruger hovedtelefonen til dels de vibrationer der opstår og forplanter sig til dit indre øre rent mekanisk......men det afgørende er den meget korte afstand altså den direkte påvirkning som er ren analog lyd!! Det bliver et rent "lukket" kabinet når hovedtelefonen sidder udenpå på grund af puderne og dermed stadig en direkte påvirkning igennem det "lukkede" kabinet ind til øremembranen.....

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:
Det bliver et rent "lukket" kabinet når hovedtelefonen sidder udenpå på grund af puderne og dermed stadig en direkte påvirkning igennem det "lukkede" kabinet ind til øremembranen.....

Der har du fat i noget essentielt, selv om jeg finder udtrykket "direkte påvirkning" uheldigt, eftersom lyden stadig bevæger sig som bølger fra hovedtelefonmembranen igennem luften til trommehinden.

Men vi er enige om at der altså godt kan opstå dybbas i det "lukkede" kabinet derimellem.

Tilsvarende er der jo også masser af dybbas inde i kabinettet på en subwoofer. Hvilket for mig at se fint illustrerer at det ikke passer, at der ikke kan opstå lyd i en rum der har mindre dimensioner end en hel bølgelængde.

Så tror jeg vi skal overlade til læserne at vurdere hvad der er fis og hvad der er fakta.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Når vi snakker direkte påvirkning kan vi lige pludselig ikke bruge "bølgelængder mere, her tager et andet fænomen over......når lydentrykket bliver forseglet i det meget lille rum fra hovedtelefonen og ind til det indre øre er der ingen udenfra kommende forstyrelser rent lufttryk mæssigt, derfor kan vi kun se hovedtelefonens membran som et stempel som henholdsvis suger luft til sig eller skubber det væk, der opstår her et stempel-fænomen som bliver brudt når du fjerner hovedtelefonen de 2cm hvorefter du mere og mere høre bølgelængder istedet......

I en subwoofer opstår der det samme stempel-tryk men som delvis bliver brudt hvis man bruger basport, bruger man basport mister man også en vis mængde dybbas!!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:
..derfor kan vi kun se hovedtelefonens membran som et stempel som henholdsvis suger luft til sig eller skubber det væk, der opstår her et stempel-fænomen som bliver brudt når du fjerner hovedtelefonen de 2cm hvorefter du mere og mere høre bølgelængder istedet..

Det du beskriver her er pricipielt det samme fænomen som roomgain, som jeg nævnte i mit første indlæg. (Det er det som forsvinder, når du fjerner hovedtelefonen fra øret, hvor du lytter til transduceren i frit felt, hvilket den ikke er bergnet til)  Det understøtter altså også, at der kan opstå dybbas i et lille rum.

Din oplevelse af at dybbas ikke kan findes i små rum må du finde en anden og holdbar forklaring på. Det er en gammel og desværre ofte gentaget skrøne, at der skal være plads til en bølgelængde.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg tror vi kan konkludere at stort set alle anlæg som er store nok skifter fænomen i selv samme rum, altså at når jeg skruer op for anlægget starter jeg med at høre lydbølger og når jeg skruer op ændres dette til et lufttryk hvis man da ellers holder vinduer og døre lukket.....

Det er jo dette man oplever ved koncerter altså dette lufttryk som vi alle synes er fedt fordi trykket forplanter sig til balancenerven som egentlig er grund til at man er helt rundt på gulvet efter en fed koncert....

Men okey man kan godt høre dybbas i små rum men det forudsætter man spiller alt alt for højt til hvad ens naboer vil synes om!! -og man vil højest sandsynlig kun spille så højt i højest 10min. af gangen!!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes