Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Holfi Tyra Charisma mk2....for stærk bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 April 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej jeg købte sådan nogle brugt fra en herinde og er sådan set rigtig godt tilfreds med dem. Dog synes jeg bassen er lidt for voldsom.....kan muligvis delvist afhjælpes ved at ændre lidt på opstillingen. Kan også være at min stue er lidt for lille til dem. Måler 4,40m*4,80 altså en 21 m2. Jeg kan godt lide bas og kan også godt lide at de går så dybt som de gør men er som sagt en kende for kraftig og mine venner der har været på besøg er enige.

Der har været en anmeldelse af dem her på sitet hvor anmelderen vist også synes at bassen tenderer til at være for voldsom. Han var ellers rigtig godt tilfreds med dem.

Overvejer nu at skifte forstærker fra en NAD S300 til en anden (formentligt også bedre=dyrere) som har toneregulering da jeg håber at det vil hjælpe at jeg skruer nogle få db ned for basniveauet.

Er der andre der har erfaring med denne højtaler eller evt. bare en mening om problemet evt. også med en løsning?

På forhånd tak!

Til top Vis LarsOhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsOhl

Thomas O.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003
Sendt: 08 April 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hvis højttalerne står for tæt på vægge, vil det forstærke bassen. Prøv at trække dem lidt ud fra væggene.

Prøv det gamle cowboytrick med at lukke basrefleksportene ved at stoppe dem med et viskstykke, skisokker eller lignende. Dette vil helt sikkert reducere basniveauet.

Hilsen

Thomas

Til top Vis Thomas O.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas O.

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet med sokkerne....har hørt om det før men havde glemt det. Er da et forsøg værd.

Ang. placering ja så bliver det et problem rent indretningsmæssigt at få dem meget længere væk end ½ meter fra bagvæggen og 1 meter fra sidevæggen

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 April 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:

Tak for tippet med sokkerne....har hørt om det før men havde glemt det. Er da et forsøg værd.

Ang. placering ja så bliver det et problem rent indretningsmæssigt at få dem meget længere væk end ½ meter fra bagvæggen og 1 meter fra sidevæggen

Så tror jeg du har et problem! Jeg går ud fra de har basporten bagpå? Hvis det er tilfældet, så får du svært ved at styre bassen, store ht. skal have plads...
Men måske er der en mulighed med noget digital rumkorrektion.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Det med sokken i basporten har hjulpet mig med mine forhenværende stereo højttalere. Bassen bliver mere stram og kontrolleret. Dog mister man en smule dybde synes jeg, men det er jo så om du kan leve med det. Kunne forestille mig det nok ikke blev et problem da de sikkert går pænt dybt i forvejen.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig fået noget godt resultat med "sokker i hullerne"  (thi hi) Noget der kan være bedre en sokker, det er bølgepap. Jep. Tag noget bøglepap og lav en rulle af det, så det går rimeligt stramt ind i basrøret. Det gode ved det (hvis man gør sig lidt umage) er at der stadig kommer en smule luft ud, så højttaleren ikke bliver kvalt totalt.

Ellers er der selvfølgelig det gamle rykken-ud-fra-bagvægen tricket. Jeg kunne godt forstille mig at 50 cm var et minimum til bag og sidevæg.

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 April 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hvad så LarsOhl,

hjalp det med sokken? Jeg er enig i din karakteristik af højttaleren. Diskant og melemtone er rigtig lækker, meget musikalsk, dynamisk og uden noget der stikker ud. Derimod er bassen meget kraftig, og bør sænkes.

Så hjalp sokketrikket?

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger noget pyramide-skum som er rullet sammen... Det virker også rigtig godt.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 18 April 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ellers er der proac metoden med en stak sugerør - her er det oplagt at teste med forskellige størrelser, materialer, længder.....  Det er jo en hobby.

MVH

Morten

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 April 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Sugerør hjalp også mig med de tidligere sugerør, det giver lidt mere bas, men ellers er der tydeligt mere kontrol og præcision i bassen.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

danish-analog skrev:

Hvad så LarsOhl,

hjalp det med sokken? Jeg er enig i din karakteristik af højttaleren. Diskant og melemtone er rigtig lækker, meget musikalsk, dynamisk og uden noget der stikker ud. Derimod er bassen meget kraftig, og bør sænkes.

Så hjalp sokketrikket?

Ole

Har desværre ikke haft mulighed for at teste hverken med sok eller bølgepap da min NAD S300 er til reperation. .....ok med påskeferie har der sikkert hobet sig en del op så det tager sikkert sin tid. Men skal nok skrive i tråden når jeg har testet 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes