| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er egentlig kabinetlyd ? Er det kun svingninger fra kabinettets sider, eller er der mere i det ? Jeg tænker på, at selve membranen er lavet af et meget tyndt materiale, der ikke skærmer meget for det lydtryk der er inde i højttaleren. Hvis dæmpematerialet er så effektivt, at det kan hindre lyden i at påvirke membranen, så må det vel ikke være nødvendigt at dæmpe kabinettet med alverdens sandwich materialer, med forskellig vægtfylde, og desuden lave afstivninger ? Kunne en af de store årsager til nogle hornkabinetters rene lyd, have noget at gøre med at lydtrykket ledes effektivt væk fra bagsiden af membranen, og ikke modulerer lyden ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg betegner kabinetlyd som de frekvenser selve kabinettet afgiver, hvis det ikke er afstivet "korrekt".
Her bruger jeg ordet "korrekt", fordi jeg har hørt usædvanlige gode højttalere, hvor selve kabinettet bevægede sig en del, men uden at musikken led under det.
Se blot nogle af de gamle Snell konstruktioner. De lyder ganske hult, når man banker lidt på dem - ikke mange afstivninger her.
Hvis man afstiver et kabinet meget, men ikke dæmper det, kan det give uheldige resonanser i de højere frekvenser - hvilket kan være ganske hørbart (læs: dårligt for musikken).
Men diskussionen er ret interessant. Og mit gæt vil være at konklusionen må ledes hen til en fin balance mellem afstivning og dæmpemidler - samt en vigtig sammenhæng med hvilket frekvensområde den pågældende enhed skal gengive.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har fat i det helt rigtige.
Kabinetlyd er to ting, som jeg forstår det:
1. Resonanser fra dårligt konstrueret/afstivet kabinet
2. Udæmpet/dårligt dæmpet kabinet (typisk basrefleks), som sender output fra enhedens bagside tilbage til membranen.
B&W har vist opfundet en måde, hvorpå output fra membranens bagside ikke kan reflektere tilbage på membranen, men kun kan bevæge sig baglæns, og til sidst ud af kabinettet. Det er vist også det hornhøjttalere gør, hvis kabinettet er korrekt lavet.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kunne en af de store årsager til nogle hornkabinetters rene lyd, have noget at gøre med at lydtrykket ledes effektivt væk fra bagsiden af membranen, og ikke modulerer lyden ?
det er selvfølgelig en del af forklaringen,men da enheden i et horn bevæger sig meget mindre end i gængse konstruktioner,holdes doblerforvrængningen på et minimum - i grel modsætning til basrefleks eller transmissionslinier,hvor slaglængden er flere centimeter..
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
"Kunne en af de store årsager til nogle hornkabinetters rene lyd, have noget at gøre med at lydtrykket ledes effektivt væk fra bagsiden af membranen, og ikke modulerer lyden ?
det er selvfølgelig en del af forklaringen,men da enheden i et horn bevæger sig meget mindre end i gængse konstruktioner,holdes doblerforvrængningen på et minimum - i grel modsætning til basrefleks eller transmissionslinier,hvor slaglængden er flere centimeter..
mvh/slowon
|
|
|
Er den osse i et mandehorn 
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Er den osse i et mandehorn "
er du ved at være horny da?
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvem der bare havde råd (og plads) til sådan et sæt. 

__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |