Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: spiks på træ gulv vs underlag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelfrost½
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 April 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

har nu købt nye højtaler (mi3 super)

men de spiks der er på kan ikke med mit gulv så har brug for hjælp til hvad jeg skal bruge som underlag ??
Til top Vis mikkelfrost½'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelfrost½

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 April 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Tror jeg ville sætte ht på de medfølgende spikes, og derefter så evt noget KORT. Evt en slibeklods som man kan få i ethvert byggemarked.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Ellers monter spikes'ene og placer en lille metalskive/plade nedenunder, hvis det er huller i gulvet, du ikke vil have. Det handler om at have en punktformig afkobling. Alternativt lav en pæn plade at stille dem på, med spikes på.

Hilsen RolfeZ

p.s. rattanhuset, du mener kork??

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 24 April 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Med spikes kobler du højttalerne til gulvet, og det er kun en fordel hvis du har betongulv, dvs. stor masse at koble dem til - ved trægulv (antager jeg at du har) på strøer kan du risikere at gulvet reagerer som én stor membran, dvs. det svinger med og mudrer lyden.

Som rattanhuset nævner kan du eventuelt anvende kork (ikke kort ), og du kan i Jem & Fix købe slibeklodser til 8 kr. stykket.

Selv anvender jeg spikes til mine VA BCG, men egentlig kun fordi spikes er med til at give en større bredde og dermed større stabilitet. De går så ned i en betonflise som står ovenpå kork slibeklodser, men jeg synes dog det er bedre med f.eks. SD-fødder - dem jeg har er lettere underdimensionerede ift. vægten, men jeg syntes de var bedre indtil jeg fik ondt af dem

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:

Ellers monter spikes'ene og placer en lille metalskive/plade nedenunder, hvis det er huller i gulvet, du ikke vil have. Det handler om at have en punktformig afkobling. Alternativt lav en pæn plade at stille dem på, med spikes på.

Hilsen RolfeZ

p.s. rattanhuset, du mener kork??

Hehe selvfølgelig mener jeg KORK *G*

Ang det med metal skiverne, så er det ikke specielt optimalt. Mine er "født" med spikes og sådanne metalskiver og det fungerede ikke for mig i alle tilfælde. de "sang med".

Michael

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

OK. Jeg havde ellers en ide om at spikes isolerede lave frekvenser pga. den meget lille anlægsflade. Det tror jeg nu stadig holder stik, men kan godt se, at hvis gulvet ikke er stabilt så kan det være nødvendigt med egentlig afkobling fx. i form af gummifødder. Dog i tilfældet VA BCG, som jeg også har haft på besøg, er der ingen tvivl om at de godt kan lide lidt bredde og stabilitet. Jeg prøvede dog ikke med gummifødder.

Hilsen RolfeZ

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

mikkelfrost1/2

Du skal prøve forskellige ting og sammenligne tingene, ellers finder du ikke ud af hvad der er det bedste.
Du kan købe nogle små skiver i messing, som har en lille fordybning i midten, som er beregnet til at forhindre et ødelagt gulv. Du bør ikke undlade at prøve med disse messing / metal skiver - kork og andre bløde ting kan ofte give et lydmæssigt dårligere resultat.
Dernæst prøver du med alverdens underlag som sammenligninger. Men husk at du kan først regne rigtigt med forskellene, når dine højtalere er tilspillet, efter ca. 300 timer.
Jeg fik mine messing skiver fra Audiovision, hvis du ikke kan finde dem andre steder.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Stig Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Du har flere muligheder, som er så prisbillige at de bør prøves indene du bestemmer dig for hvilken løsning der virker bedst.

Du kan prøve med nogle 25 ører, og en af de små filtpuder på, som man kan købe i et supermarkede eller kontorforsyning. Så ridser spikes ikke dit gulv, men idéen med spikes går lidt fløjten.

Ellers er der nævnt kork klodser, og evt. mellemliggende plade. Hvis kork er for hårdt, kan du prøve at klemme noget siliconemasse ned i en tom staniol "bakke" til fyrfadslys, og lade det hærde.  

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
Til top Vis Stig Mogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig Mogensen

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

mikkelfrost1/2

Du skal prøve forskellige ting og sammenligne tingene, ellers finder du ikke ud af hvad der er det bedste.
Du kan købe nogle små skiver i messing, som har en lille fordybning i midten, som er beregnet til at forhindre et ødelagt gulv. Du bør ikke undlade at prøve med disse messing / metal skiver - kork og andre bløde ting kan ofte give et lydmæssigt dårligere resultat.
Dernæst prøver du med alverdens underlag som sammenligninger. Men husk at du kan først regne rigtigt med forskellene, når dine højtalere er tilspillet, efter ca. 300 timer.
Jeg fik mine messing skiver fra Audiovision, hvis du ikke kan finde dem andre steder.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hej Jørgen

Det er det der "plader" som følger med mine HT til deres spikes, som du beskriver det, med en fordybning til selve spiksene. Hos mig BRUGER jeg det da, men jeg tror bestemt at der hvis jeg engang får mig taget sammen og finder noget andet, er en bedre løsning. Til et parket gulv hos mig fungerere det i alle tilfælde ikke helt godt.

Michael

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har oprindeligt misforstået spikes, tror jeg

Men er det så korrekt opfattet, at spikes handler om at koble til underlaget, hvilket er godt, hvis underlaget er meget tungt og dødt. Men det handler vel også om at holde højttaleren fast, så det kun er membranerne, som vibrerer og laver lyd.

Når man så bruger gummifødder må det være som kompromis mellem at holde højttaleren fast og ikke få gulvet til at vibrere - nok mest det sidste.

Endelig er der jo faste fødder, som ikke er spikes. Hvad er forskellen på dem og spikes?

Med forvirret hilsen

RolfeZ

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej,
Tjek denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36816&KW=Cl ifton

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes